مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۰، ۶۴۱ بوستان با مساحت هزار و ۱۳۵ هکتار در شهر تهران احداث شده است. همچنین ۸۲۱ هزار و ۷۸۱ متر مربع باغ خصوصی برای احداث بوستان عمومی توسط شهرداری تهران در این بازه زمانی مورد تملک قرار گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، علی محمد مختاری با حضور در جلسه امروز شورای شهر و در جریان ارائه گزارش برنامه‌های توسعه و ساماندهی فضای سبز تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: پیش از انقلاب ۷۵ بوستان در تهران قرار داشت. تا سال ۶۵، ۶۳ بوستان محله‌ای و منطقه‌ای احداث شد. از سال ۶۶ تا ۸۳ نیز هزار و ۸۹ بوستان در شهر تهران ساخته شد و از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۰ نیز ۶۴۱ بوستان محله‌ای، منطقه۸‌ای و فرامنطقه‌ای احداث شدند.

تغییر فضای سبز پایتخت از یک به 14 متر

وی افزود: تا پایان سال ۵۷ سرانه فضای سبز شهر تهران تنها یک متر بود اما امروز این میزان به ۱۴ متر افزایش یافته است که البته فضای سبز منازل و باغات خصوصی تهران جزء سرانه فضای سبز محسوب نشده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها به توسعه جنگلکاری در شهر تهران اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب دو هزار و ۹۳۷ هکتار جنگل شامل جنگل‌های لویزان سرخه حصار و چیتگر در تهران وجود داشت. از سال ۶۶ تا ۸۳، ۲۱۳/۲۱ هکتار جنگلکاری انجام شد از سال ۸۴ تا ۹۰ نیرز ۱۳ هزار و ۲۹۱ هکتار جنگلکاری در تهران انجام شده که درقالب فاز دوم توسعه کمربند سبز تهران بوده است. سرانه فضای سبز برون شهری تهران نیز ۹/۲۱ متر است.

ساخت 32 کلینیک گل و گیاه

وی با اشاره به اینکه ۵۲ کلینیک گل و گیاه تاکنون در شهر تهران احداث شده است، گفت: در حال حاضر ۳۲ کلینیک در دست احداث است که به گفته شهردار تهران تعداد کلینیک‌های گل و گیاه باید به بیش از صد مورد برسد.

مختاری با بیان اینکه در ۲۰۰ پارک فرا منطقه‌ای تهران مزرعه آموزشی احداث شده است، افزود: شهروندان در این مزارع با سلیقه و دانش خود به طور رایگان سبزی کاری و صیفی کاری انجام می‌دهند و مورد استفاده خودشان قرار می‌دهند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه نیز اظهار داشت: ده دوره نمایشگاه بین المللی و چهار نمایشگاه فصلی گل و گیاه برگزار شده است که در آخرین نمایشگاه که اردیبهشت سال جاری برگزار شد بیش از ۴۵۰ تولید کننده داخلی و ۷۱ شرکت خارجی حضور یافتند و طی ۵ روز سه میلیون نفر از نمایشگاه امسال بازدید کردند.

تهیه شناسنامه برای یک میلیون درخت

وی در بخش دیگری از سخنان خود پلاک کوبی درختان را اقدام دیگری از سوی سازمان پارک‌ها دانست و گفت: با کمک سیستم الکترو مغناطیسی یک میلیون اصله درخت در تهران شناسنامه دار شدند و اطلاعات آن‌ها در بانک اطلاعاتی نگهداری می‌شود تا نسبت به حفظ و نگهداری درختان اقدام شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها همچنین با بیان اینکه تا سال ۶۵، صد در صد آبیاری فضای سبز تهران با آب شرب انجام می‌شد به طرح جامع آب خام تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد فضای سبز تهران با آب خام اعم از آب چاه، قنات، آب جاری و نزولات آسمانی آبیاری می‌شود.

ساماندهی چهار هزار قنات

وی ساماندهی قنات‌های تهران را از دیگر اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز نام برد و در ادامه گفت: چهار هزار گونه قنات در تهران شناسایی شده که در حال ساماندهی آن‌ها هستیم.

مختاری به توسعه فضای سبز در مناطق دارای بافت متراکم اشاره کرد و افزود: سرانه فضای سبز در این مناطق طی ۵ سال گذشته از ۵/۱ متر به ۵ متر افزایش یافته که به طور میانگین سالانه یک متر به آن افزوده شده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها اظهار داشت: تاکنون چهار بوستان بانوان احداث شده است و دو بوستان بانوان دیگر واقع در شمال غرب و شمال شرق تهران هم اکنون در دست طراحی است.

واکاوی سه هزار اصله درخت خیابان ولی عصر

وی اضافه کرد: ۳ هزار اصله درخت در خیابان ولی عصر (عج) واکاوی شده همچنین هزاران درخت در حاشیه خیابان‌ها به ویژه از بزرگراه چمران تا بوستان ولایت کاشته َشده است.

کد خبر 179433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز