سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

دیک چنی معاون رییس جمهور آمریکا 66 سال بیشتر ندارد اما از بیماری‌هایی رنج می‌برد که هر لحظه خروج ناگهانی او از صحنه قدرت پیش‌بینی می‌شود.

او تا کنون از چهار سکته قلبی جان به در برده و چندین عمل جراحی قلب انجام داده است.

قلب او اکنون با باطری کار می‌کند. اولین سکته قلبی بسیار زود و در سن 37 سالگی به سراغ او آمد. چنی در گذشته بسیار زیاد سیگار می‌کشید و بعضی می‌گویند دلیل این همه ناراحتی قلبی او هم همین است.

هفته گذشته یک لخته خون در پای او پیدا شد که می‌تواند حرکت کند و به ریه‌ها برود و ایجاد خطر کند. این لخته می‌تواند باعث توقف ناگهانی جریان خون شود و چنی را هم مانند صدها آمریکایی دیگر که در اثر همین عامل در سال جان خود را از دست می‌دهند روانه قبرستان کند.

چنی پیش از معاونت جورج بوش در کاخ سفید در گذشته رییس دفتر کاخ ، عضو کنگره و وزیر دفاع بوده است. او همچنین در بخش خصوصی فعالیت تجاری داشته و در مقام ریاست هیات مدیره شرکت هالیبرتون حضور داشته است.

حضور او در بخش خصوصی از سال 1993 و با پیروزی دمکرات‌ها شروع شد. در ژانویه این سال بعد از پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات، چنی وزارت دفاع را ترک کرد و به موسسه آمریکن اینترپرایز پیوست.

از سال 1995 تا سال 2000 او رییس هیات مدیره شرکت هالیبرتون بود. در آن سالها او تلاش می‌کرد تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران و لیبی شکسته شود تا فعالیت این شرکت در این دو کشور ادامه یابد. علاوه بر هالیبرتون نام چنی در هیات مدیره چند شرکت غول پیکر دیگر هم دیده می‌شود.

از سال 2001 و در روزهای اولیه دولت بوش، وقتی از چنی پرسیدند آیا علاقه‌ای به نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوریخواه را دارد یا نه او گفت، ترجیح می‌دهد بعد از به پایان رسیدن دوره مسئولیتش به عنوان معاون رییس جمهور بازنشسته شود و به زندگی خصوصی آرام خود بپردازد.

مشکلات جسمی و بیماری‌های پی در پی او این بحث را در واشنگتن دامن می‌زد که چنی فرد مناسبی برای معاونت رییس جمهوری نیست. اکنون در همه سفرهای چنی یک تیم حرفه‌ای مراقبت پزشکی او را همراهی می‌کنند.

چنی در محافل خصوصی گاهی برای راه رفتن از عصا استفاده می‌کند که البته تاکید دارد این کار به خاطر مشکل در راه رفتن است نه بیماری قلبی.

در صورتی که چنی در اثر ناتوانی یا مرگ ناگهانی دیگر نتواند به کارش ادامه دهد، بر اساس قانون اساسی رییس جمهور معاون دیگری را برای تصویب و تایید به کنگره معرفی می‌کند.

در چنین شرایطی و با وجود اکثریت یافتن دمکراتها در کنگره، بوش در گرفتن رای تایید از نمایندگان کنگره با مشکل جدی رو به رو می‌شود.

در حال حاضر هیچ یک از کاندیداهای حزب جمهوریخواه نمی‌خواهند در آخرین سال حکومت بوش در مقام معاونت او قرار گیرند تا هدف انتقادات و حملات علیه دولت بوش قرار بگیرند. یکی از احتمالات این است که بوش کاندولیزا رایس را به جای چنی معرفی کند.

رایس بارها تاکید کرده که در پایان دوره مسئولیت بوش به دانشگاه و کرسی استادی بازمی‌گردد.

این اولین بار از سال 1928 تا کنون است که نه رییس جمهور و نه معاون او برای انتخابات بعدی کاندیدا نمی‌شوند.

کد خبر 17777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز