همشهری آنلاین: ما چنین فکر می کنیم که سوریه قلعه مستحکم مقاومت است. از این رو، کسی نمی تواند به نمایندگی از مردم سوریه سخن بگوید. ما معتقدیم دشمن اسرائیلی که با نظام حاکم سوریه مخالفت می کند خواهان خیر و آزادی برای مردم سوریه نیست بلکه می خواهد از سوریه به علت حمایت از مقاومت و محور پایداری انتقام بگیرد.

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران ،دمکراسی را تنها راه حل مسائل سوریه دانست و گفت:باید به مردم سوریه فرصت داده شود تا آزادانه آنچه برای آینده و سرنوشتشان می خواهند محقق کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی افزود:برقراری چنین دمکراسی با تجاوزگری‌های جنگی و ارسال افراد مسلح و تروریست حاصل نمی شود بلکه دمکراسی با اراده آزاد مردمی محقق می شود نه با آنچه مراکز تسلط و ثروت می خواهند. بنابراین، واقعیت مشخص است. در سوریه، باید به مردم اجازه داد آزادانه اراده خود را بازگو کنند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد راه حل در سوریه سوری و داخلی است نه دخالتهای خارجی که از خارج از مرزهای این کشور مطرح می شود. باید مانند همه مردم جهان به مردم سوریه این فرصت داده شود تا اراده خود را بیان کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد ما تقریباً از یکسال پیش پیشنهادی با چهار بند مطرح کردیم. بند اول درباره توقف خشونتها و خونریزی ها و درگیریهاست. بند دوم وارد شدن به گفتگوهای ملی. بند سوم برگزاری انتخابات آزاد و بی طرف و پس از آن نیز با برگزاری انتخابات، مردم سوریه مشخص می کنند چه خواسته و مطالباتی دارند.

وی ادامه داد من به آقای کوفی عنان گفتم طرح شما طرح خوبی است و سبب برقراری ثبات و امنیت در سوریه می شود؛ اما باید بند دیگری به آن اضافه کنیم و آن اینکه به مردم سوریه اجازه داده شود وارد انتخابات آزاد شوند و در آن اراده خود را بیان و مشخص کنند که چه کسی و چه چیزی را می خواهند.

جلیلی گفت: من به آقای کوفی عنان گفتم اگر بخواهیم در سوریه به دمکراسی برسیم، دمکراسی با دخالتهای خارجی و ارسال سلاح و تجهیزات جنگی و تروریستها ممکن نیست. آقای کوفی عنان نیز به صراحت به من گفت خواهان دمکراسی است، اما برخی از کشورهایی که مدعی اند بخشی از حل و فصل در سوریه اند، در واقع، بخشی از مشکل در این کشورند. طرفهایی که نمی خواهند جهان اسلام در برابر دشمن صهیونیست بایستد و نمی خواهند امت اسلامی از توانمندی‌های داخلی خود بهره‌مند شود اراده مردم سوریه و بی ثبات کردن این کشور را هدف قرار داده اند. چرا این حجم فشارها بر مردم سوریه اعمال می شود؟ علت این انتقام گیری چیست؟ من معتقدم از محورهای مهم درباره مسئله سوریه این است که همگی باید برای التیام بخشیدن زخم مردم سوریه و کاستن از رنج های آنها تلاش کنیم.

جلیلی در ادامه این مصاحبه گفت:ما چنین فکر می کنیم که سوریه قلعه مستحکم مقاومت است. از این رو، کسی نمی تواند به نمایندگی از مردم سوریه سخن بگوید. ما معتقدیم دشمن اسرائیلی که با نظام حاکم سوریه مخالفت می کند خواهان خیر و آزادی برای مردم سوریه نیست بلکه می خواهد از سوریه به علت حمایت از مقاومت و محور پایداری انتقام بگیرد.

وی ادامه داد اگر دولت و مردم سوریه چنین مواضعی در حمایت از مقاومت نمی گرفتند، در معرض چنین توطئه ها و خصومتهایی قرار نمی گرفتند. بنابراین، مردم سوریه بهای موضع اصولی و ثابت خود را درباره مقاومت می دهند. از این رو، مسئله اول درباره حل و فصل در سوریه باید سوری باشد و هیچ کس نباید حق مردم سوریه را در آنچه می خواهد مصادره کند. چرا آنها برای رسیدن به این امر از طریق تلاشهای دیپلماتیک و راههای سیاسی تلاش نمی کنند و چرا آقای کوفی عنان گفت نمی تواند در مسیرش یک قدم هم پیشرفت کند؟ بنابراین، این طرفها و این مراکز قدرت و ثروت به فکر منافع خود و نه چیز دیگر هستند. آمریکا به صراحت و آشکارا می گوید اهداف و نیتهای مشخصی دارد. چه کسی به آمریکا این حق را داده است که چنین تحریم هایی بر سوریه اعمال کند و به نمایندگی از مردم سوریه سخن بگوید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا ترکیه و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و عرب علیه نظام حاکم در سوریه هستند؟ پاسخ داد: ما درباره این مسائل با دوستان ترک خود سخن می گوییم و چند بار در مذاکراتی که با آنها داشتم گفتم نباید دچار اشتباه راهبردی شوند. نباید اجازه دهیم این رویارویی که بین مقاومت اسلامی و امت اسلامی علیه دشمن صهیونیست و سیاستهای استکباری آمریکا وجود دارد به علت حساسیتهای مذهبی و نژادی به تقابل و تعارض در داخل امت اسلامی تبدیل شود. این چیزی است که دشمنان می خواهند. با نهایت تاسف، برخی از دولتها دچار چنین اشتباه هایی شده اند و اکنون نیز بهای اشتباهاتشان را می دهند.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاشهای خارج از سوریه و جلسات شورای امنیت گفت: ما معتقدیم این فعالیتها در خارج از سوریه به تداوم ورود سلاح و تروریستها به سوریه منجر می شود. کسی نباید دیدگاه و تصور خود را بر سوریها از طریق صدور خشونت و سلاح و تروریست بر سوریه تحمیل کند. بنابراین، این طرفها به دنبال منافع خود و نه منافع مردم سوریه هستند اما ما معتقدیم باید در سطح بین الملل تلاشهای دیپلماتیک انجام شود تا از چنین رویکردها و دخالتهایی جلوگیری شود.

جلیلی در ادامه گفت:تقریباً دشمنان سوریه از هر ابزاری که داشتند استفاده کرده اند. اکنون چگونه اسد توانسته است در مرکز قدرت بماند؟ آیا این طور نیست که وی بر حمایت مردمی تکیه کرده است؟ البته، ما نمی گوییم هیچ طرفی با او مخالف نیست؛ اما در برآورد کلی اراده مردم سوریه در کنار او قرار دارد. اگر چنین فشارهایی بر هر یک از کشورهای منطقه اعمال می شد، از مدتها پیش سرنگون شده بود بنابراین، دکتر بشار اسد به عنوان نماینده مسئولان و مردم سوریه طی ده های گذشته ثابت کرده است مدافع سخت مقاومت و پایداری است و ما معتقدیم مردم سوریه باید مشخص کنند خواهان چه اصلاحاتی هستند.

کد خبر 180638
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز