یک فعال میراث فرهنگی در استان خوزستان حدود یکصد استودان و گوردخمه باستانی را در شرق اهواز کشف کرد.

تپه باستانی

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی این گوردخمه‌ها که گفته می‌شود متعلق به دوره اشکانی است، به‌طور اتفاقی توسط یکی از فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان کشف شده است.

براساس این گزارش این فعال میراث‌فرهنگی خوزستان که به‌طور اتفاقی با این سایت مواجه شده است همچنین به‌وجود نشانه‌هایی از اهواز قدیم اشاره می‌کند. باستان‌شناسان نیز پس از اطلاع از وجود تپه باستانی و بررسی‌‌های نخست قدمت این گوردخمه‌ها را متعلق به دوره اشکانی دانستند.

مجتبی‌گهستونی فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا، به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: نزدیک به 100 استودان و گوردخمه در شرق اهواز میان تپه‌های حصیرآباد و منبع آب مشاهده شده که طبق اطلاعات به‌دست آمده از اداره میراث‌فرهنگی تاکنون ناشناخته بوده است. وی ادامه می‌دهد: در این تپه‌ها نزدیک به 100 قبر، گوردخمه و سازه‌هایی نظیر پلکان وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که وقتی درحال گشت‌و‌گذار بودم متوجه شدم روی برخی تپه‌ها آثاری از تراش‌سنگ وجود دارد به همین دلیل با دقت بیشتری در اطراف تپه‌ها به جست‌وجو پرداختم که با تعداد بسیاری گوردخمه و صدها قبر روی شیب تپه‌ای که از شرق به غرب امتداد داشت مواجه شدم.

وی گفت: پس از درجریان گذاشتن اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان، تصاویر این گوردخمه‌ها را برای تعدادی از باستان‌شناسان ارسال کردم و آنها نسبت به اهمیت این گوردخمه‌ها نیز تأکید داشتند. گهستونی با اشاره به گفته‌های یکی از باستان‌شناسان می‌گوید: یک باستان‌شناس اعتقاد دارد که بخشی از این سازه‌ها به استودان تعلق دارد و قدمت آنها به دوره اشکانی برمی‌گردد چنانکه بر فراز کوه رحمت و در خارک و سیراف نمونه‌های مشابه آن را می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از کارشناسان که در زمینه نمادشناسی فعالیت می‌کند با اظهارنظر متفاوتی معتقد است، با توجه به اینکه کنده‌ها در کنار هم به‌صورت شیب قرار گرفته‌اند این مکان احتمالا به‌عنوان محلی برای ذخیره و نگهداری و پالایش آب مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دبیر انجمن تاریانا با تأکید براینکه این گوردخمه‌ها در دل شهر اهواز قرار گرفته‌اند اما تاکنون ناشناخته باقی مانده‌اند، می‌افزاید: شرق اهواز جزو قدیمی‌ترین محلات محسوب می‌شود اما از سوی میراث‌فرهنگی تلاشی برای شناسایی و کاوش محوطه‌ها صورت نگرفته و فعالیت آنها محدود به ثبت آثار تاریخی با فاصله طولانی بوده است.

کد خبر 187272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز