سخنان محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره برنامه‌های مقابله با ریزگرد در صحن علنی مجلس واکنش و انتقاد بسیاری از نمایندگان را در پی داشت.


اسماعیل جلیلی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری در گفت‌وگو با شهرنوشت با انتقاد از گزارش‌های ارائه‌شده از سوی محمدی‌زاده گفت: به‌نظر من فقط تریبون از سوی آقای محمدی‌زاده اشغال شد، درحالی‌که تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است. وی با اشاره به اینکه همزمان با سخنرانی جناب محمدی‌زاده در صحن علنی مجلس میزان گردوغبار در خوزستان 20برابر حد مجاز بوده است، خاطرنشان کرد: حال رئیس محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی مقابله با پدیده گردوغبار در کشور گزارش‌هایی از اقدامات کاغذی‌اش ارائه کرد که برای بسیاری از نمایندگان مجلس قانع‌کننده نبود. به گفته جلیلی صحبت‌های محمدی‌زاده قانع‌کننده نبود و برای رفع این مشکل باید اقدامات اساسی‌تری انجام می‌شد. وی تصریح کرد: ایشان معتقدند تنها 10درصد پدیده گرد و خاک در کشور منشأ داخلی دارد، این در حالی است که با توجه به روند سدسازی در کشور و خشک‌شدن تالاب‌ها منشأ داخلی بیش از 10درصد بوده که برای آن هم اقدامی اساسی صورت نگرفته است.

جلیلی تأکید کرد که صحبت‌های دیروز محمدی‌زاده به نوعی شانه از بار مسئولیت خالی‌کردن بود که گفت: 90درصد منشأ خارجی دارد و از عهده ما خارج است، بنابراین تنها ساعاتی تریبون مجلس را برای هیچ اشغال کرد. همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با انتقاد از سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: این سخنان پاسخ مناسب برای ملت نیست و باید تدابیر عملی اندیشیده شود.

الله‌وردی دهقانی، نماینده ورزقان نیز با انتقاد از سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه مردمان جنوب، مرکز و غرب کشور و حتی پایتخت درگیر معضل آلودگی محیط‌زیست ناشی از گردوغبار هستند و سلامتشان در خطر است، گفت: تنها صحبت‌کردن در این زمینه مشکلات مردم را حل نمی‌کند و برای این اظهارنظرات باید برنامه عملی تدوین شود که صحبت‌های روز گذشته نشان از اقدامات عملی نداشت و تنها توافقاتی بود که روی کاغذ بین طرفین نوشته شده است و هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد.

دهقانی از کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون‌های مربوطه مجلس درخواست کرد تا به حل مشکلات مردم و خصوصاً حل بحران‌های محیط‌زیستی اهتمام ورزند. وی افزود: مسئولان مربوطه باید با مذاکره با کشورهای همسایه همچون عراق و حل معضلات محیط‌زیستی داخلی در مسیر پایان‌دادن به معضل گردوغبار گام‌های اساسی بردارند.

کد خبر 180372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز