کاشان - اعظم‌السادات مسعودی: آیین نکوداشت ثبت جهانی باغ فین و هنر سنتی بافت فرش کاشان امروز در محل باغ فین کاشان برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در گفت‌وگو با خبرنگارما در کاشان با اعلام این خبر افزود: آیین نکوداشت ثبت جهانی باغ فین و نیز هنر سنتی بافت فرش کاشان با حضور رئیس‌جمهور در باغ تاریخی فین کاشان برپا می‌شود. آتوسا مؤمنی ادامه داد: در این مراسم لوح اهدایی سازمان یونسکو برای ثبت باغ تاریخی فین به همراه لوح ثبت معنوی هنر سنتی بافت فرش کاشان به جمهوری اسلامی ایران، به رئیس‌جمهور تقدیم خواهد شد. وی افزود: باغ فین کاشان سال گذشته به همراه هشت باغ ایرانی دیگر توانست در فهرست جهانی یونسکو ثبت شود و این افتخاری بزرگ برای ایران به‌ویژه مردم کاشان است.

همچنین شیوه بافت فرش در کاشان به‌دلیل خاص‌بودن آن در فهرست میراث معنوی قرار گرفت و در حال حاضر کاشان با دو اثر نفیس در سازمان یونسکو جایگاهی ویژه دارد. دکتر مؤمنی درخصوص مدیریت واحد باغات جهانی و ایجاد پایگاه در هر باغ گفت: تا هفته آینده مدیری مستقل برای باغات ایرانی که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند تعیین خواهد شد و در هر باغ نیز یک مدیر به‌عنوان زیر مجموعه مدیریت باغ ایرانی در نظر گرفته می‌شود و باغ را مدیریت خواهد کرد. وی در پاسخ به خبرنگار همشهری درخصوص وضعیت پرونده آیین قالیشویان کاشان برای ثبت جهانی‌شدن گفت: این پرونده با دلایل و مستندات قوی به یونسکو ارسال شده و امیدواریم با تأیید این پرونده در یونسکو، به‌زودی شاهدثبت اثر معنوی دیگری از کاشان برای جهانی شدن باشیم.

باغ فین کاشان با آثاری به‌جای‌مانده از دوران صفویه، زندیه و قاجاریه، بنایی است معظم و فاخر که در تاریخ 15آذر 1314خورشیدی به شماره238 در فهرست آثار ملی ثبت شده است. با اینکه سروهای این باغ ازجمله امتیازات و برجستگی‌های آن است در چند سال اخیر بیش از 140سرو کهنسال و تنومند این باغ به‌دلیل مدیریت ناصحیح در نگهداری آن،‌ بریده شده است. باغ فین به عنوان محل تبعید و حمام این باغ به عنوان محل شهادت امیرکبیر، اهمیت تاریخی نیز دارند.

 

کد خبر 177904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز