گروه بین‌الملل: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا وارد ترکیه شد تا با مقام‌های این کشور برای گسترش کمک‌ها به شورشیان مسلح سوریه و افزایش فشارها بر دولت بشار اسد مذاکره کند.

خاورمیانه

آمریکا در آستانه سفر کلینتون دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه دولت سوریه را اعلام کرد تا گام جدیدی برای حمایت از شورشیان بردارد. وزارت دارایی آمریکا در دور جدید تحریم‌های این کشور اعلام کرده که شرکت دولتی نفت سوریه، سیترول تحریم شده است. بر این اساس، دارایی‌های سیترول در آمریکا مسدود شده و ارائه خدمات بانکی به آن ممنوع است.

این در حالی است که به گفته مقام‌های آمریکا، کلینتون قرار است در ترکیه با مقام‌های ارشد این کشور درباره هماهنگی تلاش‌ها برای حمایت از مخالفان سوریه، افزایش فشارها بر دولت بشار اسد و همچنین طرح و نقشه برای آینده سوریه گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در حالی با احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود پای میز مذاکره نشست که افزایش هماهنگی‌ها برای کمک به شورشیان سوریه مهم‌ترین محور سفر وی خوانده شده است.

او پس از این دیدار تأکید کرد که واشنگتن با همه امکانات از مخالفان سوریه حمایت می‌کند. گفته می‌شود که کلینتون در استانبول همچنین کمک ‎۵/۵‎ میلیون‌دلاری آمریکا را با عنوان کمک‌های بشردوستانه برای آوارگان سوریه اعلام می‌کند. با این کمک میزان هزینه‌های آمریکا برای سوریه از زمان شروع ناآرامی‌های سوریه از ‎۱۷‎‌ماه پیش تا‌کنون به ‎۸۲‎ میلیون دلار می‌رسد. وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به ترکیه همچنین قرار است با رهبران گروه‌های مخالف سوریه دیدار کرده تا از نتیجه مذاکرات خود با آنها برای دیدار با وزیران امور خارجه اروپا درباره سوریه استفاده کند.

وزیر امور خارجه ترکیه هم به گزارش العربیه پس از این دیدار اعلام کرد که تمرکز مذاکرات دو طرف بر «دوره پس از اسد» بوده است. داوود اوغلو اعلام کرد که گروه‌هایی مانند پ‌ک‌ک در تلاش برای استفاده از خلأ قدرت در سوریه هستند و به همین‌خاطر باید از این مسئله جلوگیری شود.دیدار با رجب طیب اردوغان و عبدالله گل، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور ترکیه هم در برنامه سفر کلینتون قرار دارد. این در حالی است که به گزارش تلویزیون دولتی مصر، قرار است وزیران امور خارجه اتحادیه عرب فردا در جده درباره بحران سوریه گفت‌وگو کنند.

نگرانی آمریکا از القاعده در سوریه

درحالی‌که تا پیش از این گزارش‌های متعددی از فعالیت شبه‌نظامیان القاعده علیه نیروهای اسد منتشر شده بود، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از نگرانی این کشور از گسترش فعالیت القاعده خبر دادند. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس با اذعان به حضور حداقل ‎۲۰۰‎ شبه‌نظامی القاعده در سوریه اعلام کردند که تعداد شبه‌نظامیان خارجی در سوریه به‌شدت در حال افزایش است. مقامات آمریکا می‌گویند اکنون نگران آن هستند که شبه‌نظامیان حاضر در سوریه موقعیتی مشابه عراق پیدا کنند و مقابله با آنها به سختی امکان‌پذیر باشد.

این در حالی است که دولت سوریه برخی کشورهای عربی و غرب را به اداره مراکز نظامی در ترکیه برای حمایت از مخالفان مسلح سوری متهم کرد.این درحالی‌است که در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی درباره خشونت شبه‌نظامیان مخالف سوری علیه طرفداران دولت، غیرنظامیان و نظامیان در شهر حلب منتشر شده است.

نقشه عربستان برای کنار گذاشتن اسد

مقام‌های آمریکا و ترکیه درحالی اعلام کرده‌اند که مشغول مذاکره برای دوره پس از اسد هستند که منابع خبری از نقشه عربستان برای کناررفتن اسد از قدرت خبر داده‌اند. گفته می‌شود که عربستان قصد دارد در اجلاس آتی سران اسلامی پیشنهادی را ارائه کند که براساس آن درصورت کناره‌گیری اسد از قدرت، شرایط خروج امن وی و خانواده‌اش از دمشق توسط این کشور فراهم می‌شود.

در این طرح که قرار است در اجلاس سران کشورهای اسلامی مطرح شود از بشاراسد، رئیس‌جمهور سوریه خواسته شده تا در مقابل تضمین شرایط خروج امن وی و خانواده‌اش، از قدرت کناره‌گیری کند. اجلاس سران کشورهای اسلامی قرار است سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در مکه برگزار شود. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که عربستان برای این طرح مشابه برنامه انتقال قدرت در یمن، تماس‌هایی را با کشورهای عربی و برخی کشورهای دیگر برقرار کرده و کشورهای عربی با این طرح موافقت کرده‌اند.

در نقشه عربستان همچنین ورود نیروهای بین‌المللی و یگان‌های اسلامی به سوریه جهت کنترل امنیت و نظارت بر آن و نیز برگزاری انتخابات آزاد برای انتخاب نظام جدید سوریه درنظر گرفته شده است. این در حالی است که دنی آیالون، معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو اسرائیل ادعا کرد: احتمال تجزیه سوریه وجود دارد و لبنان نیز با چنین سرنوشتی مواجه خواهد شد. وی گفت: جهان عرب اکنون در مرحله‌ای قرار دارد که آن را به اوضاع پیش از جنگ جهانی اول و پیامدهای استعمارگرایانه آن می‌کشاند. دنی آیالون همچنین مدعی شد که شکل‌گیری ائتلاف عربی علیه رژیم صهیونیستی طی 10‎ یا 15‎ سال آینده امری بعید است.

درگیری در مرز اردن

منابع امنیتی اردن از درگیری‌ها میان گشتی‌های نیروهای حفاظت مرزی اردن و سوریه خبر دادند. این منابع مدعی شدند که پس از آنکه نیروهای سوری حدود ‎500 آواره سوری ازجمله چند نفر از اعضای جدا شده ارتش را که در تلاش برای عبور از مرزها بودند، هدف قرار دادند، این درگیری‌ها آغاز شد. به گفته این منابع، درگیری‌های نیروهای اردنی با ارتش سوریه که به‌مدت 30‎ دقیقه طول کشید هیچ تلفات جانی را به‌دنبال نداشته است. این در حالی است که ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی اردن از نگرانی شدید این کشور نسبت به درگیری‌های شمال سوریه و افزایش کشته‌های این کشور خبر داد.

درخواست الابراهیمی برای وحدت ملی در سوریه

اخضر الابراهیمی، جانشین احتمالی کوفی عنان، نماینده پیشین سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه در نخستین اظهارنظر خود وحدت ملی در سوریه را راه‌حل پایان وضعیت جاری در این کشور دانست. وی با اعلام اینکه ملت سوریه نباید به فکر انتقام و کینه باشند، تأکید کرد که راه پایان وضعیت جاری در سوریه وحدت ملی است.

اخضر الابراهیمی گفت: ملت سوریه باید با هم وحدت داشته باشند و برای رسیدن به راهکاری جهت برون‌رفت از وضعیت کنونی اختلاف‌ها را کنار بگذارند. وحدت سوری‌ها تنها راهی است که براساس آن ملت سوریه می‌توانند با هم و در کنار هم به شکلی مسالمت‌آمیز زندگی کنند بدون اینکه از انتقام و خشونت هراسی داشته باشند. وی همچنین از شورای امنیت و کشورهای همجوار سوریه خواست تا مواضعی مشترک برای تضمین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه اتخاذ کنند.

کد خبر 180747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز