چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

امیر بهادری نژاد: 1 - المپیک، آیینه تمام نمای ورزش یک کشور است.

المپیک

به‌طور حتم کشورهایی در المپیک موفق هستندکه نگاه علمی و اصولی به ورزش همگانی و قهرمانی دارند. به همین دلیل رقابت‌های المپیک «مِتر» بسیار خوبی است که با آن می‌توان کارنامه ورزش یک کشور را هر چهار سال یک‌بار اندازه‌گیری و ارزیابی کرد.

2 - موفقیت در المپیک نیازمند توجه به ظریف‌ترین مسائل است. شاید باور این موضوع دشوار باشد اما باید واقعیت را پذیرفت که حتی لباس ورزشکاران نیز در موفقیت آنها نقش دارد. در المپیک پکن ورزشکاران برخی از کشورهای توسعه یافته، دستبندهایی به مچ خود بسته بودندکه دا‌رای صفحه نمایشگر دیجیتال بودند و در هر لحظه دمای بدن ورزشکار و دما و رطوبت محیط را نشان می‌دادند. ورزشکاران موظف بودند همواره چشم به نمایشگر داشته باشند و براساس دما‌های مختلف، لباس‌هایی را که برای آنان درنظر گرفته شده بود بپوشند؛ مثلا برای دمای 20درجه یک نوع لباس و برای دمای 25درجه سانتی‌گراد لباسی دیگر برای ورزشکاران تهیه شده بود که نه بدن ورزشکار بیش از حد گرم شود و نه سرد چون تغییرات دمایی بدن ممکن است روی رکوردهای ورزشکاران تأثیر بگذارد. اما در همان المپیک تنها یک نوع لباس برای ورزشکاران ایرانی خارج از محل تمرین و مسابقه درنظر گرفته شده بود که در برخی مواقع این لباس‌ها بر اثر تعریق ورزشکاران رنگ پس می‌داد.

3 - المپیک، محل تجربه‌اندوزی نیست و این شعار تکراری و منسوخ‌شده را باید به فراموشی سپرد که «المپیک محل کسب تجربه است». المپیک عرصه رقابت‌ باکیفیت‌ترین ورزشکاران جهان است. اگر چنین نبود کشوری مانند کوبا به جای اینکه تعداد بسیار محدودی ورزشکار به المپیک اعزام کند، سیاهی لشکر به راه می‌انداخت. جالب اینکه 90درصد این ورزشکاران با مدال به خانه بازمی‌گردند و سرمایه مملکت‌شان را هدر نمی‌دهند. هزینه اعزام یک ورزشکار به المپیک بسیار هنگفت‌ است و عقل حکم می‌کند که تنها برای ورزشکارانی هزینه شود که شانس کسب مدال توسط آنها بالای 50درصد است. در شرایطی که نگاه کشورها به ورزش اینگونه است دیگر نباید صرفا کسب سهمیه، مایه مباهات و افتخار ما باشد.

4 - کسب مدال طلای المپیک ثمره کارگروهی در سیستم ورزش یک کشور است اما متأسفانه همواره قبل از المپیک‌ها، اختلاف نظر میان سازمان ورزش (وزارت ورزش به‌عنوان ورژن جدید آن) و کمیته ملی المپیک بالا می‌گیرد و مسئولان این دو نهاد چشم دیدن همدیگر را ندارند. در این‌ دوره نیز وزارت ورزش برای اینکه اقتدار خود را به رخ کمیته المپیک بکشد رؤسای چند فدراسیون را به طور کاملا ضربتی برکنار کرد و نتیجه آن شد که ورزش ایران زیر سایه تعلیق رفت. ورزشی که مدیران آن از کارگروهی عاجزند طبیعی است که تا‌کنون نتوانسته در رشته‌های تیمی در المپیک مدال بگیرد.

5 - ... اما تمام این انتقادها نشانه موفق نشدن کاروان ورزش ایران در لندن نیست. ورزشکاران ما به‌دلیل استعدادهای شخصی ناب، پتانسیل شگفتی‌آفرینی دارند و بعید نیست که مدال المپیک روی سینه ورزشکاران رشته‌های کشتی، ‌وزنه‌برداری و تکواندوی ما برق بزند.

کد خبر 178754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز