گروه ادب و هنر: اکران ماه مبارک رمضان با وجود تمام انتظارهایی که می‌رفت و وعده‌های متولیان اکران کم‌رونق از کار درآمد.

سینما

پیش از آغاز ماه مبارک رمضان علیرضا سجادپور با اعلام اینکه در ساعات پس از افطار بلیت سینماها به‌صورت نیم‌بها عرضه خواهد شد ابراز امیدواری کرده بود این اکران با استقبال مخاطبان مواجه شود. آن روزها به‌نظر می‌رسید اکران فیلم‌های «کلاه قرمزی و بچه‌ننه»، «تو و من» و «بی‌خداحافظی» در این ایام قطعی است. تقریبا در همین روزها بود که حوزه هنری نیز اعلام کرد چون فیلم مناسبی برای ایام ماه مبارک رمضان وجود ندارد، سینماهای حوزه با طرح اکران ویژه رمضان همکاری نخواهند کرد. طرحی که پیش از این اذان تا اذان خوانده می‌شد و امسال با کاهش سانس‌ها، تنها دوسانس اضافه نسبت به بقیه اوقات سال دارد. شاید به همین دلیل است که برخی از کارشناسان اکران اعتقاد دارند مشارکت نکردن سینماهای حوزه، تأثیر چندانی در کاهش استقبال مردم از فیلم‌ها نداشته است. با این همه باید این نکته را نیز در نظر داشت که به هر حال چند سینمای مهم چون آزادی و استقلال در صورت نمایش فیلم‌هایشان در دوسانس شبانه می‌توانستند آمار گیشه را از رقم فعلی بالاتر ببرند.

لج و لج‌بازی

مسئولان حوزه هنری امسال براساس سیاست تازه‌شان تصمیم گرفته‌اند، فیلم‌های دارای پروانه نمایش را مورد بازبینی قرار دهند و درصورتی‌که این فیلم‌ها با موازین و مؤلفه‌های مورد تایید این نهاد فرهنگی منافاتی نداشتند، آنها را به اکران درآورند. مجموعه اتفاق‌هایی که از ابتدای سال رخ داده بود و برخی اظهارنظرها، این ذهنیت را در میان اهالی سینما جا انداخته بود که حوزه هنری با اکران سینمای تجاری و مخاطب‌پسند مخالف است.

اما وقتی حوزه ابراز تمایل کرد تا فیلم‌های کلاه قرمزی و بچه ننه و تو و من را اکران کند و حتی برای فیلم کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه قرارداد نیز با پخش‌کننده امضا کرد. درست هنگامی که به نظر می‌رسید با تعامل به‌وجود آمده فضا تلطیف شده است، رئیس شورای صنفی اکران به میدان آمد و اعلام کرد اجازه نمی‌دهد فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه در سینماهای حوزه اکران شود. به‌گفته سیدضیاء هاشمی این نهاد براساس آنچه خودش اعلام کرده تنها حق دارد فیلم‌های ارزشی اکران کند و چون کلاه‌قرمزی و‌بچه ننه فیلمی ارزشی محسوب نمی‌شود سینماهای حوزه نمی‌توانند آن‌را اکران کنند. هاشمی گفت: حوزه هنری باید ثابت کند کلاه قرمزی و بچه‌ننه فیلمی ارزشی است. او درحالی این موضعگیری را انجام داد که قرارداد اکران این فیلم در گروه سینمایی استقلال به ثبت رسیده بود و برنامه بعدی شورای صنفی تلاش برای قرار دادن کلاه قرمزی و بچه ننه در گروه سینمایی قدس بود. جالب اینکه فیلم تو و من نیز به‌دلیل اصرار تهیه‌کننده برای اکران در سینماهای حوزه هنری، اکرانش به تعویق افتاد. بی‌خداحافظی هم اکران نشد تا در دو هفته ایام ماه مبارک رمضان هیچ فیلم تازه‌ای به نمایش درنیامده باشد.

گیشه کم‌رونق اکران

از همان روزهای اول اجرای طرح اکران ماه مبارک رمضان، فروش فیلم‌ها افت شدیدی کرد. حتی فیلم پرفروش «خوابم می‌آد» نیز دچار ریزش مخاطب شد. اتفاقی که البته قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید. طبیعی است که در روزهای طولانی و گرم تابستان مخاطب روزه‌دار کمتر از همیشه به سینما برود و برای ساعت‌های پس از افطار نیز گزینه تازه و جذابی وجود ندارد که تماشاگر را به سالن‌های سینما جذب کند. درواقع وقتی برنامه‌ای برای اکران ماه مبارک رمضان وجود ندارد و همه چیز براساس سلایق شخصی پیش می‌رود طبیعی است که چراغ گیشه کم‌سو باشد.

اینجا شهر دیگری است

سینماها از امروز تا جمعه که ایام ضربت خوردن حضرت علی(ع) است تعطیل خواهند بود. جالب است که بدانید سینمای ایران فیلمی کاملا متناسب با این ایام دارد. فیلم «اینجا شهر دیگری است» به کارگردانی احمدرضا گرشاسبی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی که اثری تاریخی مذهبی است و با سرمایه بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است. همیشه از اینکه سینمای ایران فاقد تولیدات مناسبتی است انتقاد می‌شود، درحالی‌که وقتی فیلم مناسبی هم وجود دارد برنامه‌ای برای اکرانش موجود نیست.

کد خبر 180211

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز