شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

تغذیه با شیر مادر یکی از شعارهای اصلی سازمان جهانی بهداشت در دهه اخیر است.

شیری که یک غذای کامل تلقی می‌شود و هیچ جانشین دیگری ندارد و حتی در تقویم سلامت نیز اول تا هفتم آگوست مساوی با 11تا 17مرداد هر سال به‌عنوان هفته جهانی شیر مادر نامیده شده و طی آن برنامه‌های ترویجی و آموزشی زیادی در این زمینه سامان داده می‌شود.

اهمیت تغذیه با شیر مادر تا جایی است که به گفته متخصصان، شروع تغذیه با شیر مادر ظرف یک ساعت اول تولد و تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش‌ماه اول می‌تواند جان بیش از یک میلیون نوزاد را حفظ کند.از نظر متخصصان، تغذیه باشیرمادر غیرازاینکه طبیعی‌ترین روش تغذیه یک نوزاد است، ضامن سلامت مادر و کودک نیز به‌حساب می‌آید و از طرفی باعث افزایش توانمندسازی زنان نیز می‌شود.

در این میان اما برخی از مادران به دلایل متفاوت، خود و در درجه اول کودکانشان را از این نعمت مهم محروم می‌کنند. محرومیتی که عواقب سوء‌زیادی نیز برای مادر و کودک به همراه دارد. یکی از مشکلات مربوط به مادرانی که نوزادان شیرخوار دارند، کمبود شیر است که در اصطلاح جزو مشکلات شیردهی قرار می‌گیرند. طبیعت درمانگران اما برای اینکه هیچ بهانه‌ای در این زمینه باقی نماند، پیشنهاد‌های گیاهی‌ای دارند تا به وسیله آنها به ازدیاد شیر مادران شیرده کمک شود.

شنبلیله یکی از این گیاهان است که گفته می‌شود از روزگاران باستان برای افزایش تولید شیر مصرف داشته است. شنبلیله به خاطر داشتن فیو استروژن و ترکیب دیوسژنین تأثیر مثبتی در افزایش شیر مادران دارد. گیاه دیگر در‌ این زمینه رازیانه است. گیاهی که طی تحقیقات خواصی شبیه هورمون استروژن دارد و قرن‌ها سابقه استفاده دارد.

مصرف دو قاشق مربا خوری خرد کرده دانه رازیانه به ازای هر فنجان آب جوش و نوشیدن تا سه فنجان آن در روز می‌تواند مفید باشد با این توجه که خوردن روغن رازیانه و مقدار زیاد دانه آن نیز خطرناک است. بادام زمینی و کنجد نیز از دیگر سفارش‌های موکد طبیعت درمانگران برای افزایش شیر است.

کد خبر 174908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز