گروه شهری: بودجه سازمان نوسازی و شرکت شهربان در شورای شهر به تصویب رسید و شرکت شهربان یک‌ماه فرصت دارد آیین‌نامه اجرایی خود را به شورا ارائه دهد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز با اشاره به سالروز حمله شیمیایی و میکروبی رژیم بعثی صدام به منطقه سردشت گفت: هنوز برخی از بازماندگان این بمباران با رنج و زحمت زندگی می‌کنند و امیدواریم روزی برسد که قدرت‌ها به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی استفاده نکنند و روزی برسد که جنگی در دنیا وجود نداشته باشد؛ هرچند بقای قدرت‌های استکباری در جنگ است.

احمد مسجد جامعی در ادامه این جلسه با بیان اینکه خوشبختانه خانه شهید بهشتی توسط شهرداری خریداری شده است، گفت:‌ درخواست دارم به‌دلیل تلاش‌های مرحوم شهید بهشتی برای قوانین مندرج در قانون اساسی که مربوط به شوراهاست، جایزه ملی شهید بهشتی را ایجاد و این خانه را به محل دبیرخانه این جایزه تبدیل کنیم.

در ادامه این جلسه، معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران با اشاره به طرح‌هایی که در حوزه اجتماعی در فصل گرم سال اجرا می‌شود، گفت: این طرح‌ها به نام‌های طرح امنیت اجتماعی، اخلاقی و برخورد با بدپوششی است و قطعاً همه افرادی که در اجرای این طرح‌ها فعال هستند دغدغه سالم‌سازی‌ جامعه را دارند و همه می‌خواهیم جامعه‌‌ای سالم و بانشاط داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه فرمانده نیروی انتظامی در سخنانی خواستار ارائه پیشنهادهایی در رابطه با طرح‌های جایگزین این موضوع شده است، خواستار آن شد تا در اجرای چنین طرح‌هایی از پژوهش‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی بهره‌گیری شود.

سهم شهرداری از وصول جرایم رانندگی پرداخت شود

در بخش دیگری از جلسه دیروز، مرتضی طلایی نیز با بیان اینکه در سال گذشته 234میلیارد تومان برگه اخطار صادر شده است، گفت: اگر ماشین‌های در حال تردد شهر تهران را 4 میلیون خودرو بدانیم برای هر کدام 57هزار و 500تومان جریمه صادر شده است.

وی با بیان اینکه میزان وصولی این رقم نسبت به سال‌های قبل کمتر است، گفت: 43میلیارد تومان از این رقم وصول شده است که براساس قوانین 7/7میلیارد تومان آن باید صرف پارکینگ‌سازی‌ و پروژه‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل عمومی شود. عضو شورای شهر با بیان اینکه استانداری موافقت کرده این پول را برای ساخت پارکینگ در تپه‌های عباس‌آباد و در مجاورت ساختمان استانداری بدهد، گفت:

خواهشمندم وزارت کشور این اعتبار را هر چه زودتر تخصیص دهد تا صرف توسعه طرح‌های جامع حمل‌ونقل تهران شود. مهدی چمران نیز در این زمینه گفت: ساختمانی که استانداری در تپه‌های عباس‌آباد ساخته فاقد پارکینگ است و می‌خواهد با پول شهرداری پارکینگ‌سازی‌ کند.

بودجه سازمان نوسازی و شرکت شهربان تصویب شد

در ادامه جلسه شورای شهر تهران لایحه بودجه سال 91 سازمان نوسازی و شرکت‌های شهربان و حریم‌بان مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و به تصویب رسید. رسول خادم، رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی بودجه سازمان نوسازی گفت: مسئله عمده سازمان نوسازی پرداخت اوراق مشارکت پروژه‌های این سازمان بوده که براساس تصمیم شورا 124میلیارد تومان اصل پول اوراق نباید استفاده می‌شد و باید آن را صرف احداث پروژه‌ها می‌کردند.

وی با بیان اینکه هنوز این مشکل حل نشده است، گفت: در مذاکراتی که با معاون مالی شهرداری داشتیم وی از توافقات شهرداری با بانک‌ها برای حل این مشکل توسط تهاتر و... خبر داد که امیدواریم این مشکل زودتر حل شود.

خادم با بیان اینکه 436میلیارد تومان در سال91 برای سازمان نوسازی اعتبار درنظر گرفته شده است، گفت: 244میلیارد تومان این اعتبار برای پروژه‌های عمرانی است که 28میلیارد تومان درآمدهای خود سازمان است، 2میلیارد و 200میلیون تومان درآمدهای دارایی سازمان و 124میلیارد تومان مصوبه شورا برای بازپرداخت بانک‌هاست. همچنین 25میلیارد تومان برای دفاتر تسهیل‌گری درنظر گرفته شده است.

نباید شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز باشیم

در ادامه بررسی بودجه سال‌جاری شرکت‌های شهربان و حریم‌بان اعضای شورا به نقش پلیس ساختمان برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کردند. خادم با بیان اینکه شرکت حریم‌بان یکی از تیرهایی است که مدیریت شهری برای جلوگیری از تخلفات می‌زند، گفت: البته این تیروکمان نیز در دست این شرکت نیست و اختیارات چندانی ندارد و در برخی مواقع تصمیم‌گیری‌های نواحی و مناطق با سیاستگذاری‌های این شرکت همخوانی ندارد.

چمران با انتقاد شدید نسبت به این موضوع گفت: وقتی پلیس ساختمان نمی‌تواند سیاست‌های خود را اجرایی کند، چه نیازی به‌وجود آن داریم. ما نیاز به اسم و شکل حریم‌بان نداریم بلکه باید به‌طور جدی با پروژه‌هایی که با پروانه‌های صادر شده نقشه همخوانی ندارد و تخلف دارد، برخورد کنند. این در حالی است که همچنان پروژه‌های تخلفات به کمیسیون ماده100 می‌رود.
در ادامه این جلسه، پروین احمدی‌نژاد با بیان اینکه وظیفه اصلی این شرکت جلوگیری از تخلفات است، گفت:

بودجه باید براساس عملکرد این سازمان به تصویب برسد، وقتی عملکرد مناسبی ندارد و ماموریت‌های خود را انجام نمی‌دهد باید در بودجه آن تجدیدنظر شود. این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با چشم غیرمسلح نیز می‌توان تخلف ساخت و سازها را در شهر دید، گفت: اگر نمی‌توانیم جلوی این تخلفات آشکار را بگیریم شجاعانه این شرکت را تعطیل کنیم.

علیرضا دبیر با بیان اینکه شرکت حریم‌بان را خود شورا ایجاد کرده و نباید آن را از خود دور کنیم، گفت: ما باید مشکلات را ریشه‌ای حل کنیم و با عدم‌تصویب بودجه آن مشکلات اصلی حل نمی‌شود. وی ادامه داد: در این سازمان جوانانی مشغول به کارند که از جانشان برای برخورد با متخلفین استفاده می‌کنند، که نباید آنها را با مشکلات معیشتی روبه‌رو کنیم.


چمران در پاسخ به دبیر گفت: بودجه جاری سازمان اختصاص یافته و مشکلی درخصوص هزینه پرداخت حقوق پرسنل وجود ندارد ما باید سیستم را درست کنیم. با اصل موضوع وجود شرکت شهربان نه‌تنها مخالفتی نداریم بلکه از آن حمایت هم می‌کنیم، این زشت است که ما سیستمی به‌عنوان شهربان داشته باشیم و عواملی نگذارند کار خود را انجام دهند. ما باید آن عوامل را اصلاح کنیم.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه وعمران شورای شهر با تاکید بر لزوم وجود شرکت شهربان گفت: شورای شهر با ایجاد شرکت شهربان کار درستی انجام داده است؛ تنها کاری که باید روی آن با برنامه پیش برویم بخش نظارتی است.

وی تخلفات ساختمانی را به دوبخش تقسیم کرد و افزود: یک دسته از تخلفات ساختمانی با هماهنگی نواحی و مناطق شکل می‌گیرد و دسته دیگر تخلفات بدون هماهنگی است که در این مورد اخیر، به هر ضرب و زور که باشد ملک غیرمجاز تخریب می‌شود و رحم هم نمی‌کنند. شکیب افزود: ارزیابی‌های خودمان نشان می‌دهد که تعداد تخلفات کم نشده است شاید تنها 5درصد از ساخت‌وسازها براساس دستور نقشه و پروانه صادر شده باشد.

رئیس کمیسیون توسعه وعمران شورا در پایان نیز با اشاره به نحوه برخورد پرسنل شرکت شهربان و مشکلاتی که برای این قشر به‌وجود می‌آید گفت: در سال گذشته یکی از جوانان که در این شرکت مشغول به کار بوده، هنگام سرکشی به یکی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز مورد حمله صاحبان ملک قرار گرفته که متأسفانه کشته می‌شود، درحال حاضر خانواده این فرد با مشکل دریافت دیه و مشکلات مالی مواجه شده است.

وی از مدیریت شهری خواست تا مسائل خانواده‌هایی از این دست را به‌صورت ویژه ببیند. احمد مسجدجامعی نیز با اشاره به ماجرای کشته‌شدن شهربان حین انجام ماموریت پیشنهاد داد: شهرداری فارغ از اختلاف بین پیمانکار و شهرداری، به این موضوع به‌دلیل اینکه جان انسانی گرفته شده، نگاه ویژه داشته باشد.

کد خبر 175341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز