گروه شهری: از نظر مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران، جدایی ری از تهران به منزله بازشدن دست سودجو‌ها و ساخت‌وساز بی‌رویه است.

شهر

به گفته مجید پاکساز، ‌با جدایی ری از تهران آن روال منطقی و کنترلی که یک نظام مدیریت یکپارچه شهری بر ساخت‌وساز‌ها دارد از مسیر منحرف شده و به بیراهه می‌رود.مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری با بیان اینکه نباید شهر به لحاظ فیزیکی و کالبدی از هم جدا شود، اظهار داشت: استخوان‌بندی و طراحی شهر تهران مبتنی بر نظامی یکپارچه است که به لحاظ طبیعی متصل به شمال و جنوب شهر است و استقرار این نظام در پیکره شهر موجب شده یک نظام واحد شهری شکل بگیرد، بنابراین به لحاظ کار‌شناسی قطع این ارتباط و استخوان‌بندی ممکن نیست.

وی افزود: باتوجه به اینکه به لحاظ کار‌شناسی درباره جدایی ری از تهران مطالعه لازم صورت نگرفته یا حداقل آسیب‌شناسی نشده است پیش‌بینی می‌شود که درصورت اجرا با موفقیت همراه نشده و شهرری دوباره به تهران بازگردد و یکپارچگی اولیه حفظ شود؛ در این میان تنها زمان، انرژی و منابع را هدر داده‌ایم.

پاکساز با اشاره به اینکه طرح‌های تهران از دیرباز به‌صورت یکپارچه دیده شده است، اضافه کرد: طرح‌های تهران طرح‌های توسعه‌ای مدت‌دار است که بخشی از آن در جنوب شهر که‌‌ همان منطقه ری است باید اجرایی شود. وی به مرکز تجارت جهانی در منطقه ری اشاره و اظهار کرد: در طرح‌های اخیر فعالیت‌هایی ازجمله مرکز تجارت جهانی و محورهای اقتصادی و محرک‌های توسعه زا در جنوب شهر طراحی و ساماندهی شد تا این طرح‌ها بتواند علاوه بر ارتقای کیفیت شهری و محرک توسعه شدن، ارزش افزوده نیز برای شهروندان حوزه جنوب ایجاد کند.

از نظر مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری به‌طور حتم با جدایی ری از تهران، تجدید نظری نیز باید در طرح‌های توسعه‌ای ایجاد و خیلی از پازل‌های موجود شهر دستخوش تغییرات شود اما این امر نیز به‌دلیل ناهمخوانی با سایر بخش‌ها می‌تواند به کل شهر آسیب بزند.
پاکساز درباره عواقب اجرای طرح تفصیلی منطقه‌۲۰ درصورت جدایی ری از تهران گفت: هر شهر باید یک طرح داشته باشد و طرحی که برای یک شهر تهیه می‌شود نیاز به کار کار‌شناسی دارد، بنابراین با جدایی ری از تهران مردم شهرری مدت‌ها بلاتکلیف می‌مانند تا طرحی جدید در آن اجرا شود.

مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری تصریح کرد: طرحی که کار‌شناسی شده نباشد هم به لحاظ مالی ضرر و زیان به شهر وارد می‌کند و هم به لحاظ کالبدی ممکن است به جای آباد کردن شهر به تخریب آن بینجامد. وی با تأکید بر اینکه نگاه شهرداری تهران به منطقه 20مادی نبوده، گفت: اگر شهرری برای تهران ضررده هم بوده باشد شهرداری تهران این هزینه را می‌پرداخت تا آسیب‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و... که درصورت جدایی به کل پیکره شهر وارد می‌شود، ایجاد نشود.

کد خبر 181941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز