گروه شهری: شورای‌عالی ثبت آثار تاریخی کشور ظهر دیروز در پنجمین همایش ثبت آثار ملی کشور که در هتل گاجره استان البرز در دیزین برگزار شد، آثار تاریخی کشور را به ثبت ملی رساند.

چهار طاقی - جهرم

به گزارش همشهری، در این همایش که با حضور نمایندگان 31 استان کشور برگزار شد، استان فارس با معرفی پنج پرونده از آثار تاریخی خود در حوزه محوطه‌های باستانی و خانه‌های تاریخی موفق به ثبت تمامی آثار معرفی شده در فهرست آثار ملی کشور شد.

تپه پیرکتانی در حریم درجه دو تخت جشید با ویژگی خاص قدمت و همسایگی آن با شهر استخر واجد ثبت در فهرست آثار ملی کشور شد. از محوطه باستانی تپه پیرکتانی تاکنون در بررسی لایه‌های سطحی این منطقه سفال‌های مربوط به دوران سلجوقی به‌دست آمده است. مالک این تپه تاریخی پیش‌تر رضایت خود را نسبت به ثبت محوطه متعلق به خود در فهرست آثار ملی کشور اعلام کرده است.

تل حلقه‌ای نیز که قدمت آن به قرن‌های اولیه و میانی اسلامی بازمی‌گردد با دارا بودن مالکیت شخصی یکی دیگر از تپه‌های باستانی در استان فارس بود که با قرار داشتن در حریم درجه دوم تخت جمشید و به دست آمدن سفال‌های تاریخی مربوط به دوره سلجوقی از آن محوطه واجد ثبت در فهرست آثار ملی کشور تشخیص داده شد.

تپه باستانی دیگری که پرونده آن از سوی استان فارس ارائه شد یکی دیگر از محوطه‌های تاریخی بود که با عنوان تل تنباکو در شهرستان فسا در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد و قدمت آن به دوران پیش از میلاد بازمی گردد. این تپه باستانی پیش‌تر به‌دلیل پیشروی زمین‌های کشاورزی در اطراف آن دچار خطر بود. سفال‌ها و ابزارهای سنگی به‌دست آمده از این محوطه نیز که دارای مالک خصوصی است بیانگر قدمت تل تنباکو است که ظهر دیروز از سوی داوران پنجمین همایش ثبت آثار ملی کشور به ثبت رسید.

حمام سوداگر اوز در شهرستان لارستان و خانه تاریخی عزیزیان شهرستان فسا به همراه خانه آیت‌الله محلاتی در بافت تاریخی شیراز نیز ازجمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور است که دیروز به این فهرست افزوده شد. حمام سوداگر در بافت تاریخی شهر اوز بنایی قاجاری است که اکنون به موزه تغییر کاربری می‌دهد.

خانه تاریخی کریم عزیزیان در فسا نیز بنایی قاجاری است که در دوره پهلوی دستخوش تغییراتی شده است. کارشناسان پرونده خانه تاریخی عزیزیان در معرفی آن اعلام کردند که مرمت‌های این خانه تاریخی که تمامی آن از سوی مالک این خانه انجام شده اگرچه به ماندگاری بنا کمک کرده ولی اقداماتی غیراصولی است. خانه باغ عزیزیان عنوان تنها خانه باغ به‌جای مانده از دوره قاجار در فساست که از ویژگی‌های شاخص آن می‌توان به ارسی‌ها و تزیینات زیبای بنا اشاره کرد. نکته جالب اینکه مالک خانه تاریخی قاجاری با اصرار به ثبت ملی این اثر خواستار تغییر کاربری این خانه به فرهنگی است.

خانه آیت‌الله محلاتی از مراجع تقلید شیراز نیز که معماری آن مربوط به دوره قاجار است و به ثبت آثار ملی کشور رسید، حوزه علمیه و مرکز مذهبی ایشان بود. این خانه تاریخی در بافت تاریخی در خطر شیراز قرار گرفته و از سوی یکی از ایرانیان ساکن بحرین خریداری شده است. به گفته مدیرکل دفتر ثبت آثار و بناهای تاریخی، خانه آیت‌الله محلاتی با عنوان یک بنای ارزشمند در بافت تاریخی شیراز موجب انسجام بافت تاریخی این شهر است.

خانه مینا در بافت تاریخی شیراز در محله سنگ‌سیاه که متراکم‌ترین بافت تاریخی این شهر را در خود جای‌داده و در گذر گردشگری بافت تاریخی این شهر و در حریم آرامگاه سیبویه قرار دارد و تنها خانه قاجاری دارای شربتخانه در شیراز است به همراه چهارطاقی و قلعه تادوان در شهرستان جهرم استان فارس که هر دو به دوره ساسانی و قرن‌های اولیه اسلامی تعلق دارند آثار دیگری بودند که در شروع پنجمین همایش ثبت آثار تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و تاریخی کشور قرار گرفتند. بنای چهارطاقی مربوط به دوره ساسانی و دوره اولیه قرون اسلامی است و ویژگی خاص آن قدمت اثر است که در محوطه متعلق به سازمان منابع طبیعی قرار دارد. قلعه تادوان نیز قلعه عظیمی است که سفال‌هایی از قرون اولیه و ساسانی از آن به‌دست آمده و منابع طبیعی نیز ابلاغ ثبت اثر را داده است. پنجمین همایش ثبت آثار ملی کشور که از دیروز در استان البرز شروع شده و به‌مدت سه روز ادامه دارد با بررسی هشت پرونده از آثار طبیعی و معنوی استان هرمزگان و همچنین پرونده‌های معرفی شده از استان بوشهر به‌کار خود ادامه داد.

استان هرمزگان عصر دیروز با معرفی هشت اثر غیرمنقول خود مشتمل بر پنج برکه آب در شهرستان‌های بندرعباس، بندر خمیر، بندر لنگه و پارسیان دارای ارزش تاریخی و کاربری‌های خاص آنها در منطقه، همچنین سه اثر معنوی شامل آیین‌ها و سنت‌های مذهبی این استان مشتمل بر مراسم آیینی آرد گیز گردانی که مختص مراسم نیمه شعبان است و همچنین مراسم سنگ زنی یا چک چکو که مربوط به مراسم آیینی محرم به‌ویژه دهه اول این ماه است و در بیشتر نقاط استان هرمزگان اجرا می‌شود به همراه مراسم چهاردهمین که در چهاردهمین روز از‌ماه صفر برگزار می‌شود در نخستین روز از همایش ثبت ملی آثار تاریخی کشور حضور یافته است.

مهدی رهبر باستان‌شناس ایرانی نیز در ابتدای این مراسم با تأکید بر اینکه هر اثری که واجد ثبت در فهرست آثار ملی باشد باید به ثبت برسد گفت: نکته مهم این است که باید برای حفاظت از آثار ثبت شده نیز فکری کرد چرا که اکنون در برخی تپه‌های تاریخی و باستانی که به ثبت ملی رسیده‌اند سال‌ها بازدیدی صورت نمی‌گیرد. دکتر مهدی رهبر در مورد چهارطاقی‌ها گفت: ثابت شده که چهارطاقی‌ها تنها آتشکده نبوده و ممکن است در مسیر جاده یا سرپناه بوده باشند و نمی‌توان هر آتشکده‌ای را محل نیایش دانست.

کد خبر 183959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز