مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

به‌دنبال مرگ یک جوان 19ساله که بر اثر انفجار مواد شیمیایی در سال 1985در تورنتوی کانادا رخ داد، برای نخستین بار دوستان، آشنایان و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال مطلع از حادثه، بنیادی را تشکیل دادند که برای پیشگیری از حوادث و سوانح اقدام کند.

سازمان بهداشت جهانی که از دهه‌های قبل به‌طور روزافزون برای پیشگیری از آسیب و ارتقای ایمنی در حال فعالیت بود، بر ضرورت گنجانده شدن موضوع ارتقای ایمنی و پیشگیری از آسیب در برنامه‌های ارتقای سلامت عمومی تأکید کرد. این بود که نخستین کنفرانس بین‌المللی حوادث و پیشگیری از آسیب‌ها در سال 1983در استکهلم سوئد برگزار و مفهوم «جامعه ایمن» تبیین شد و بیانیه «جوامع ایمن» به‌دنبال این کنفرانس تصویب شد که سندی بنیادین است. این بیانیه اظهار می‌دارد: تمام افراد بشر دارای حق برابر برای برخورداری از سلامت و ایمنی هستند. اجرای پروژه جامعه ایمن با شاخص‌هایی تبیین شده نخستین بار در شهر Lidkoping سوئد به اجرا گذاشته شد و این شهر در سال 1989به شبکه جهانی جوامع ایمن پیوست. اما شهرداری تهران نیز بنا بر مأموریت سازمانی خود با رویکرد دستیابی به توسعه پایدار شهری و در راستای سند چشم‌انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404هجری شمسی و در راستای مسئولیت و تعهدی که در برابر ارتقای عادلانه ایمنی شهروندان دارد، از سال 1386با تأسیس شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران اقدام به اجرای مدل جامعه ایمن (مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت) در مناطق شهرداری کرده است.

از سال 1386نیز پروژه جامعه ایمن با بومی‌سازی و الگوی علمی مبتنی بر شواهد در کلانشهر تهران به‌صورت منطقه‌ای به اجرا گذاشته شده به‌صورتی که در سال 1388منطقه 22تهران و در 21مهرماه 1389مناطق 21، 20، 10و پنج و چهار و در مهرماه 1390مناطق18، 16، 15، 14، 13، سه،دو و یک طی‌مراسم ویژه‌ای به شبکه جهانی جوامع ایمن پیوستند. هم‌اکنون پروژه جامعه ایمن در سایر مناطق تهران در حال اجراست و انتظار می‌رود که تا پایان سال 1391مناطق باقیمانده نیز به شبکه جهانی جوامع ایمن بپیوندند.

باو هنریکسون، کارشناس دفتر مرکز همکاری‌های سازمان بهداشت جهانی، در مراسم الحاق پنج منطقه تهران به جامعه ایمن جهانی که در مهرماه سال 89برگزار شد، این الحاق همزمان را یک رکورد جهانی دانست. وی گفت: امیدواریم تا سال آینده با پیوستن همه کلانشهر تهران به جامعه ایمن رکورد جدید و جهانی دیگری ثبت شود. وی در این مراسم افزود: شما جان بسیاری از افراد را نجات دادید و امروز اگر افراد در خیابان‌ها سالم حرکت می‌کنند به‌دلیل زحمات شماست. از طرف مدیریت شهری حمایت گسترده‌ای از شما شده است و امیدواریم تا سال آینده رکورد جهانی دیگری را بزنید و همه کلانشهر تهران به جامعه ایمن بپیوندد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت مهرماه سال گذشته نیز در مراسم الحاق هشت منطقه دیگر پایتخت به جامعه ایمن ضمن تشکر از مدیریت شهری گفته بود: امروز با الحاق این مناطق، تهران دویست‌وپنجاه و هفتمین عضو شبکه جهانی ایمن می‌شود. باو هنریکسون با اشاره به مشاهداتش از خیابان‌های تهران خطاب به شهرداران مناطق ایمن تهران گفت: طی بررسی‌ای که در خیابان‌های شهر داشتم به این نتیجه رسیدم که 55درصد موتورسواران شهر از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند که این اقدام مثبتی است. وی در پایان گفته‌هایش بیان داشت: همواره با مغزتان فکر و با قلبتان عمل کنید.

اما پیوستن به جامعه ایمن جهانی منشوری دارد که شهرداری تهران آن را برای معاونان، شهرداران مناطق و نواحی، مدیران کل، مدیران عامل شرکت‌ها و روسای سازمان‌های شهرداری تهران تبیین کرده است تا با هماهنگی شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران ضمن اتخاذ سیاست‌های حامی ایمنی، توسعه محیط‌های ایمن، تقویت اقدامات ایمنی، توسعه خدمات و محصولات ایمن و توانمندسازی شهروندان برای تأمین، حفظ و ارتقای ایمنی خود، خانواده، محله و شهری که در آن زندگی می‌کنند، نسبت به توسعه شاخص‌های شش‌گانه جامعه ایمن در حوزه مدیریتی مربوطه اقدام کنند. این شاخص‌ها عبارتند از:

1 - ایجاد ساختاری مشارکتی، مبتنی بر همکاری‌های بین بخشی بخش‌های مختلف عهده‌دار ارتقای ایمنی جامعه برای هدایت برنامه‌های جامعه ایمن.

2 - تدوین و اجرای برنامه‌ای مستمر و درازمدت که همه گروه‌های سنی و جنسی و همه محیط‌ها و موقعیت‌های زندگی، کار، آموزش و تفریح شهروندان را تحت پوشش قرار دهد.

3 - تدوین و اجرای برنامه‌هایی که هدف آنها گروه و محیط‌های پرخطر هستند و برنامه‌هایی که باعث ارتقای ایمنی گروه‌های آسیب پذیر می‌شوند.

4 - تدوین و اجرای برنامه‌هایی برای مستندسازی فراوانی و علل آسیب‌ها

5 - ایجاد ابزارهای ارزشیابی مناسب برای ارزیابی برنامه‌ها، فرایندها و آثار تغییر

6 - حضور مداوم در شبکه‌های ملی و بین‌المللی جوامع ایمن.

کد خبر 183128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز