شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مجلس نمایندگان امریکا کناره گیری دادستان کل این کشور را خواستار شد.

به گزارش خبزاری فرانسه، نانسی پلوسی روز جمعه 20 آوریل (31 اردیبهشت)، یک روز پس از آنکه البرتو گونزالس در برابر هیاتی از کمیسیون قضایی سنای آمریکا به پرسش‌های متعدد نمایندگان حاضر در این هیات درباره مساله اخراج غیر قانونی دادستان‌های فدرال پاسخ داد، از وی درخواست کرد، از مقام خود کناره گیری کند.

پلوسی گفت: البرتو گونزالس با توجه به اقداماتش و شهادتی که روز گذشته (پنجشنبه 19 آوریل) در برابر نمایندگان ارائه داد، اعتماد مردم را نسبت خود سلب کرده است.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا افزود:کشور نمی‌تواند به به رییس قضایی اتکا کند که قضاوتش شدیدا ذزیر سوال رفته باشد.بر همین مبنا رئیس جمهور(جورج بوش) باید مجددا اعتبار از دست رفته را به دفتر دادستانی کل باز گرداند و البرتو گونزالس باید از مقام خود استعفا دهد.

این سخنان در حالی از سوی نانسی پلوسی بیان می‌شوند که البرتو گونزالس در مراسم شهادت خود در کمیسیون قضایی سنا تلاش کرد اعضای این هیات را قانع کند که اقدامش در اخراج دادستان‌های فدرال برمبنای  سو استفاده از قدرت نبوده است.


روز سه  شنبه 13 مارس 2007 (23 اسفند 1385) گزارش‌هایی مبنی بر تلاش‌های کاخ سفید جهت تصفیه تعداد زیادی از دادستان‌های فدرال انتشار یافت.طی دو سال اخیر و از زمان انتصاب البرتو گونزالس به سمت دادستان کل، دست کم 8 نفر از دادستان‌های فدرال از کار خود برکنار و از دادستانی اخراج شده‌اند.

البته گونزالس خود را در این ارتباط مقصر اصلی دانسته است. گونزالس در این باره گفته است: من کاملا به وظیفه دادستانی آمریکا در ارائه گزارش‌های صحیح به کنگره اعتقاد دارم.
گونزالس در عین حال استعفای کایل سیمپسون معاونش را به دلیل اخراج و تصفیه دادستان‌های فدرال پذیرفت. سیمپسون فردی بود که در کنار یکی از مقامات کاخ سفید در اوائل سال 2005 مساله اخراج و تصفیه دادستان‌های فدرال را مورد بحث و بررسی قرار داده بود.

کد خبر 20120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز