گروه ادب و هنر: امسال در 22بوستان از مناطق بیست و دوگانه پایتخت محفلی برای خانواده‌ها فراهم شده تا زمان فراغت خود، بعد از روزهای طولانی‌ماه رمضان را با فضایی معنوی و در عین حال شاد همراه کنند.

ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان

 این ویژه برنامه‌ها با عنوان برآستان جانان برگزار می‌شود. برنامه این بوستان‌ها در قالب‌های صحنه‌ای و غرفه‌ای اجرا می‌شود. خدمات این برنامه‌ها به‌گونه‌ای متنوع پیش‌بینی شده تا کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بتوانند از آن استفاده کنند. تا‌کنون بخشی از برنامه‌های برآستان‌جانان با حضور جمعی از خانواده‌های تهرانی در پایتخت برگزار شده است.

مستبصرین؛ میهمانان‌ماه رمضان برنامه برآستان جانان

فرهنگسراهای بهمن و خاوران میزبانان مستبصرین بودند. این گروه افرادی هستند که تازه به دین اسلام مشرف شده‌اند.راشده حنیف اهل تورنتوی کانادا است. او در برنامه برآستان جانان گفت که اکنون 26سال از عمر خود را در گلستان اسلام و تشیع، نفس کشیده است. وی درخصوص نحوه تشرفش به اسلام می‌گوید: من در یک خانواده بسیار معتقد مسیحی به دنیا آمدم، سال اول دانشگاه بودم که تصمیم گرفتم ارتباط و شناخت خود را از خداوند افزایش دهم به همین دلیل عضو یک سازمان مسیحی در دانشگاه شدم و این سازمان دفتری مشترک با یک گروه مسلمان در دانشکده داشت.اکنون 18سال است که این خانواده اهل تورنتوی کانادا در ایران زندگی می‌کنند تا پدر خانواده تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم به اتمام برساند. حنیف دین اسلام را عامل سعادت و خوشبختی خود معرفی کرد و بازگشت به میهن برای ترویج و تبلیغ دین اسلام را بزرگ‌ترین هدف خود دانست.آگوستین زوالیوس 33ساله و اهل آرژانتین میهمان برآستان جانان در فرهنگسرای خاوران بود و در این مراسم گفت که پیش از مشرف شدن به آیین تشیع کاتولیک بوده است. وی پس از اسلام آوردن نام زیبای خلیل را برای خود برگزیده است. خلیل پنج سال است که اسلام آورده است. وی در آرژانتین لیسانس هنر و انسان شناسی گرفته و اکنون دو سال است که در قم زندگی می‌کند.خلیل درخصوص نحوه مسلمان شدنش، خطاب به مردم گفت: یکی از دوستانم پنج سال پیش از من شیعه شده بود و از آنجایی که من او را قبل از مسلمان شدنش نیز به خوبی می‌شناختم تغییر شخصیت، رفتار و نگرشش در من تأثیر بسیاری گذاشت و تصمیم گرفتم در مورد علت تحول دوستم تحقیق جامعی انجام دهم.ویژه برنامه‌های کودک و نوجوان یکی از برنامه‌های ثابت در ویژه‌برنامه برآستان جانان در مناطق بیست و دوگانه تهران است.

حجت‌الاسلام راستگو که سال‌هاست برای کودکان و نوجوانان به اجرای برنامه‌ می‌پردازد در قالب همین ویژه برنامه میهمان بوستان جوانمردان بود.وی از پنج کلمه‌ای که با حرف ف شروع می‌شود سخن خود را آغاز کرد و با به کار‌گیری شیوه‌های جذب مخاطب به تفهیم ضرورت وجود این پنج کلمه در زندگی انسان پرداخت. فراغت، فطرت، فضیلت، فرصت و فراست کلماتی بود که حجت‌الاسلام راستگو تأکید کرد با به کارگیری آنها در‌ماه مبارک رمضان می‌توان زندگی جدیدی در پیوند با مفاهیم عالی رقم زد.این کارشناس مذهبی با اجرای مسابقه‌ای جذاب و حضور در بین مردمی که به استقبال از این برنامه آمده بودند، مفاهیم بلند قرآنی را بیان کرد و توانست با ایجاد فضایی صمیمی و در عین حال توأم با ارزش و احترام، رابطه روحانی با جوانان را ترسیم کند.از دیگر برنامه‌های اصلی بوستان جوانمردان ایران، اجرای مهرداد نظام‌آبادی بود که به آقاجون سلیمون شهرت دارد.وی با اجرای شعرهایی در وصف دختران و پسران خوب ایران زمین، تذکرات تربیتی به خانواده‌ها داد چرا که 75درصد رفتارهای کودکان در سنین سه تا هفت سالگی و با الگو برداری از پدر و مادر شکل می‌گیرد. این برنامه با شعرخوانی و مسابقه برای کودکان ادامه پیدا کرد. آقاجون سلیمون در تمام بوستان‌های تهران حضور پیدا می‌کند.

گذر فرهنگ و هنر

غرفه‌های نمایشگاه کتاب، تراش روی فلز، ویترای(نقاشی روی شیشه)، چاپ باتیک، قالی و گلیم بافی، بازی‌های یارانه‌ای، گفتمان مذهبی، هنر و رمضان، شیشه دمی (هنر با شیشه)، مینا کاری، بازی و سرگرمی برای کودکان، نجوم، قصه‌های مصور رمضان و معرق تنها شماری از برنامه‌های غرفه‌ای برنامه برآستان‌جانان در بوستان میعاد است که مشابه این غرفه‌ها در دیگر بوستان‌های تهران هم برپا می‌شود. اجرای سرود و نمایش هم از برنامه‌های ثابت در تمام بوستان‌هاست.

جشنواره نان و خرما

فرهنگسرای اندیشه در کنار این ویژه برنامه شبانه جشنواره‌ای به نام شهد برکت دارد. در این جشنواره مجموعه‌ای از خرماها و نان‌های مناطق مختلف ایران در کنار برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری عرضه می‌شود. این جشنواره با رویکرد تحقق شعار امسال که سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است برگزار شده و هدف دیگر این جشنواره، ترویج فرهنگ افطار ساده و نگرش ساده زیستی با اقتباس از سیره ائمه و صدر اسلام است که بهترین غذا در سفره‌های افطاری آنها، نان و خرما بوده است. این فرهنگسرا تا پایان‌ماه مبارک رمضان میزبان برآستان جانان و جشنواره شهد برکت خواهد بود.

کد خبر 178986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز