دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: امسال سومین باری است که تلویزیون در ماه رمضان میزبان سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» است.

سریال شاید برای شما هم اتفاق بیافتد

این سریال با نویسندگی و کارگردانی گروهی و با تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان از شبکه تهران پخش می‌شود. سری اول این مجموعه در سال1389 ساخته و پخش شد و سری دوم این مجموعه در سال1390 ساخته و در‌ماه رمضان پخش شد. به گفته تهیه‌کننده این سریال در این دوره تغییراتی در کار لحاظ شده تا تنوعی در کار ایجاد شود: «قصه‌ها پیچیده‌تر شده‌است و به‌داستان‌ها و روابط مردم عادی نزدیک‌تر شده‌ایم به همین دلیل باعث شده که بیننده‌ها از کارها راضی‌تر هستند.»

برخلاف این چند سریالی که به مناسبت‌ماه مبارک رمضان از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شود، این سریال مضمونی مرتبط با این ایام دارد: «ماه مبارک رمضان فرصتی است که به مضامینی معناگرا پرداخت و ما هم از این فرصت استفاده کردیم وتا آنجا که امکان داشتیم از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کردیم.اگرچه زمان تولیدمان کم بود اما تلاش کردیم که این فرصت کم روی کیفیت اثر نگذارد.»

در این دوره حضور بازیگران چهره هم به چشم می‌خورد؛ حضوری که براساس اعتماد به سازندگان این اثر شکل گرفته‌است: «بازیگران بنام عرصه تلویزیون و سینما در مدت پخش کار، ارتباط خوبی با ما برقرار کردند. خیلی از هنرمندان به‌خاطر احترام به بینندگان و داستان‌های مرتبط با این‌ماه بدون چشمداشت مادی به سرکار آمدند.»

داستان‌های سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد برگرفته از داستان‌هایی است که برای مردم عادی اتفاق افتاده‌است: «خیلی از قصه‌ها، توسط مردم برای ما تعریف شده‌است. به عبارت دیگر اصل و بن‌مایه داستان آن چیزی است که مردم تعریف کرده‌اند اما این داستان‌ها توسط نویسندگان ما بسط داده شده‌است تا درام شکل بگیرد.»

تحویلیان به‌نظر سنجی صدا و سیما اشاره دارد و میزان رضایت مردم از این کارها را نسبت به گذشته بهتر و گسترده‌تر ارزیابی می‌کند: «یکی از دلایلی که مردم با این قصه‌ها راحت ارتباط برقرار می‌کنند، همین داستان‌های آشنا و کوچه و بازار است.» راما قویدل، احمد معظمی و محمود معظمی کارگردان‌های این دوره سریال هستند. به عبارت دیگر هر قسمت توسط کارگردان جدیدی ساخته و پرداخته می‌شود: «امکان تولید با یک کارگردان ثابت برای ما وجود ندارد چرا که در طول سال پخش این کار هر هفته است، اما در ایام و مناسبت‌های مذهبی همچون‌ماه مبارک رمضان و‌ماه محرم این کارها هر شب پخش می‌شود. به همین دلیل اگر قرار باشد که کارگردان ثابت به تمام این کارها برسد نیاز به پیش تولید و تولید طولانی است. از سوی دیگر با وجود چند کارگردان، تنوع سلیقه در مخاطب به‌وجود می‌آید. همچنین به‌دلیل تنوع در داستان و ژانر، مناسب‌تر این است که از چند کارگردان در ژانرهای مختلف استفاده شود.»

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد سال‌هاست که از شبکه تهران پخش می‌شود و طبیعتا در این میان مخاطبان خودش را پیدا کرده‌است، اما پخش این سریال تا کی ادامه خواهد یافت نکته‌ای است که تحویلیان آن را اینگونه شرح می‌دهد: «سیاستگذاری پخش و ادامه آن با شبکه است. اما بشخصه علاقه‌مند هستم تا زمانی که این کار مخاطب و سوژه دارد، ساخت آن را ادامه بدهم اما زمانی که مخاطب این برنامه‌ریزش پیدا کرد، قطعا ساخت آن را قطع می‌کنم.»

کد خبر 180916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز