گروه شهری- محمد باریکانی: جشن ثبت‌ملی خانه معین‌التجار بوشهری به همراه افتتاح خانه تاریخی نان و نمک (معروف به خانه بهره‌مند) در محله عودلاجان تهران برگزار شد.

خانه معین التجار بوشهری

به گزارش همشهری در این مراسم که با حضور احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و مشاور شهردار تهران در موضوع میراث فرهنگی و همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران و جمعی از خیرین میراث فرهنگی تهران برگزار شد، محمدحسین فراهانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران خواستار حفظ بیشتر میراث فرهنگی شهر تهران شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران گفت: میراث فرهنگی کشور حاصل فکر و اندیشه تمامی گذشتگان و نیاکان این سرزمین است. وی با اشاره به اینکه اندیشه‌های گذشتگان این سرزمین در دو بخش مادی و معنوی تا به امروز به ما رسیده‌اند، بناها و آثار به جای مانده از گذشتگان در تاریخ ایران را میراث فرهنگی و امثال و حکم‌ و اشعار و ضرب‌المثل‌ها را میراث معنوی کشور خواند.

تهران، مقصد گردشگران

فراهانی افزود: آنچه گذشتگان اندیشیده‌اند و در قالب ابنیه و آثار میراثی کشور درآمده مربوط به همه مردم است و حفاظت و پاسداری از آنها وظیفه همه است. وی با اشاره به تأثیر میراث فرهنگی در صنعت گردشگری گفت: اگر گردشگران تهران این شهر را نشناسند به جرأت می‌توان گفت که ایران را نشناخته‌اند چون تمامی اتفاق‌های 400سال اخیر از این شهر شکل گرفته است. وی با تأکید بر لزوم حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی گفت: آنچه ارزش یک بنای تاریخی را بالا می‌برد ندانسته‌ها و نهفته‌های مهندسی در فرهنگ معماری یک بنای تاریخی است.

فراهانی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی ایران ادامه داد: تهران می‌تواند از مقاصد بزرگ گردشگری ایران مطرح شود ولی متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم قدرت ماندگاری گردشگران در تهران را افزایش بدهیم و این اتفاق زمانی می‌افتد که زیبایی‌ها و بناهای تاریخی و فرهنگی این شهر معرفی شود.

فراهانی با قدردانی از سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین میراث فرهنگی که در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی کشور تلاش می‌کنند افزود: حفظ میراث فرهنگی که مربوط به همه مردم ایران است وظیفه همه سازمان‌ها و خود مردم است. فراهانی همچنین در مورد افتتاح خانه بهره‌مند به‌عنوان نخستین خانه به بهره‌برداری رسیده در شهرموزه عودلاجان تهران گفت: امیدواریم خانه بهره‌مند که به نام خانه نان و نمک در محله عودلاجان تهران به بهره‌برداری رسیده است تبدیل به یک پاتوق فرهنگی برای معرفی تاریخ و فرهنگ تهران شود.

آتوسا مؤمنی، معاون دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی کشور نیز که به بهانه جشن ثبت ملی خانه معین‌التجار بوشهری به‌عنوان نخستین مؤسس بانک ایرانی و نویسنده نخستین کتاب در معرفی تاریخ خلیج‌فارس به خانه نان و نمک در محله عودلاجان تهران آمده بود گفت: افتخار است که در یک ساختمان تاریخی جشن ثبت ملی خانه معین‌التجار بوشهری نیز برگزار شود. مؤمنی افزود: کمیته ملی حفاظت از خانه‌های تاریخی شهر تهران نخستین انجمن مردم نهادی است که توانست پرونده یک بنای تاریخی در استان تهران را برای ثبت در فهرست میراث ملی کشور آماده کند.

وی از محله عودلاجان تهران به‌عنوان هسته نخستین شکل‌گیری شهر تهران، محله ریشه‌ای مردم تهران خواند و اعلام کرد: بخشی از محله عودلاجان اکنون درگیر آماده شدن برای ثبت بناها در فهرست آثار ملی است. مؤمنی با تأکید بر ضرورت ثبت ملی آثار تاریخی موجود در شهر تهران و محله عودلاجان گفت: 35هزار اثر ثبتی در فهرست آثار ملی کشور وجود دارند که باید گفت خانه تاریخی نان و نمک که به خانه بهره‌مند نیز شناخته می‌شود با درخواست شخص مالک در این فهرست قرار گرفته است. وی افزود: در محله عودلاجان بناهای بسیار با ارزشی وجود دارند که هنوز برخی از آنها به ثبت ملی نرسیده‌اند.

مشارکت برای بقای هویت شهر

احمد مسجد‌جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی در مراسم رونمایی از سند ثبت ملی خانه معین‌التجار بوشهری با تشکر از مالک خانه نان و نمک در محله عودلاجان تهران که به‌طور شخصی اقدام به درخواست ثبت این خانه در فهرست آثار ملی و مرمت آن کرده است تأکید کرد: نیاز به تهیه یک شناسنامه از افراد تأثیرگذار در عرصه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری که از محله عودلاجان تهران برخاسته‌اند احساس می‌شود.

مازیار علوی، مشاور شهردار تهران در امور میراث فرهنگی نیز در مراسم جشن ثبت ملی خانه معین‌التجار بوشهری در خانه تاریخی نان و نمک در سخنانی با اشاره به تلاش مدیریت شهری در حفظ ابنیه تاریخی تهران گفت: بیش از 320 اثر ثبت شده در تهران وجود دارد که به مثابه نقاط درخشان شهر شناخته می‌شوند. وی افزود: کارهای خوبی با کمک سازمان میراث فرهنگی در شهر تهران صورت گرفته و مدیریت شهری نیز تلاش‌های خوبی برای حمایت از مالکینی که خواستار ثبت ابنیه تاریخی خود در فهرست آثار ملی کشور هستند انجام داده است.

مشاور شهردار تهران در امور میراث‌فرهنگی افزود: به‌زودی دوره آشنایی با قوانین شهرداری و مدیریت شهری برای مالکان خانه‌های تاریخی و فعالان بخش رسانه برگزار می‌شود. علوی با اشاره به تجهیز و راه‌اندازی 14موزه در شهر تهران و تلاش برای انجام فعالیت در حوزه میراث فرهنگی گفت: شهرداری تهران در سال90 در حوزه میراث فرهنگی 123میلیارد تومان هزینه کرد و سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در این سال برای برج طغرل شش‌میلیارد تومان بود. مازیار علوی افزود: امیدواریم در فضای ایجاد شده بین شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی به‌زودی شاهد نتایج خوبی از این همکاری‌ها در شهر تهران باشیم.

احمد محیط طباطبایی، کارشناس تهران قدیم نیز پس از سخنان مسجد‌جامعی از خانه بهره‌مند به‌عنوان یکی از خانه‌های تاریخی محله عودلاجان تهران که توسط مالک خصوصی احیا شده است، نام برد و گفت: دفاتر محلی و انجمن‌های غیردولتی که در سال‌های اخیر در محله عودلاجان شکل گرفته‌اند تلاش زیادی در احیای این محله از تهران قدیم داشته‌اند. وی همچنین از تدوین طرحی برای احیای تهران قدیم در محله عودلاجان تهران خبر داد و گفت: عودلاجان تنها محله‌ای در تهران است که توانسته رد تاریخی خود را در طول قرن‌ها همچنان حفظ کند.

کد خبر 186528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز