شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس فلسطین روز شنبه 17 مارس (26 اسفند) درباره کابینه وحدت ملی رای گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اسماعیل هنیه هنگام اعلام اسامی وزیران جدید گفت که گروه ها و شخصیت هایی از تمامی گروه‌ها و بخش‌های جامعه فلسطینی در کابینه ائتلافی شرکت دارند

این دولت را اسماعیل هنیه، نخست وزیر تشکیلات خود گردان فلسطینی معرفی می‌کند.

گفته می شود رای اعتماد پارلمان فلسطینی به این دولت که اعضای آن از جناح های فتح، حماس و همچنین از تکنوکرات‌ها تشکیل شده، قطعی است و رای گیری امروز تنها جنبه تشریفاتی دارد.


اسماعیل هنیه دو روز قبل فهرست وزیران دولت وحدت ملی را اعلام کرد. ترکیب کابینه جدید، که ریاست آن را هنیه همچنان حفظ خواهد کرد، در پی چندین ماه مذاکره دشوار بین فتح و حماس اعلام شد.

اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین به هنگام معرفی اعضای دولت وحدت ملی در مجلس فلسطین که سخنان وی به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی الجزیره پخش شد، خطاب به نمایندگان گفت دولتش برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای اشغالی 1967 تلاش خواهد کرد.

وی افزود: دولت جدید با دوستان عرب و مجامع بین المللی همکاری خواهد کرد تا به اشغال اسرائیل پایان دهد و حقوق مشروع مردم فلسطین را احقاق کند و در راس آن دولتی مستقل به مرکزیت بیت‌المقدس در سرزمین های اشغالی 1967 تشکیل دهد که از حق حاکمیت کامل برخوردار باشد.

وی مقاومت را حق مشروع ملت فلسطین دانست و گفت: این حق ملت ماست که از خود در برابر اشغالگری اسرائیل دفاع کند. نخست وزیر فلسطین خواستار پایان محاصره تحمیلی علیه دولت جدید این کشور شد و از اجلاس سران اتحادیه عرب در ریاض خواست با اتخاذ تصمیماتی به محاصره تحمیلی علیه مردم این کشور پایان بدهند.

وی کلید امنیت و ثبات در منطقه را منوط بر پایان اشغالگری اراضی فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن حق سرنوشت مردم این کشور دانست.

هنیه گفت: دولت جدید این کشور خود را برای حمایت از منافع عالیه ملت فلسطین و حفظ حقوق آنها و تلاش برای تحقق اهداف مورد نظرشان متعهد می‌داند.

وی مساله اسرای دربند رژیم صهیونیستی را در راس اولویت‌های دولت وحدت ملی دانست و افزود: دولت وی تمامی تلاش‌های لازم را برای آزادی نمایندگان اسرای فلسطینی دربند اسرائیل به کار گرفته است.
هنیه همچنین گفت: برای آزادی گلعاد شالیت اسیر اسرائیلی نیز تلاش خواهد کرد.

نخست وزیر فلسطین همچنین بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی و بازگشت آنها به موطن‌شان تاکید کرد.

هنیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت، دولت جدید به همه منشورها و توافقنامه های قبلی سازمان آزادیبخش فلسطین احترام خواهد گذاشت.
وی که برنامه‌های دولت جدیدش را در تمامی عرصه‌ها به مجلس ملی این کشور ارائه کرد، بر عزم این کشور در حل مسائل امنیتی تاکید کرد.

هنیه بر تقویت روابط این کشور با اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ژاپن، هند، آمریکای لاتین تاکید کرد و از این کشورها خواست گام‌های عملی برای رفع محاصره اقتصادی علیه ملت فلسطین بردارند. وی همچنین از آمریکا خواست در موضع خود در قبال ملت فلسطین تجدید نظر کند و به انتخاب ملت این کشور که در دولت وحدت ملی تجلی یافته، احترام بگذارد.

وی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی که به این کشور در پایان دادن به درد و رنج این کشور کمک کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

سمت های مهم وزارت کشور، دفاع و امور خارجه در اختیار شخصیت های مستقل از فتح و حماس قرار گرفته است.از جمله موانع توافق حماس و فتح در مورد تشکیل کابینه ائتلافی، واگذاری سمت وزارت کشور بود که اینک در اختیار هانی القواسمه قرار گرفته که از دانشگاهیان و کارشناسان وزارت کشور بوده است.

کد خبر 18036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز