دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از بر سر کار آمدن دولت وحدت ملی حماس و فتح در فلسطین، رژیم صهیونیستی از شکسته شدن کامل تحریم‌های بین‌المللی علیه فلسطینی‌ها هراس دارد.

روزنامه دی ولت آلمان در تحلیلی در این باره با اشاره به این مطلب نوشت، روزنامه پرتیراژ یدیعوت آحارونوت روز یکشنبه 18 مارس(27 اسفند) این چنین نتیجه گرفته است: تلاش‌های دیپلماتیک اسراییل شکست خورده‌اند. تحریم‌ها فلسطینی‌ها رو به پایان است.

در همین حال آلمان، رییس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا از تشکیل دولت جدید استقبال و در عین حال تاکید کرده است که کمک اتحادیه اروپا به فلسطینی‌ها به پرداخت‌های مستقیم برای پروژه‌های اجتماعی محدود خواهد ماند. این همکاری زمانی میسر خواهد شد که دولت جدید برنامه‌ای را به تصویب برساند که انعکاسی از اصول گروه موسوم به کمیته چهارجانبه باشد.

با این وجود، اسرائیل که فقط می‌خواهد تماس‌هایش با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان حفظ شود، امیدهای خود را رو به نابودی می‌بیند. علاوه بر فرانسه و روسیه، نروژ نیز قصد دارد دوباره به تماس مستقیم با دولت جدید فلسطین وارد شود. فقط آمریکا به صورت علنی اعلام کرده که از دولت جدید «مأیوس» شده است.

واشنگتن همچنین اعلام کرد دولت فلسطین را که شرایط کمیته چهارجانبه را نپذیرفته باشد، به رسمیت نمی‌شناسد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسراییل در تماس تلفنی آخر هفته خود با وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا سعی در جلب حمایت آنها از موضع اسراییل داشته است.

کمیته چهارجانبه از فلسطینی‌ها خواسته است تا از انجام اقدامات خشن چشم‌پوشی کرده، اسراییل را به عنوان کشور به رسمیت بشناسند و به توافقاتی که پیش‌تر امضا شده‌اند، پایبند باشند. دولت جدید فلسطین به ریاست محمود عباس (از فتح) و اسماعیل هنیه (از حماس) این شروط را رد کرده ‌است.

زیاد ابو عمرو، وزیر امور خارجه جدید فلسطین یکشنبه اسراییل را متهم کرد که با مشغولیت بی‌دلیل در خصوص بحث به رسمیت شناختن، امکان خلق آغازی جدید را در خاورمیانه هدر می‌دهد. در همین حال، امروز دولت اسراییل به صورت رسمی پس از یک رای‌گیری علیه به رسمیت شناختن کابینه جدید هنیه رای داد.

به عقیده اوزی آراد، یک کارشناس مسایل راهبردی اسراییلی لغو تحریم‌های بین‌المللی «موفقیتی بسیاری بزرگ» برای حماس خواهد بود. از زمان پیروزی این جنبش در انتخابات که بیش از یک سال پیش حاصل شد، این سازمان «قدرت نظامی بیشتری را به دست آورده و کنترل خود را بر خیابان‌ها تقویت کرده است». اکنون این جنبش «موفقیت‌های سیاسی و بین‌المللی را بدون آن که مجبور شود خطوط سیاسی خود را تغییر دهد» درو می‌کند.

تحلیل‌گر روزنامه اسراییلی «هاآرتص» نیز تشکیل دولت فلسطینی را به مثابه «مراسم ختم» سازمان فتح توصیف کرده است. وی گفته است در حالی که فتح مشغول به اتحاد با رقیب خود حماس بود، همه فرصت‌ها را برای آن که «یک آلترناتیو سیاسی و فرهنگی مناسب به جای حماس ارایه دهد» از کف داد.

در همین حال، عمرو در گفت‌وگویی با خبرگزاری آنلاین «ynet» با شادمانی اعلام کرده است: «دیوار انزوا و انسداد علیه ما در حال فرو ریختن است و اسراییل باید احساس ناخوشایند و نامطبوعی داشته باشد». وی معتقد است اسراییل بر مساله به رسمیت شناخته شدن تاکید دارد تا بدین ترتیب از ازسرگیری روند صلح جلوگیری کند.

کد خبر 18083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز