سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: همایش یک روزه شهر ایرانی « شهر تاریخی، فرهنگی و مذهبی ارومیه» با حضور شخصیت های سیاسی فرهنگی استان آذربایجان غربی در فرهنگستان هنر برگزار شد.

مکان تاریخی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهنگستان هنر، آیین گشایش همایش شهر ایرانی « شهر تاریخی، فرهنگی و مذهبی ارومیه» دوشنبه 17 مهر با حضور برخی مسئولان کشوری وشخصیت های سیاسی فرهنگی استان آذربایجان غربی در سالن ایران فرهنگستان هنر آغاز شد.

محمد علی معلم، رییس فرهنگستان هنر در این مراسم مردمان ترک را ‌مایه افتخار سرزمین ما دانست و افزود: زرتشت در ارومیه متولد شد و مادرش از مردمان آذرآبادگانی بود و مردمان این سرزمین از ابتدا موحد بوده اند و این شهر از گذشته تا به حال به پرورش نخبگان و بزرگان بسیاری پرداخته است و فرهنگستان هنر نسبت به حضور و قدر شناسی این قوم حساسیت داشته و دانشمندان و پژوهشگران زیادی از این قوم و کتاب هایشان مورد معرفی قرار گرفته و خواهند گرفت.

وی افزود: بزرگان بسیاری از این قوم وجود داشته اند که نامشان در تاریخ ثبت شده است و امید است با تاسیس مرکز ارومیه شناسی بیشتر به شناخت و معرفی آنها پرداخته شود.

وحید جلال زاده، استاندار آذربایجان شرقی نیز در آیین گشایش این همایش برگزاری آن را آغازگر معرفی ارومیه و مفاخرش به ایران و جهان دانست و افزود: مفاخر و دانشمندان، سرمایه های پایان ناپذیرجامعه اند و هر تلاشی برای معرفی بیشتر آنها به جامعه ستودنی است.

وی اضافه کرد: ارومیه با وجود داشتن قابلیت ها و جاذبه های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی بسیار و هم مرز بودن با دو کشور که توان فرهنگی و تجاری بزرگی محسوب می‌شود، گمنام و مهجور واقع شده و وظیفه ماست که با ایجاد بسترها و قابلیت های لازم به معرفی این باغشهر زیبای ایرانی بپردازیم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سرداران شهید ارومیه اظهار داشت: ارومیه در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی به تنهایی 3هزار شهید در راه کشور و انقلاب داشته و پرداختن به موضوع ارومیه و انقلاب اسلامی یکی دیگر از ظرفیت های مورد توجه ارومیه است.

وی افزود: حضور روحانیون بزرگی که از گذشته تا به حال در ارومیه زندگی کرده اند یکی دیگر از بسترهای قابل پرداخت ارومیه است.

وی حجت الاسلام غلامرضا حسنی که نخستین مدال شجاعت را از دست رئیس جمهور گرفته اند و آیت الله سید علی اکبر قریشی از پژوهشگران حوزوی را که نشان درجه یک پژوهش را از ریاست محترم جمهور دریافت کرده اند، نمونه هایی از این روحانیون بزرگ معاصر در ارومیه خواند.

در این مراسم  وحیدجلال زاده استاندار اذربایجان غربی، استاد علی معلم رییس فرهنگستان هنر، دکتر جواد شریف نژاد فرماندار ارومیه و دبیر همایش، روحانیون، نمایندگان ارومیه در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان اقلیت های مذهبی و.... حضور داشتند.

در حاشیه مراسم نیز نمایشگاهی از آثار میراث فرهنگی، کتاب‌های تاریخی فرهنگی و صنایع دستی در گالری خیال درفرهنگستان هنر برپا بود.

 

 

 

کد خبر 187305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز