گروه شهری - محمد باریکانی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دیروز و در دفتر کار سیدحسن موسوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و در یک صبح تعطیل میزبان لواء سمیسم وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق و مدیران بخش گردشگری آن کشور بود تا با امضای سه نسخه از تفاهمنامه گردشگری و میراث فرهنگی بین دو کشور عراق و ایران یک سند رسمی را در حوزه تبادل گردشگر و مرمت آثار باستانی عراق به اسناد دولتی بیفزاید.

ایوان مدائن

مسعود علویان صدر، معاون میراث فرهنگی کشور نیز که در نشست امضای تفاهمنامه گردشگری و میراث فرهنگی دو کشور حضور داشت درخصوص اهمیت مرمت آثار تاریخی عراق توسط ایران به همشهری گفت: حوزه فرهنگی ایران بزرگ گستره جغرافیایی بسیار وسیعی را نه‌تنها در عراق که در منطقه تشکیل می‌دهد و البته در ایوان مدائن، کاخ کسری و آثار فرهنگی داخل بقاع متبرکه در گنبد نجف و معماری برخی بقاع متبرکه دیگر در کشور عراق آثار معماری مربوط به دوران صفویه و ناصری وجود دارد و عراق مانند برخی دیگر از کشورهای منطقه آثار فرهنگی ایران بزرگ را در خود جای داده است. علویان صدر افزود: یکی از سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی حفاظت از آثار فرهنگی ایرانی در خارج از کشور است، به همین منظور در تفاهمنامه‌ای که با وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق به امضا رساندیم مرمت ایوان نجف و سرداب منتسب به حضرت ولی‌عصر(عج) قید شده و بر همکاری ایران در تهیه پرونده ثبت جهانی قبرستان وادی‌السلام در فهرست یونسکو (به‌دلیل علاقه‌ ایران به این قبرستان تاریخی به‌ویژه مشاهیر ایرانی که در آن مکان دفن شده‌اند) تأکید شده‌است.

آنطور که مسعود علویان صدر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد، قرار است اوایل‌ماه آینده گروهی از سازمان میراث فرهنگی کشور برای بررسی موضوعات مربوط به ثبت جهانی قبرستان وادی السلام به کشور عراق اعزام شوند. یکی دیگر از بندهای مربوط به تفاهمنامه گردشگری و میراث فرهنگی میان ایران و عراق مربوط به فعالیت‌های موزه‌ای و مرمت آثار منقول است.

براساس آنچه در بند نخست تفاهمنامه همکاری آثار باستانی و میراث فرهنگی دو کشور به امضا رسید، از این پس ایران و عراق در جهت جلوگیری از قاچاق اشیای تاریخی و استرداد اموال باستانی و میراث فرهنگی که به سرقت رفته یا غیرقانونی منتقل شده است با یکدیگر همکاری می‌کنند. علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور در موضوع بند نخست این تفاهمنامه می‌گوید: موضوع جلوگیری از قاچاق اشیای فرهنگی و تاریخی با توجه به اینکه همین اواخر قاچاق اشیای باستانی به عراق را داشتیم که مورد آخر آن مربوط به سکه‌های باستانی بود، دو کشور متعهد شدند مقابل این پدیده ایستادگی کنند و استرداد اشیای تاریخی مربوط به یکدیگر را نیز در دستور کار قرار بدهند.

به گفته علویان صدر مقامات عراق و کارشناسان مرمت این موضوع را مورد تأکید قرار داده‌اند که بهترین الگوهای مرمتی ایران در ایوان مدائن عراق صورت گرفته و به همین دلیل نیز در متن یادداشت تفاهم میراث فرهنگی با کشور عراق حضور مرمتگران ایرانی در عراق مورد تأکید قرار گرفته است. تفاهمنامه ایران و عراق در موضوع گردشگری همچنین بر ضرورت تسهیل ورود و برگزاری تورهای گردشگری و همچنین ایجاد شرایط ویژه برای گردشگران انفرادی بازدید‌کننده از دو کشور و حمایت از آنها تأکید دارد.

براین اساس قرار است دفاتر خدمات مسافرتی مورد تأیید دو کشور برنامه‌ریزی‌هایی برای ورود گردشگران و تسهیل در صدور روادید، تبلیغات گردشگری و برگزاری تورهای آشناسازی به‌منظور ارتقای صنعت گردشگری دو کشور انجام دهند.

منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور در پاسخ به این سؤال همشهری که قرار است چه میزان گردشگر در این تفاهمنامه از عراق به ایران وارد شوند، گفت: در سال 90 با توجه به گردشگران زیارتی 507هزار و 239گردشگر زیارتی از ایران به عراق رفته بودند و 465هزار و 121گردشگر عراقی از ایران بازدید کردند که براساس این تفاهمنامه پیش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران ورودی از عراق به ایران در سال‌جاری به یک میلیون گردشگر برسد.

جهانیان سواحل شمالی کشور و جاذبه‌های تاریخی ایران را علاوه بر جاذبه‌های مذهبی مورد علاقه گردشگران عراقی معرفی کرد و گفت: گردشگری سلامت در ایران نیز از پر جاذبه‌ترین بخش‌ها برای گردشگران ورودی از عراق است.

گردشگری سلامت از موضوعات مورد علاقه کشور عراق است. این موضوع را لواء سمیسم وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق در اظهارات خود بارها مطرح کرده و دیروز نیز اعلام کرد: ایران یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری سلامت برای مردم عراق است. به گفته او مقصد گردشگری سلامت گردشگران عراقی تا پیش از این هندوستان بود که هزینه بسیار بالایی به‌دلیل مسافت زیاد آن کشور با عراق برای عراقی‌ها داشت که اکنون ایران به‌عنوان مقصد جدید گردشگری سلامت مورد توجه عراقی‌هاست.

لواء سمیسم امضای یادداشت تفاهم میان سازمان میراث فرهنگی و وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق را سرآغازی نوین در روابط دو کشور خواند و با تأکید بر تأثیر آن بر بهبود وضعیت اقتصادی دو کشور در موضوع گردشگری گفت: امضای این تفاهمنامه ورود گردشگران دو کشور را تسهیل می‌کند.

کد خبر 179758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز