همشهری آنلاین: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ازمرمت بیش از نیمی از نقاشی‌ها و تزئینات تالا ر سر پوشیده خانه تاریخی بروجردی متعلق به دوران قاجار خبر داد.

میراث ایران

به گزارش ایلنا، حسین یزدانمهر با اعلام این مطلب افزود: این تزئینات شامل یزدی بندی، مقرنس، گچبری و نقاشی روی گچ با نقوش تزئینی و تصویری متنوع است.

وی افزود: کار مرمت تالار سرپوشیده خانه تاریخی بروجردی از سه سال پیش انجام شده و در حال حاضر در قسمت صفه شاه‌نشین، مرمت گران مشغول به کار هستند.

به گفته وی این نقاشی‌ها تلفیقی از سبک‌های نقاشی ایرانی و اروپایی متعلق به دوران قاجار است که خوشبختانه قسمت عمده آن سالم مانده که سعی کردیم با وفادار بودن به اصل کار و منطبق با اصول و ضوابط صحیح مرمت آثار تاریخی بعضی قسمت‌ها مرمت و در قسمت‌های دیگر بازسازی به شکل اولیه انجام گیرد.

وی افزود: این نقاشی‌ها تصاویری از داستان‌های خمسه نظامی - شاهنامه و داستان‌های عامیانه است و در قسمت شاه نشین تمثال ناصرالدین شاه و شاهزاده‌های قاجاری دیده می‌شود که از سه شیوه آبرنگ، تمپرا و طلا چسبانی استفاده شده است و توسط مرتضی شبانی هنرمند نقاش کاشانی و مرمت‌گر این اداره انجام شد.

خانه تاریخی بروجردی کاشان در خیابان علوی و در محله تاریخی سلطان امیر احمد قرار دارد.

این خانه توسط بازرگانی به نام سید حسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است.

در کتیبه‌های حیاط‌های نورگیر سرپوشیده، تاریخ ۱۲۹۴ هجری قمری که سال انتهایی ساخت بنا می‌باشد، مشخص شده است.

به دلیل اینکه مالک خانه از بروجرد مال التجاره وارد می‌کرده و با تجار این شهر نیز در ارتباط بوده است، به آقای حسن بروجردی مشهور شده و این خانه نیز به نام بروجردی‌ها موسوم شده است.

این خانه مشتمل بر یک حیاط بیرونی و دو حیاط اندرونی است که مجموعاً در زمینی به مساحت تقریبی ۳۵۰۰ متر مربع بنا شده‌اند.

از حیاط بیرونی بیشتر برای پذیرایی از میهمانان و برگزاری مراسم و جشن‌ها استفاده شده و حیاط‌های اندرونی نیز مورد استفاده خود خانواده بوده‌اند.

این خانه به خاطر دارا بودن ویژگی‌ها و ارزش‌های والای معماری ایرانی، به کارگیری تمامی فنون معماری سنتی در حد کمال، دارا بودن تزیینات متنوع و بسیار ظریف و هنرمندانه، نبوغ و خلاقیت شگرف معمارانه به کارگرفته شده در آن علی الخصوص در ترکیب منحصر به فرد و استثنایی سرپوشیده حیاط بیرونی، تقریباً معروف‌ترین و از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی ایران و به نوعی سمبل بناهای مسکونی ایران به شمار می‌رود.

خانه تاریخی بروجردی به شماره ۱۰۸۳ در تاریخ ۱۳/۳/۱۳۵۴ فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

کد خبر 178641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز