جواد نصرتی: اضافه شدن تکواندو به ورزش‌های المپیکی، به‌معنای افزایش شانس ایران برای دست یافتن به مدال‌های بیشتر بود.

تکواندو

از المپیک سیدنی، با درخشش هادی ساعی، تکواندو هم به کشتی و وزنه‌برداری اضافه شد تا ایران در تاریخ برگزاری بازی‌های المپیک، در سه رشته المپیکی صاحب مدال شده باشد. امسال هم همچون دو دوره گذشته المپیک، تکواندو یکی از رشته‌های پرامید کشورمان است. ورزشکاران ایران در این رقابت‌ها محمدباقری معتمد و یوسف کرمی در بخش مردان و سوسن حاجی‌پور در بخش زنان هستند.

باقری معتمد در فکر نخستین مدال المپیک

پرامیدترین نماینده کشورمان در رقابت‌های تکواندوی المپیک، محمدباقری معتمد است که در رقابت‌های انتخابی المپیک در باکوی آذربایجان جواز شرکت در این رقابت‌ها را به‌دست‌آورد. او در فینال با ثروت تازه‌گل، اصلی‌ترین حریفش در المپیک دیدار کرد و درحالی‌که تا اواخر بازی از حریف خود جلو بود، بازی را به این ورزشکار ترک واگذار کرد. جو روانی‌ای که ورزشکار ترک در این بازی به راه انداخت هم روی عملکرد داوران و هم روی عملکرد باقری معتمد تأثیر گذاشت و باعث رسیدن طلای این رقابت‌ها به او شد.

تازه‌گل در المپیک هم جدی‌ترین رقیب باقری معتمد به‌شمار می‌رود، هرچند نماینده کشورمان گفته که تمام حریفانش را جدی می‌گیرد. براساس توافقی نانوشته میان ایران و کره‌جنوبی، معمولا در رقابت‌های المپیک که کشورها نمی‌توانند در تمام وزن‌ها نماینده داشته باشند، ایرانی‌ها و کره‌ای‌ها طوری وزن‌ها را میان خود تقسیم می‌کنند که ورزشکاران آنها با هم روبه‌رو نشوند. با این حال صرف حضور نداشتن کره‌جنوبی در رقابت‌های یک وزن، دلیل نمی‌شود که ورزشکاران ایران کار راحتی در المپیک داشته باشند. از همین رو نمایندگان ایران در این رشته در ماه‌های منتهی به المپیک اردوهای متعددی را پشت سر گذاشته‌اند؛ «در این مدت اردوهای خوبی را پشت سر گذاشته‌ام و با آنالیزی که روی نقاط ضعفم داشتم، سعی کردم آنها را برطرف کنم تا با آمادگی بالایی پا به المپیک بگذارم». باقری معتمد که در رنکینگ جهانی، بعد از رقیب ترکیه‌ای در رده دوم قرار دارد، بدون شک یکی از دو شانس کسب مدال طلا در این وزن است اما با این حال به خوبی از سختی‌های کار در المپیک آگاه است؛ «تمامی حریفان با آمادگی بالایی روی شیاپچانگ می‌آیند و نمی‌توان حریفی را دست‌کم گرفت. در این بین هر مسابقه حکم فینال را دارد و شما شاید با یک شکست شانس کسب مدال را از دست بدهید. این در حالی خواهد بود که چهارسال برای حضور در این رقابت‌ها زحمت کشیده‌اید.

پس باید با تمرکز بالا روی شیاپچانگ برویم تا در ‌‌نهایت بتوانیم انتظارات از تکواندو را برآورده کنیم. باید تلاش کنم با دیدن مسابقات حریفانم، اگر ضعفی دارم پوشش دهم و همچنین تمریناتم را براساس شناختم از نقاط ضعف و قوت حریفان پیگیری کنم البته باید اعلام کنم خوشبختانه در حال حاضر شرایط فیزیکی‌ام بسیار خوب است و آمادگی خوبی دارم».دیگر موضوعی که فشار زیادی روی باقری معتمد و همچنین یوسف کرمی وارد می‌کند، انتظاری است که مردم از آنها دارند. او به خوبی می‌داند که چقدر مردم انتظار دارند تکواندوکاران پرچم ایران را در المپیک به‌عنوان تیم اول بالا ببرند؛ «مردم از تکواندو انتظارات زیادی دارند و همین موضوع باعث شده ورزشکاران احساس مسئولیت بالایی کنند. باید تلاش کنیم در مسابقات لندن خوش‌رنگ‌ترین مدال را کسب کنیم».

تازه‌گل، اوزیل را دوست ندارد

حریف اصلی باقری معتمد همانطور که گفته شد، ثروت تازه‌گل از ترکیه است. تازه‌گل که در آلمان رشد کرده و حتی در این کشور دیپلم گرفته است، تابعیت ترکیه‌ای‌اش را حفظ کرده و به گفته خودش، مثل مسعود اوزیل کشورش را نفروخته است. تازه‌گل که در سید‌بندی رقابت‌های المپیک، نفر اول بود آرزو دارد مدال المپیک لندن را برای کشورش به‌دست بیاورد؛ «هر شب موقع خواب به لندن و رقبایم فکر می‌کنم. از وقتی که وارد مسابقات حرفه‌ای شد‌ه‌ام هیچ وقت این قدر هیجان نداشته‌ام. روی کسانی را که به من اعتماد کرده‌اند سیاه نخواهم کرد و حتما مدال طلا را برای کشورم به‌دست خواهم آورد».تازه‌گل در مبارزه‌هایش تکنیکی تهاجمی دارد و برخی کارشناسان معتقدند همین تکنیک تهاجمی، می‌تواند پاشنه آشیل او در برابر رقبای قدرتمندی مثل باقری معتمد باشد.

کرمی، باتجربه‌ترین ورزشکار

دیگر نماینده کشورمان در بخش مردان المپیک، یوسف کرمی ورزشکار باسابقه کاروان المپیک ایران است. کرمی تنها ورزشکار کاروان ایران در لندن است که سابقه کسب مدال در المپیک را دارد. او در المپیک آتن به مدال برنز رسیده بود و امسال در لندن یکی از امیدهای کشورمان برای کسب مدال به شمار می‌رود. البته کرمی به‌خاطر اینکه وزن خود را تغییر داده است و در یک وزن جدید در این رقابت‌ها شرکت می‌کند با شرایط خاصی در قرعه‌کشی روبه‌رو است. طبق قوانین فدراسیون تکواندو، ورزشکارانی که وزن خود را تغییر می‌دهند در رنکینگ ورزشکاران قرار نمی‌گیرند و به همین‌خاطر، در سیدبندی ورزشکاران در المپیک، جزو هشت نفر دوم به شمار می‌روند. هشت نفر دوم کسانی هستند که در دور اول احتمال دارد به نفرات اول تا هشتم رنکینگ بخورند. در دور دوم هم قرعه آنها می‌تواند بسیار سخت یا آسان باشد و اصولا شانس در المپیک نقش مهمی بازی می‌کند اما برای تکواندو‌کار باسابقه‌ای که در نروژ به او تانک می‌گویند، فرانسوی‌ها او را آدم فضایی می‌نامند، در کره به امپراتور تکنیک شهرت دارد و آلمانی‌ها او را اعجوبه می‌خوانند تنها چیزی که نمی‌تواند نقش زیادی داشته باشد شانس است. شاید تنها بدشانسی کرمی در این رقابت‌ها حضور رقیبی افسانه‌ای به‌نام استیون لوپز است.

لوپز هم مانند یوسف کرمی تغییر وزن داشته و در سید‌بندی، جزو هشت نفر دوم است و به‌همین‌خاطر قطعا در دور اول با کرمی مبارزه نخواهد کرد. این دو تکواندوکار بدون شک اگر همزمان دریک نسل قرار نمی‌گرفتند، به تنهایی می‌توانستند مدال طلای المپیک را به‌دست بیاورند و حالا در شرایطی بعد از رقبایی از آذربایجان، مراکش، مصر، انگلیس، اسپانیا، کانادا، آرژانتین و ایتالیا قرار گرفته‌اند که توانایی‌ها و افتخارات بیشتری نسبت به هر کدام از آنها دارند. نخستین رقابت کرمی و لوپز در المپیک، در آتن اتفاق افتاد و استیون لوپز که با دو مدال طلا و یک برنز المپیک و چند مدال جهانی پرافتخارترین تکواندوکار تاریخ به شمار می‌رود، مثل دیگر دیدارهایش با رقبای ایرانی، یوسف کرمی را شکست داد. کرمی در آتن البته توانست به مدال برنز دست پیدا کند. او برای المپیک پکن، برابر هادی ساعی در دو مسابقه انتخابی شرکت کرد و درحالی‌که در یک مسابقه برنده شده بود و در یک مسابقه باخته بود، نتوانست دیدار سوم را به‌خاطر مصدومیت ساعی برگزار کند.

در نهایت ساعی با نظر رضا مهماندوست سرمربی وقت تیم ملی به جای کرمی به المپیک رفت و توانست دومین طلایش را در المپیک کسب کند. کرمی بعد از این اتفاق دوباره در مسابقات مختلف بین‌المللی مبارزه‌های درخشانی انجام داد اما اوج درخشش او در مسابقات جهانی 2011کره‌جنوبی بود که توانست در فینال، نماینده میزبان را شکست دهد و قهرمان شود.کرمی در رقابت‌های انتخابی باکو، در دور دوم یک‌بار دیگر برابر استیون لوپز قرار گرفت و توانست به‌عنوان نخستین تکواندوکار ایرانی، اعجوبه آمریکایی را شکست دهد و انتقام المپیک آتن را بگیرد. در این رقابت‌ها کرمی تا فینال پیش رفت اما در بازی پایانی، به‌خاطر مصدومیت برابر نماینده میزبان قرار نگرفت و مسابقه با او را که در سیدبندی بازی‌های المیپک در رده اول قرار دارد به لندن موکول کرد.

کد خبر 178779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز