گزارش رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری که درباره سیلاب کانال میانرود ارائه شد، تأییدی بر خسارت تخمینی شهرداری درباره این حادثه بود.

حمزه شکیب به‌عنوان یکی از سه عضو کمیته حقیقت‌یاب دولت درباره حادثه مترو گزارش مربوط به حادثه 27 فروردین که منجر به آبگرفتگی بخشی از تونل خط چهار متروی تهران شد را در جلسه غیرعلنی شورای اسلامی شهر که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در آن حضور داشت، ارائه و اعلام کرد که خسارت وارده به متروی تهران 22 میلیارد تومان بوده است.

بارندگی 27 فروردین ماه امسال که به گفته کارشناسان در تاریخ 50 سال گذشته پایتخت بی‌‌سابقه بود، موجب شد تا دیوار کانال میانرود به‌دلیل حجم عظیم آب شکسته و در نتیجه آب این کانال که از مقدار طبیعی بسیار بیشتر شده بود، به داخل تونل مترو سرازیر شود؛ اتفاقی که درصورت نبود تونل مترو و سرازیر شدن آب به داخل شهر، موجبات بروز تلفات و خسارت‌های بسیاری می‌شد. پس از وقوع این حادثه شهرداری تهران با استفاده از امکانات و تجهیزات موجود در حداقل زمان این بحران را مدیریت کرده و در نهایت خسارت تقریبی را حدود 22 میلیارد تومان برآورد کرد.

در مقابل، برخی مسئولان دولتی میزان خسارت وارده را صدها میلیارد تومان عنوان کردند، درصورتی که شهردار تهران در بازدید اخیر خبرنگاران از پروژه تونل نیایش اظهار داشت: امیدوارم برخی با رفتار روزهای نخست وقوع سیلاب که جوسازی کردند و گفتند که شهرداری باید پاسخ بیت‌المال را بدهد، امروز چنین برخوردی نداشته باشند. قالیباف در همان محل تأکید کرده بود که همچنان معتقدیم خسارت وارد شده به مترو در پی سیلاب اخیر همان میزان اعلام‌شده بوده است.

عملیات موفق شهرداری

اما حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر و یکی از سه عضو کمیته حقیقت‌یاب دولت درباره حادثه سیلاب اخیر در گزارش خود میزان بارندگی و دبی آب، حوضه آبگیر مربوط به درکه و فرحزاد، مدیریت بحران قبل، حین و بعد از حادثه، ارزیابی خسارت و وضعیت بیمه را بررسی و جمع‌بندی کرد و به ارائه یکسری پیشنهادها پرداخت.

وی علل حادثه ورود سیلاب به ایستگاه مترو را در هشت مورد خلاصه کرد و گفت: از سال 1349 بخشی از کانال میانرود از بعد پل ستاری تا انتهای کارگاه متروی ارم سبز فعلی اجرا نشده باقی مانده بود این امر تا قبل از گود برداری مترو مشکلی ایجاد نمی‌کرد زیرا آب هنگام سرریز داخل بیابان می‌شد اما بعد از گودبرداری در مجاورت کانال این امر مسأله‌ساز شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر همچنین انتقاداتی نیز به نحوه لایروبی این کانال برون شهری مطرح کرد و گفت: از آنجایی که لایروبی کانال به‌صورت دقیق و کامل انجام نشد از حجم و ظرفیت اسمی کانال کاسته شد. به همین دلیل شکیب از وزارت نیرو خواست تا در قالب قوانین جاری با دقت بیشتر به وظایف خود در حفظ بستر، حریم، سازه‌های مجاور کانال‌های آب برون‌شهری و در حفظ حریم رود دره‌ها با کمک قوه‌قضاییه بکوشد.

وی در ادامه گزارش خود ضمن اشاره به اینکه در تهران نیز همانند سایر شهرهای توسعه یافته باید اقدام به احداث سیل راه‌هایی با هدف مقابله با تهدید سیلاب و حفظ امنیت و جان مردم شود، اظهار داشت: اصلاح کانال آب میانرود، رفع آسیب‌پذیری پل‌های روی کانال با هدف جلوگیری از کاهش حجم کانال‌ها و تهیه نقشه ریز پهنه‌بندی سیلاب شهر تهران از دیگر مواردی هستند که باید انجام شوند.

بنا بر این گزارش، حمزه شکیب در عین حالی‌که اشاره داشت اگر از ساعت اولیه و طلایی (بین ساعت 12:30 تا 13:15) بروز بحران، به موقع استفاده شده بود از ابعاد حادثه کاسته می‌شد تأکید کرد: از ساعت 15 و هنگام حضور شخص آقای قالیباف شاهد عملیات بسیار موفق عوامل شهرداری در جمع‌آوری حجم بالای گل ولای بودیم و انصافا از ساعت سه به بعد یک عملکرد بسیار خوب در مهار، جمع‌آوری و کنترل سیلاب در شش ایستگاه مترو تا ایستگاه حبیب‌اللهی اتفاق افتاد.

از سوی دیگر خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز با قرارگرفتن پشت تریبون از عملکرد شهرداری در کنترل و مدیریت بحران دفاع کرد گفت: البته فرمایش آقای شکیب درباره از دست رفتن ساعت طلایی و اولیه وقوع حادثه از نظر علمی درست است اما باید ببینیم در عینیت و واقعیت آن هم در شرایطی که کل شهر تهران درگیر بحران است و اتوبان‌های شهید چمران، شهید مدرس و خیابان ولیعصر آبگرفتگی با حجم بسیار زیاد حتی اتومبیل‌ها را جابه‌جا می‌کند آیا می‌توان ظرف 45 دقیقه تصمیم گرفت که کدام نقطه کلیدی است تا تمام تجهیزات و تمرکز مدیریت بحران به آن سمت هدایت شود؟ زیرا اساسا مدیریت شهری در همان دقایق مورد نظر آقای شکیب در جای جای شهر با تجهیزات و امکانات خود درگیر کنترل اوضاع بود.

به گفته خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر از آنجایی که گزارش ارائه شده از سوی آقای شکیب به رأی گذاشته نشد و هنگام ارائه نیز بخش‌ها و فرازهایی از آن از سوی تعدادی از اعضای شورای شهر مورد قبول واقع نشده است بنابراین اینطور نیست که گزارش قرائت‌شده مورد تأیید کامل شورای شهر است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار وابسته به یکی از رسانه‌های دولتی که از وی پرسید با توجه به گزارش ارائه شده به‌نظر می‌رسد انتقادات دولت به عملکرد شهرداری تهران درجریان سیلاب اخیر صحت داشته باشد گفت: حداقل هنگام طرح سؤال از من سعی نکنید سیاسی کاری کنید زیرا اینگونه سؤال‌ها شما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند.

سخنگوی شورای شهر از خبرنگار مربوطه خواست دست از برداشت مطلوب خود از گزارش بردارد و از وی پرسید: آیا زمانی که آقای شکیب برآورد‌شان از خسارت سیلاب اخیر را 22میلیارد تومان اعلام می‌کنند این همان رقمی است که دولت اعلام کرد؟بنابراین چگونه این گزارش را تأیید اظهارات دولت می‌پندارید؟

حمزه شکیب نیز در حمایت از اظهارات سخنگوی شورای شهر گفت: ما دنبال مقصر نیستیم و اساسا هدف ما این بود تا با بررسی علمی و کارشناسی از این نوع حوادث درس بگیریم و بدانیم چه اقدامات پیشگیرانه در این باره انجام دهیم یا درموارد مشابه چگونه مقابله به مثل کنیم بنابراین نمی‌خواهیم کار سیاسی کنیم.

رشد 100درصدی صدور پروانه ساخت

میزان صدور پروانه ساخت‌وساز از ابتدای امسال و همزمان با اجرایی شدن طرح تفصیلی جدید شهر تهران دو برابر شده است. دیروز خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران پس از پایان چهارصد و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از این جلسه پرداخت و گفت: اعضای شورای شهر به موضوع کاهش صدور پروانه ساخت‌وساز پس از اجرایی شدن طرح تفصیلی و متعاقبا افزایش قیمت مسکن پرداختند.

دانشجو گفت: طبق استعلام به‌عمل آمده رجوع به شهرداری‌ها برای تعیین وضعیت املاک و دستور نقشه و صدور پروانه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل در برخی مناطق حداکثرتا دو برابر و در برخی دیگر حداقل تا 35 درصد افزایش داشته است، به‌عنوان نمونه سال گذشته در منطقه یک و در سه ماه نخست سال 220 پروانه و امسال در همین مدت 430 پروانه ساختمانی صادر شده است. این امر از نظر سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نه تنها شایعه کاهش رجوع به شهرداری‌ها برای ساخت‌وساز را تکذیب می‌کند بلکه این امیدواری را تقویت می‌کند که امسال با افزایش حجم ساخت و سازها شاهد کاهش قیمت مسکن نیز باشیم.

کد خبر 173631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار