زنجان- خبرنگار همشهری: درحالی‌که مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان، از حذف طرح اجرای موزه بزرگ زنجان در محل دبیرستان شریعتی از فهرست طرح‌های مهر ماندگار خبر می‌دهد ‌مدیرکل آموزش و پرورش این استان با رد این ادعا اجرای این طرح را منوط به احیای دوباره دبیرستان می‌داند و معتقد است برای اجرای این طرح باید یک وضعیت برد- برد را دنبال کنیم.

دبیرستان شریعتی - زنجان


دبیرستان شریعتی جزو نخستین دبیرستان‌های قدیمی زنجان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. قدمت این دبیرستان به دوره پهلوی اول برمی‌گردد و با توجه به مساحت 26هزار مترمربعی و قرارگرفتن در مرکز این شهر، قابلیت تبدیل شدن به موزه را داراست. همین مسئله موجب شد تا اداره‌کل میراث فرهنگی با درنظر گرفتن این شاخصه‌ طرح تبدیل شدن این دبیرستان به موزه بزرگ شهر زنجان را در این نقطه شهر به اجرا در بیاورد. بر این اساس پس از گذشت چند سال بالاخره این طرح برای اجرا در فهرست طرح‌های مهر ماندگار قرار گرفت.

با وجود این، طبق گفته‌های مسئولان میراث فرهنگی این استان، این طرح اکنون در حال خارج شدن از این فهرست است. در این رابطه امیر ارجمند، مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه به‌دلیل همکاری نکردن اداره کل آموزش و پرورش استان نسبت به تخلیه دبیرستان شریعتی و تحویل این مجموعه به اداره کل میراث فرهنگی، طرح تبدیل این دبیرستان به موزه بزرگ زنجان از فهرست طرح‌های مهر ماندگار خارج می‌شود. وی با اعلام اینکه قرار بود، برای تبدیل دبیرستان شریعتی به موزه بزرگ زنجان اعتباری بالغ بر 40میلیارد ریال به اداره کل میراث فرهنگی استان اختصاص یابد، اعلام می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 20میلیارد ریال از این اعتبار برای تبدیل محوطه، حیاط و مجموعه دبیرستان شریعتی به موزه درنظر گرفته شده بود. وی ادامه می‌دهد: از این مبلغ، 20میلیارد ریال نیز در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان قرار می‌گرفت که با این اعتبار مقرر شده بود این اداره ساخت دبیرستان جدیدی در زنجان را عملی کند.

این مقام مسئول درباره اینکه طرح تبدیل دبیرستان شریعتی به موزه بزرگ زنجان در استانداری به تصویب رسیده بود، می‌افزاید: میراث فرهنگی استان براساس این مصوبه مطالعات اجرای این طرح را دنبال کرد.
وی با تأکید بر اینکه اکنون همه مطالعات و طراحی‌های انجام شده درباره دبیرستان شریعتی بلاتکلیف مانده است، با ابراز تأسف اظهار می‌دارد: به‌دلیل تحویل نگرفتن این دبیرستان اعتبارات درنظر گرفته شده نیز اختصاص پیدا نکرده است.

این ادعا صحت ندارد

اما در این رابطه مدیرکل آموزش و پرورش این استان با رد این ادعا که این طرح از فهرست طرح‌های مهر ماندگار خارج شده است، اعلام می‌کند: آموزش و پرورش آماده است ‌تا درصورت تأمین اعتبار در اسرع وقت کلنگ اجرای این طرح را با مسئولان میراث فرهنگی استان به زمین بزند. امیر نظری می‌گوید: ما به اداره کل میراث فرهنگی استان این پیشنهاد را دادیم که در گوشه‌ای از دبیرستان که چند سال قبل محل اداره کل آموزش و پرورش استان بود، همین دبیرستان احیا‌ شده و در خود ساختمان اصلی دبیرستان‌ طرح موزه عملیاتی شود.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش به‌دنبال یک بازی برد-برد در این قضیه است، به‌طوری که میراث فرهنگی نسبت به اجرای موزه اقدام کند و ما هم کاری نکنیم که دبیرستان گمنام باقی بماند، اضافه می‌کند: اقدامی که به بی‌نام و نشان ماندن دبیرستان کهن این شهر که برگی از تاریخ این دیار است ختم شود، نباید صورت گیرد و برای اجرای موزه فقط باید اعتبارات لازم تأمین شود.

کد خبر 191743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز