یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

نیلوفر قدیری: معمار جنگ عراق و یکی از نومحافظه‌کاران سرشناس و قدرتمند آمریکا این روزها با شرایط دشواری رو به روست.

این معاون سابق وزرات دفاع آمریکا در سن 63سالگی و در حالیکه در راس یکی از مهمترین نهادهای مالی بین‌المللی جهان مشغول به کار بود، با رسوایی اخلاقی مالی اکنون در آستانه اخراج از این نهاد قرار دارد.

پل وولفوویتز که بعد از جدایی از همسرش مدتهاست تنها زندگی می‌کند از مدت‌ها پیش با شها علی‌رضا زنی اهل لیبی و از مقامات بانک جهانی رابطه داشت.

طبق قوانین بانک جهانی زوج‌ها و کسانی که رابطه عاطفی و وابستگی به هم دارند نباید در این نهاد رئیس و مرئوس یکدیگر باشند.

اما وولفوویتز بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس بانک جهانی در سال 2005 خانم شها را به دفتر خود آورد اما با این شرط که او هیچ حق تصمیم‌گیری درباره شرایط کاری این خانم نداشته ‌باشد.

اما بعد از این جا به جایی حقوق این خانم با60 هزار دلار افزایش به 193590 دلار در سال رسید که این رقم بیشتر از حقوق کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکاست. این کار خطایی مرگبار برای وولفوویتز بود که در راس نهادی ریاست می‌کرد که قرار است فساد را در جهان ریشه کن کند.

در پی این اقدام انجمن کارمندان بانک جهانی که 10هزار کارمند عضو دارد در یک کنفرانس خبری خواستار استعفای سریع وولفوویتز شدند. این جلسه مطبوعاتی وقتی جنجالی‌تر شد که وولفوویتز بدون دعوت قبلی در آن حاضر شد و خواست که از این اقدامش دفاع کند.

او گفت که قبول دارد اشتباه کرده و از این اشتباه متاسف است. اما انجمن کارمندان این عذرخواهی را نپذیرفت.

وولفوویتز از زمان به قدرت رسیدن در سال 2005، مبارزه با فساد درون نهادها و حتی خود بانک جهانی را شعار خود قرار داده بود. او استراتژی بلندمدتی تدوین کرده بود برای استفاده از بودجه و تخصص بانک جهانی در کمک به کشورهای در حال توسعه برای ریشه‌کنی فساد و رشوه گیری در این کشورها.

خطای وولفوویتز بدون شک خطای غیر قابل اغماضی است اما بسیاری به درستی بر این باورند که گذشته و شغل قبلی او به ویژه نقشش در جنگ عراق در پیدا شدن این شرایط بی‌تاثیر نبوده است.

خود او هم در بیانیه‌ای که به عنوان عذرخواهی از کارش منتشر کرد به این موضوع اشاره کرد و گفت: «برای آنهایی که با آنچه من در گذشته و در شغل قبلی انجام دادم مخالفند و اکنون با در ذهن داشتن همین موضوعات علیه من اقدام می‌کنند بگویم، من در شغل قبلی نیستم و دیگر برای دولت آمریکا کار نمی‌کنم. من برای این نهاد و 185سهامدار آن کار می‌کنم. »

او اشتباه نمی‌کرد چرا که معمار منفورترین جنگ تاریخ آمریکا بدون شک مغضوب همه جهان خواهد بود.

نگرانی اروپایی‌ها از این انتخاب بی‌سبب نبود؛ ورود او به این بانک مانند حضور رابرت مک نامارا نبود که برای پاک کردن خونهای جنگ ویتنام از دستانش به بانک جهانی رفت تا وامهای بازسازی را به تصویب برساند.

وولفوویتز برای کامل کردن ماموریت نومحافظه‌کاران به بانک جهانی رفت. از پنج انتصابی که وولفوویتز در دوران دو ساله ریاستش در بانک جهانی انجام داد سه نفر از مقامات برجسته سیاسی دولت‌های راستگرا بودند که از سیاست آمریکا در جنگ عراق حمایت کرده بودند.

آخرین این انتصاب‌ها ماه گذشته بود که طی آن مروان معاشر معاون نخست‌وزیر اردن به عنوان معاون ارشد در امور خارجی رئیس بانک منصوب شد. معاشر ماههای پیش از جنگ عراق در سال 2002 سفیر ملک عبدالله پادشاه اردن در واشنگتن بود و نقش مهم و تعیین کننده‌ای در همکاری امان با آمریکا در این جنگ داشت.

9 ماه پیش از این انتصاب هم وولفوویتز آنا پالاسیو وزیر خارجه سابق اسپانیا را به عنوان معاون ارشد رئیس بانک و مشاور عمومی منصوب کرد. این مقام اسپانیایی در روزهای وزارتش یکی از حامیان جنگ عراق بود و در مشارکت نظامی دولت خوزه ماریا ازنار در این جنگ نقش مهمی داشت.

اسپانیا 1500 نیروی نظامی به عراق فرستاده است. همچنین در سال 2006 وولفوویتز وزیر دارایی سابق السالوادور را به عنوان یکی از دو مدیر عامل بانک منصوب کرد. او هم در زمان جنگ عراق نقش مهمی در حمایت از این جنگ داشت.

مقاومت در برابر حضور وولفووتیز در بانک جهانی که سرانجام به درخواست استعفای او منجر شده‌است، رفته رفته و از همان هفته‌های اولیه شروع به کار او آغاز شده بود.

کد خبر 20219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز