گروه بین‌الملل: در حالی ‌که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در کنفرانس امنیتی مونیخ از اروپا خواست، دولت متحد ملی فلسطین را به رسمیت نشناسد، ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت دولت متحد ملی فلسطین را نه می‌پذیریم و نه رد می‌کنیم.

شناسایی دولت متحد ملی فلسطین کلید رفع تحریم اقتصادی و مالی دولت فلسطین است. از دی ماه گذشته که حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین به قدرت رسید، این تحریم‌ها برقرار شده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا با نادیده گرفتن حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها، دولت حماس را تحریم کردند و کل مردم فلسطین را به جرم رأی دادن به نمایندگان حماس مجازات کردند.

از سوی دیگر محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطین در قاهره پس از دیدار با حسنی مبارک رئیس جمهور مصر گفت: در مذاکرات سه‌جانبه 30 بهمن با کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا و اولمرت راهکاری جهت آغاز روند نهایی صلح اتخاذ خواهد شد.

عباس گفت: ما پیش از این با رایس توافق کردیم که باید در مذاکرات درخصوص مسائل مرزها، شهرک‌ها و آوارگان و ایجاد کشور مستقل فلسطین صحبت شود و همزمان با آغاز مذاکرات باید جدول زمانی برای اجرای این اهداف را نیز تعیین کنیم.

بحث تشکیل دولت فلسطینی در فلسطین 3 دوره تاریخی داشته است. از سال 1948 تا چند سال پیش رژیم صهیونیستی اساساً تشکیل دولت فلسطینی در اراضی اشغالی فلسطین را منتفی می‌دانست و مدعی بود فلسطین یک دولت دارد و خواهد داشت و آن دولت رژیم صهیونیستی است.

در کنفرانس‌های مادرید و اسلو در دهه90 بحث تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل مطرح شد که اسرائیل هیچ گاه آن ‌را در عمل نپذیرفت. با پیروز شدن حماس در انتخابات نظریه یک سرزمین و یک دولت، اما دولت فلسطینی قوت گرفت.

کد خبر 15523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز