گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: سرانجام پس از فراز و نشیب‌های بسیار از روز گذشته عرضه دونرخی برخی انواع شیر کم چرب آغاز و زمینه برای تثبیت گرانی شیر و لبنیات فراهم شد.

تفاهمنامه عرضه دونرخی شیر و لبنیات در حالی از روز گذشته وارد مرحله اجرایی شد که خبری از عرضه شیر نایلونی 900تومانی در سطح شهر نبود و شیر بطری 1.5درصد چربی برخی شرکت‌ها نیز همچنان با نرخ هزار و 500تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد. گرچه برخی شرکت‌های بزرگ دولتی قیمت شیر کم چرب را برای همسویی با اجرای این تفاهمنامه به هزارو150تومان کاهش داده بودند اما ماست 1.5درصد چربی هزارو 200تومانی و پنیر بسته‌بندی کم چرب همچنان با قیمت‌های قبلی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

همچنین در شرایطی که هنوز قیمت شیر، ماست، پنیر و سایر اقلام لبنی پر چرب به‌طور رسمی اعلام نشده است، شرکت‌های لبنی شیر بطری پرچرب را به نرخ هزار و 600تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند و نرخ انواع ماست و پنیر پر چرب نیز به شکل بی‌رویه‌ای افزایش یافته است. از سوی دیگر گرایش کارخانه‌های لبنی به تولید لبنیات پر‌چرب که قیمت‌های بیشتری دارند بعید نیست.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران به خبرنگار ما گفت: مقرر شده تا 50درصد شیر ورودی به کارخانه‌های لبنی به تولید این محصولات با نرخ مصوب اسفند‌ماه سال گذشته تخصیص یابد. نعمت‌الله ترکی با بیان اینکه رعایت نکردن قیمت این محصولات توسط کارخانه‌های لبنی تخلف بوده و مشمول پیگرد قانونی است، افزود: این تفاهمنامه با صنایع لبنی که شرکت‌های بزرگ دولتی را تحت پوشش دارد منعقد شده و تفاهمی با اتحادیه تعاونی‌های لبنی در این زمینه صورت نگرفته است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور با اظهار بی‌اطلاعی از توافق برای کاهش نرخ لبنیات کم چرب نیز گفت: در جریان این توافق نیستم و حتی دیگر در جلسات نیز شرکت نمی‌کنم. انجمن صنفی نماینده کارخانه‌های دولتی است که از نظر آماری پنج تا هفت درصد کارخانه‌های لبنی کشور را شامل می‌شود.

محمدرضا اسماعیلی افزود: نابسامانی بازار شیر و لبنیات موجب شده تا اکنون فله فروشی این محصولات با ادعای عرضه فراورده‌های پر چرب با نرخ پایین در بازار شیوع پیدا کند که این امر باعث گسترش انواع بیماری‌‌ها شده و به این وسیله شیر‌هایی که امکان کنترل کیفی نداشته حتی با اضافه شدن برخی مواد قلیایی به مردم عرضه می‌شود و کسی نیز نظارتی بر آن ندارد.

کد خبر 176688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز