گروه بین‌الملل: درحالی‌که آتش درگیری‌ها در سوریه بالا گرفته است ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از کمک پنج میلیون(هفت میلیون دلار) پوندی این کشور به مخالفان مسلح سوریه خبر داد.

سوریه -نخست وزیر جدید

ویلیام هیگ اعلام کرده است که بخش عمده این کمک‌ها به ارتش آزاد سوریه(اصلی‌ترین گروه تروریست‌های مسلح سوریه) می‌رسد. وزیر امور خارجه انگلیس با ادعای اینکه در چارچوب این کمک‌ها، تسلیحاتی به مخالفان بشار اسد داده نخواهد شد، گفته است که این کمک‌ها شامل تجهیزات ارتباطاتی و دارویی خواهد بود.

مقام‌های دولت انگلیس مدعی هستند که بخش عمده این کمک‌ها شامل تجهیزات رادیویی و ماهواره‌ای و ژنراتورهای برق سیار می‌شود. درحالی‌که گزارش‌های متعددی از ارسال تسلیحات به مخالفان مسلح سوری منتشر شده است وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشتی در شماره روز گذشته روزنامه تایمز مدعی شد که خط‌مشی انگلیس برای ارسال نکردن تسلیحات به سوریه همچنان به قوت خود باقی است.

درحالی‌که مخالفان مسلح سوریه به عقب رانده شدن نیروهای خود از مناطق کلیدی حلب اذعان کرده‌اند چهره‌های جدید برای نخست‌وزیری سوریه و نمایندگی مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در این کشور مشخص شدند. به‌دنبال فرار ریاض حجاب، نخست‌وزیر سابق سوریه، بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور، وائل حلقی وزیر بهداشت این کشور را به نخست‌وزیری منصوب کرد.

وائل حلقی، ۴۸ ساله اهل درعاست و دبیر حزب بعث سوریه شاخه درعا از سال 2000تا 2004بوده است. این پزشک متخصص بیماری‌های پوست و جراحی زنان پیش از آنکه وزیر بهداشت شود رئیس اتحادیه پزشکان (سازمان نظام پزشکی) سوریه بوده است. پیش از این با فرار ریاض حجاب به اردن عمر غلاونجی، معاون نخست‌وزیر به‌صورت موقت وظایف رئیس کابینه را بر عهده گرفته بود.
علاوه بر این منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که به‌زودی اخضر ابراهیمی دیپلمات الجزایری جایگزین کوفی عنان به‌عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در حل بحران سوریه خواهد شد.

انتصاب اخضر ابراهیمی، دیپلمات کهنه‌کاری که سابقه فعالیت به‌عنوان وزیر امور خارجه الجزایر را دارد احتمالاً در روزهای آتی اعلام می‌شود. او پیش از این هم سابقه نمایندگی سازمان ملل در بحران‌هایی مانند حمله آمریکا به عراق و مسائل افغانستان قبل و بعد از حکومت طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ و همچنین در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ را داشته است. این دیپلمات ۷۸ ساله همچنین به‌عنوان یک مقام ارشد اتحادیه عرب در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ در پایان دادن به جنگ‌های داخلی لبنان نقش ایفا کرد و پس از آن برای دو سال وزیر خارجه الجزایر شد.

او نماینده سازمان ملل در آفریقای جنوبی و هائیتی هم بوده است. کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل با اعلام شکست طرح شش ماده‌ای خود برای حل بحران سوریه اخیرا از نمایندگی این سازمان در حل بحران سوریه استعفا داد. چهره‌های جدید برای بر عهده گرفتن نخست‌وزیری سوریه و نمایندگی سازمان ملل متحد در حالی معرفی شده‌اند که شورشیان سوریه اعلام کرده‌اند که نیروهایشان مجبور به عقب نشینی از مناطق مهم شهر حلب با فشار نیروهای ارتش سوریه شده‌اند. باوجود پافشاری شورشیان به ادامه درگیری‌ها در حلب پیش از این منابع خبری از پاکسازی مناطق مهم این شهر از شورشیان خبر داده بودند.

انتقال مهمات با آمبولانس‌های ترکیه

یک نماینده پارلمان ترکیه اعلام کرده است که آمبولانس‌های ترکیه در مناطق مرزی با سوریه، به این کشور مهمات می‌برند. به گزارش پرس‌تی‌وی، مولود دودو، نماینده «هاتای» از حزب مخالف جمهوریخواه خلق (CHP) در پارلمان ترکیه به نقل از مردم منطقه هاتای و مرز نشینان این استان هم مرز با سوریه گفت که آمبولانس‌های ترکیه که برای انتقال مجروحان و زخمی‌های درگیری‌های داخلی سوریه به مناطق مرزی با سوریه اعزام می‌شوند سلاح قاچاق می‌کنند تا به‌دست مخالفان مسلح برسانند.

این نماینده پارلمان ترکیه که به تازگی از سفر به منطقه مرزی ترکیه با سوریه بازگشته با ابراز شگفتی از حمایت نظامیان ترکیه از شورشیان سوریه اعلام کرده است که از بعضی خانه‌های مرزی به‌عنوان پایگاه نظامی علیه نیروهای دولتی سوریه استفاده می‌شود. این در حالی است که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی رئیس‌جمهوری سوریه را به مسلح کردن حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) متهم کرد. وی مدعی شد: بشار اسد به نیروهای پ‌ک‌ک که به تازگی به خاک سوریه نفوذ کرده‌اند، اسلحه داده است تا از آنها علیه دولت ترکیه استفاده کنند.

نگرانی آمریکا از مشکلات طرح منطقه پرواز ممنوع

درحالی‌که مقام‌های آمریکا در تلاش هستند تا به هر شکلی بحران سوریه را به دخالت نظامی در این کشور بکشانند سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل با اذعان به توان بالای دفاعی سوریه، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور مانند لیبی را دشوار دانست. سوزان رایس با اشاره به اینکه سامانه دفاع هوایی سوریه یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های جهان است اعلام کرد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه با دشواری‌های زیادی روبه‌روست.

وی همچنین تأکید کرد که این کار باعث دخالت نظامی زمینی در سوریه می‌شود. جان برنان، مشاور ارشد مبارزه با تروریسم باراک اوباما هم به تازگی با اشاره به طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه گفت: من به یاد نمی‌آورم که رئیس‌جمهوری آمریکا هرگز گفته باشد که گزینه‌ای از روی میز کنار گذاشته شده است.

کد خبر 180584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز