گروه شهری: منطقه باستانی حریره در کیش به دلیل فعالیت بولدوزرها به بهانه تعریض جاده با تخریب جدی مواجه است.

شهر تاریخی حریره - کیش


براساس گزارش‌های رسیده، نزدیک به سه‌ماه است که بولدوزرها به بهانه تعریض جاده و با هدف جاده‌سازی‌ به کم نظیرترین محوطه تاریخی خلیج‌فارس حمله کرده و ضریب تخریب این محوطه باستانی را چند برابر کرده‌اند.

براساس گزارشی که خبرگزاری میراث فرهنگی بر خروجی خود قرار داد، رئیس اداره میراث فرهنگی هرمزگان تنها وعده داده است که تخریب منطقه باستانی حریره را پیگیری می‌کند. این درحالی است که رئیس منطقه آزاد کیش نیز به تماس‌های تلفنی خبرنگاران پاسخ نمی‌دهد. خبرگزاری میراث فرهنگی گزارش داده است که بولدوزرها دستاوردهای منحصر به فردترین محوطه تاریخی خلیج‌فارس را زیر و رو کرده‌اند و به‌زودی شهر باستانی حریره زیر آسفالت مدفون می‌شود.

کارشناسان میراث فرهنگی گفته‌اند که تعریض این جاده در دست احداث نه‌تنها آثار تاریخی عرصه حریره را از بین می‌برد بلکه با گسترش آن و عبور و مرور ماشین‌ها به‌ویژه ماشین‌های سنگین تخریب‌ها افزایش یافته و هر عبور و مروری لرزه به جان آثار تاریخی این محوطه می‌اندازد.

گزارش‌ها همچنین از تداوم تعریض جاده در محوطه باستانی حریره خبر می‌دهند و تصاویر منتشر شده از عملیات جاده‌سازی‌ در شهر باستانی حریره بیانگر آن است که به‌زودی یکی از کم نظیرترین محوطه‌های تاریخی خلیج‌فارس طعمه آسفالت می‌شود.

مهدی هرمز دریانورد، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان چندی پیش اعلام کرده بود که میراث فرهنگی هرمزگان در حال پیگیری این اتفاق است و درصورت به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد حریره این اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. این در حالی است که مدت زیادی از وعده وی گذشته است و هنوز اطلاعاتی درخصوص میزان تخریب‌ها در شهر باستانی حریره کیش در اختیار رسانه‌ها گذاشته نشده است.

تماس‌های مکرر خبرنگاران با رئیس منطقه آزاد کیش و پرس‌و‌جو در مورد صحت و سقم این ماجرا و تأثیراتی که گسترش این جاده بر آثار تاریخی می‌گذارد نیز بدون نتیجه ‌مانده است. کارشناسان میراث فرهنگی هشدار می‌دهند که درصورت ادامه روند ساخت و سازها و تعریض این جاده، آثار تاریخی حریره به‌شدت آسیب می‌بیند و دیگر نمی‌توان امیدی به حیات این محوطه دیرینه داشت. محوطه باستانی حریره می‌توانست به‌دلیل نادر بودن در محدوده خلیج‌فارس یکی از جاذبه‎ها و پتانسیل‌های خوب در جلب گردشگران در خلیج‌فارس باشد.

براساس اسناد موجود، وسعت شهر باستانی حریره نزدیک به120هکتار است. این محوطه براساس نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده تا به امروز از مجموعه ساحلی و خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی تشکیل شده است.شهر باستانی حریره با شماره 1886در ثبت آثار ملی کشور است که متأسفانه اکنون دچار تخریب‌های جدی شده است. خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرده که نبود نظارت سازمان میراث فرهنگی بر روند برنامه‌های مسئولان مناطق آزاد کیش باعث بروز چنین اتفاقاتی در محدوده کیش شده‌ است. محوطه تاریخی حریره بارها و بارها دستخوش تغییرات شده‌ است. نخستین تغییرات با عبور جاده کنونی از این محوطه تاریخی صورت گرفت. همان زمان بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی با ایجاد جاده مخالفت کردند. تخریب و ویرانی محوطه باستانی حریره در حالی است که این محوطه همچنان در ردیف یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی ایران قرار دارد.

شهر تاریخی حریره با قدمت 800سال در دوره ایلخانیان و تیموریان از رونق خوبی برخوردار بود. از آخرین کاوش‌ها در سال1370 تا زمان مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای سال1390 هیچ اقدام جدی برای ادامه کاوش و کشف آثار معماری آن صورت نگرفته بود.

کد خبر 182660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز