پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادستان کل آمریکا در برابر هیات ویژه‌ای از نمایندگان کنگره درباره اخراج دادستان‌های فدرال به ارائه توضیح وشهادت خواهد پرداخت.

به گزارش رویترز، آلبرتو گونزالس دادستان کل آمریکا روز پنجشنبه 19 آوریل (30 فروردین) در حالی که هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه درخواست استعفای وی را مطرح کرده‌اند در برابر هیاتی از کنگره آمریکا جهت ارائه شهادت درباره مساله اخراج دادستان‌های فدرال حاضر خواهد شد.

اما این شبهه برای قانون گذاران آمریکایی ایجاد شده که آیا این اخراج‌ها ریشه سیاسی دارند یا خیر.

گونزالس در توجیه اخراج این دادستان‌ها گفته است: اخراج دادستان‌ها با هدف اعمال نفوذ در هیچگونه تحقیقات قضایی صورت نگرفته است.

با این حال گونزالس به این نکته اعتراف کرده است که اخراج برخی از دادستان‌ها به اشتباه انجام گرفته است.


گونزالس قرار است به همین منظور در ساعت 9:30 صبح (به وقت آمریکا) در کمسیون قضایی مجلس حضور یابد. گونزالس پیشتر گفته بود درباره مساله اخراج دادستان‌های فدرال هیچ چیزی ندارد که مخفی کند.

روز سه  شنبه 13 مارس 2007 (23 اسفند 1385) گزارش‌هایی مبنی بر تلاش‌های کاخ سفید جهت تصفیه تعداد زیادی از دادستان‌های فدرال انتشار یافت.طی دو سال اخیر و از زمان انتصاب البرتو گونزالس به سمت دادستان کل، دست کم 8 نفر از دادستان‌های فدرال از کار خود برکنار و از دادستانی اخراج شده‌اند.

البته گونزالس خود را در این ارتباط مقصر اصلی دانسته است. گونزالس در این باره گفته است: من کاملا به وظیفه دادستانی آمریکا در ارائه گزارش‌های صحیح به کنگره اعتقاد دارم.

گونزالس در عین حال استعفای کایل سیمپسون معاونش را به دلیل اخراج و تصفیه دادستان‌های فدرال پذیرفت. سیمپسون فردی بود که در کنار یکی از مقامات کاخ سفید در اوائل سال 2005 مساله اخراج و تصفیه دادستان‌های فدرال را مورد بحث و بررسی قرار داده بود.

کد خبر 19996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز