چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

1 - سریال‌های‌ماه رمضان امسال چندان چنگی به دل نمی‌زند. با اینکه تنوع داستانی در بین چهار سریال پخش شده وجود دارد اما جای خالی داستان‌های متناسب با حال‌و هوای این‌ماه مبارک به‌شدت به چشم می‌خورد.

سریال - ماه رمضان

2 - کافی است که فقط سریال‌های پنج سال اخیر تلویزیون را که در ایام‌ماه رمضان از تلویزیون پخش می‌شد، با سریال‌های امسال مقایسه کرد تا به این نتیجه رسید که این سریال‌ها براساس نیاز مخاطب امروزی و فضای این‌ماه طراحی نشده‌اند و نتیجه تلخ‌تر این است که در چند سال اخیر شاهد افت کیفیت سریال‌های مناسبتی ‌ماه رمضان هستیم.

3 - اگر به لیست کارگردان‌هایی که تا به امروز در تلویزیون به کارگردانی سریال‌های مناسبتی ‌ماه مبارک رمضان پرداخته‌اند توجه کنیم، به کارگردان‌هایی برمی‌خوریم که از افراد حرفه‌ای بوده‌اند؛ افرادی همچون رضا عطاران که سریال‌های پرمخاطب و طنز «بزنگاه»، «خانه به‌دوش» و «متهم گریخت» را ساخته که در بازپخش نیز این سریال‌ها هنوز مخاطب را جذب می‌کنند یا «صاحبدلان» ساخته جذاب محمد‌حسین لطیفی، که هنوز بعد از گذشت شش‌سال دیدنی و پرمخاطب است یا سریال‌های «یادداشت‌های کودکی» و «پشت کنکوری‌ها» ساخته‌های پریسا بخت‌آور که در زمان خودش از کارهای موفق تلویزیون محسوب می‌شد و یا دو اثر موفق حسن فتحی«میوه ممنوعه» و «در مسیر زاینده‌ رود» که جزو سریال‌های خوش‌ساخت محسوب می‌شوند؛ کارگردان‌هایی که امروز دیگر در تلویزیون کار نمی‌کنند.

4 - در گذشته بسیاری از کارگردان‌هایی که به ساخت سریال‌های مناسبتی‌ماه رمضان روی می‌آوردند از کارگردان‌های موفق محسوب می‌شدند؛ موفقیتی که به‌ شناخت آنها از رسانه تلویزیون و مخاطب برمی‌گشت. کافی است به سریال‌هایی که سیروس مقدم برای این ایام ساخته نگاهی انداخته شود تا بدانیم که او چقدر خوب توانسته مخاطب را جذب کند.

5 - بازیگرانی که امسال مهمان سریال‌های مختلف ‌ماه رمضان هستند، بازیگران بنامی هستند که بیشتر آنان تجربه بازی در سریال‌های مناسبتی تلویزیون را داشته‌اند اما حضور بازیگران معروف و محبوب هم نتوانسته ‌است این سریال‌ها را نجات بدهد. به‌نظر می‌رسد که فیلمنامه‌های ضعیف و داستان‌های دور از نیاز انسان امروزی حرف اول را در عدم‌ موفقیت این کارها می‌زند.

6 - متأسفانه تلویزیون یا از این ور بام می‌افتد یا از آن ور بام. حد وسطی برای برنامه‌های خود قائل نیست. اگر کارگردانی در ساخت برنامه‌ای خاص موفق است و اگر کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده‌ای در ساخت ژانر خاصی امتحان خود را پس داده ‌است، چه اصراری است که تلویزیون همکاری‌اش را با او ادامه ندهد؟ نمونه این ادعا را می‌توان در برنامه ‌ماه عسل دید؛ برنامه‌ای که با اجرای احسان علیخانی شروع شد اما بنا به دلایلی امسال مجری این برنامه تغییر کرده است. شاید اجرای علی‌ضیاء به‌عنوان مجری جدید این برنامه حرفه‌ای باشد اما باید پذیرفت که مخاطب، این برنامه را با اجرای احسان علیخانی پذیرفته ‌است. انتقادها به اجرای این مجری تازه‌کار کم نبوده ‌است. به همین دلیل مجید یوسفی، تهیه‌کننده این برنامه به ایسنا گفت: علی ضیاء را باید با چهار سال پیش احسان علیخانی مقایسه کرد نه با الآنش. با این حال، توقعی که از علی ضیاء داشتم برآورده شد ولی باید کامل‌تر شود.

7 - عمر سریال‌سازی‌ در ‌ماه رمضان به سال1380 برمی‌گردد. به‌عبارت دیگر سریال‌سازی مناسبتی در تلویزیون بسیار جوان است و شاید بد نباشد که مسئولان تلویزیون نگاهی به ساخت و کیفیت سریال‌های‌ ماه رمضان در این مدت داشته باشند و در این مسیر عوامل موفقیت و عدم‌موفقیت این سریال‌ها را شناسایی کنند تا در برنامه‌های آینده از آنها بهره ببرند.

کد خبر 179508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز