گروه شهری: زمینه‌های انتقال تجربیات و همکاری‌های علمی - تجربی میان مراکز مدیریت بحران حوادث و سوانح طبیعی شهرهای تهران و استانبول بررسی شد.

کلانشهرها

در بازدید جمعی از مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اتاق مدیریت بحران استانداری و شهرداری استانبول و مراکز علمی و دانشگاهی فعال در حوزه مدیریت سوانح طبیعی به‌ویژه زلزله، زمینه‌های بهره‌برداری از تجربیات ترکیه در بخش پیشگیری، آمادگی و مقابله با زلزله و تنظیم پروتکل همکاری‌های دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.شهر استانبول با 15میلیون نفر جمعیت و 5741کیلومترمربع در کنار کلانشهر‌های توکیو، تهران، جاکارتا و لس‌آنجلس، پنج کلانشهر بزرگ جهان و دارای ریسک بالای وقوع زمین‌لرزه به شمار می‌آیند.

استانبول پس از زلزله ازمیت در سال‌1999نسبت به تشکیل اتاق مدیریت بحران و ایجاد ساختارهای آمادگی و مقابله در سوانح در قالب مدیریت شهری اقدام کرده و برنامه‌های اجرا شده در این حوزه دارای مشابهت با اقدامات انجام شده مدیریت بحران در شهر تهران است از همین رو زمینه‌های انتقال تجربیات نخستین‌بار در پی برگزاری اجلاس مدیریت کلانشهرهای آسیایی در تهران بررسی شد. در حال حاضر در میان کشورهای منطقه، شهرهای تهران و استانبول در بخش مدیریت شهری از امکانات و تجهیزات مرکز مدیریت بحران برای سوانح برخوردارند.

الگوی ایمنی و مقاوم‌سازی

عزیزالله رجب‌زاده، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در جریان بازدید از اتاق مدیریت بحران استانبول گفت: تهران در بستری لرزه‌خیز واقع شده و مدیریت شهری در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ارتقای آمادگی و مقابله با زمین‌لرزه از تجربیات جهانی استفاده کرده است و جایگاه تهران در میان کلانشهرهای جهان طی سال‌های اخیر با احداث و بهره‌برداری از مرکز مدیریت بحران و اجرای ده‌ها طرح در حوزه‌های پیشگیری، آمادگی، آموزش شهروندان و مقابله با سوانح به‌ویژه زلزله ارتقای قابل توجهی یافته است.

وی افزود: مدیریت شهری مصمم است که با ادامه این روند و اجرای برنامه‌های جدید براساس تجربیات جهانی، تهران را به شهری مقاوم و ایمن و الگویی در میان کلانشهرهای کشورهای در حال توسعه تبدیل کند. وی گفت: همکاری و انتقال تجربیات کلانشهر‌ها در شرایط قبل از بحران سبب پیشبرد طرح‌های پیشگیری و آمادگی می‌شود و حتی از ارسال کمک‌ها در زمان وقوع زمین‌لرزه ارزشمند‌تر است.

وی افزود: شهر تهران با اجرای طرح‌های نوسازی بافت فرسوده، مقاوم‌سازی‌ ابنیه عمومی، اعمال ضوابط ساخت‌وساز مقاوم، ایجاد ستادهای مدیریت بحران مناطق- نواحی و محله‌ها، تشکیل گروه‌های مردمی داوطلب امداد و نجات، ایجاد زیر‌ساخت‌های اسکان اضطراری و ده‌ها طرح دیگر در حال طی مسیر دستیابی به شهری مقاوم و ایمن است.

گوک هان بوستان، مدیر مرکز مدیریت سوانح طبیعی استان استانبول(آفت) در این بازدید به تاریخچه شکل‌گیری این مرکز و طرح‌های اجرا شده و در دست اجرا اشاره کرد و گفت: این مرکز به‌صورت شبانه‌روزی فعال و از بخش‌هایی چون مخابرات، امدادرسانی، خبررسانی، استودیوی پخش رادیویی و سالن‌های آموزشی برخوردار است. همچنین این مرکز هدایت 28فعالیت کلی و تعدادی خدمات زیرمجموعه آن را بر عهده دارد.

وی افزود: با توجه به تجربه‌های کسب‌شده مبنی بر تأخیر امدادرسانی خارج از محل، با نصب 500کانتینر ویژه وسایل امداد و نجات در شهر، این تجهیزات را برای روز زلزله آماده کرده‌ایم. در محلات حدود 70هزار نفر داوطلب مردمی، جذب و آموزش دیده‌اند. کتابچه‌های آموزشی میان خانواده‌ها توزیع شده و آموزش‌های عمومی به مدارس، مراکز درمانی و عمومی ارائه شده است. وی افزود: مقاوم‌سازی پل‌ها و احداث بیمارستان ویژه زلزله با 12هزار و 200متر زیربنا و قابلیت متحرک بودن دیواره‌های داخلی برای افزایش ظرفیت اجرا شده است.

کد خبر 182596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز