گروه شهری: مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آستانه سالگرد رحلت امام خمینی(ره) از ایشان به‌عنوان مرد بزرگ دنیای اسلام یاد کرد و گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی نه‌تنها آغازگر حرکت انقلابی و بیداری اسلامی در منطقه بود که ایجاد تحول در دنیا را نیز سبب شد.

وی همچنین در چهارصدوشصت‌وپنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران آغاز به کار دور جدید مجلس شورای اسلامی را تبریک گفت و برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی آرزوی موفقیت و توفیق خدمت‌رسانی کرد.رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد تا نمایندگان مردم در مجلس با دقت تمام به دور از کشمکش‌های درونی و بیرونی به کار قانونگذاری و نظارت بپردازند.

چمران ضمن اعلام اینکه چشم ملت به مجلس شورای اسلامی دوخته شده است اظهار داشت: شوراها در سراسر کشور همکاران و بازوان نمایندگان مجلس هستند پس چه خوب است آنها نیز به‌عنوان نمایندگان مردم در ارتباط صمیمی و نزدیک با شوراها سعی در رفع مشکلات مردم داشته باشند. به‌گفته چمران، مجلس با دقت جایگاه واقعی شوراها را درنظر گرفته، به اصلاح قوانین فعلی بپردازند ما هم هرچه از دستمان برآید انجام وظیفه خواهیم کرد.

بررسی طرح بنیان خانواده در شورای شهر

دیروز معصومه آباد رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران یک فوریت طرح تنظیم بنیان خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی مشترک زوجین قبل از ثبت ازدواج را مطرح کرد و در دفاع از یک فوریت این طرح گفت: رویکرد فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و توجه به اهمیت تحکیم بنیان خانواده به‌عنوان یک نهاد اجتماعی گسترده مورد تاکید قرار دارد.

وی با اشاره به نقش مهم خانواده در تعلیم و تربیت، اخلاق، ارتباطات، آموزش و... از بحران فروپاشی و تزلزل بنیاد خانواده‌ در جامعه به‌عنوان یک آسیب اجتماعی نگران‌کننده یاد کرد.به گفته آباد براساس آمار دریافتی وضعیت طلاق در سال 90 نسبت به سال 89 با 3.4 درصد رشد مواجه بوده این درحالی است که در همین مدت ازدواج تنها یک درصد رشد داشته است.

وی با استناد به آمار 17 درصد طلاق کشور را به تهران نسبت داد که متأسفانه از این نظر پایتخت کشور سرآمد سایر شهرهاست ضمن اینکه در بررسی آمار طلاق متوجه شدیم وضعیت طلاق در منطقه شمیرانات که اتفاقا از سطح درآمدی و زندگی بالاتری هم برخوردار است به ازای هر 3 ازدواج 2 طلاق رخ داده این درحالی است که در بقیه مناطق شهر تهران که از سطح زندگی و درآمد پایین‌تر برخوردارند این رقم به ازای هر3.4 مورد ازدواج یک طلاق بوده است.

علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز ضمن تشکر از ارائه این گزارش گفت: اینکه شهرداری تهران وارد مباحث فرهنگی شده و با تبدیل به یک نهاد اجتماعی نسبت به حل معضلات جامعه اقدام کند کار بسیار پسندیده و درعین حال پر مسئولیت است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم برای حل بحران‌هایی از این دست حتما از مشارکت نهادهای مردمی (NGO) استفاده شود.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز گفت: حداقل یک سال است که کمیته سلامت به ریاست خانم آباد در حال بررسی این معضل است و در جمع تخصصی نیز آسیب‌های اجتماعی با حضور صاحب‌نظران روانشناسی و جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار گرفته است.

از نظر ابتکار، از آنجایی که نظام آموزشی ما بیشتر به حفظیات و اطلاعات غیرکاربردی توجه دارد و به مهارت‌های زندگی نمی‌پردازد شهرداری تهران می‌تواند در این زمینه دخالت کرده، سازوکار مناسبی برای توانمند‌سازی وآموزش مهارت‌های زندگی در سراهای محله تدارک ببیند.

به گزارش همشهری یک فوریت این طرح با مخالفت پروین احمدی‌نژاد، حبیب کاشانی، خسرو دانشجو و مهدی چمران به تصویب نرسید. مخالفان براین عقیده بودند که با توجه به اهمیت موضوع بحران‌های اجتماعی بررسی این طرح نیاز به فرصت بیشتر و ریشه‌ای‌تر در کمیسیون‌ها دارد و چون تصویب فوریت این طرح به معنی بررسی طرح ظرف یک هفته است لذا بهتر است طرح تنظیم بنیان خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی مشترک زوجین قبل از ثبت ازدواج با صرف وقت بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

توانمندی زنان برای مشارکت در حفظ سلامت و محیط‌زیست شهری

دیروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران به یک فوریت طرحی رای دادند که براساس آن شهرداری تهران ملزم به تدوین برنامه جامع آموزش توانمند‌سازی‌ زنان برای مشارکت در حفظ و ارتقای مدیریت سلامت و محیط‌زیست شهری شد.معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست در دفاع از یک فوریت این طرح گفت: خوشبختانه در کشور ما ثابت شده که اگر زنان در چنین عرصه‌هایی آموزش لازم را ببینند بسیار موثر خواهند بود.وی اظهار کرد: در این طرح مدیریت شهری در کنار سازمان‌های مردم نهاد از طریق آموزش خانواده‌ها و زنان امکان تلاش خانم‌ها در راه ارتقای محیط‌زیست و سلامت را فراهم می‌سازند.

بنا براین گزارش هنگامی که ابتکار اظهاراتی در مورد نقش بیشتر زنان در مدیریت منابع خانواده و تربیت کودکان نسبت به مردان ایراد کرد، خسرو دانشجو اعتراض کرد و گفت: البته در اهمیت جایگاه زن در خانواده بحثی نیست اما استدعا دارم جایگاه مرد را در این مهم انکار نکنید.

انتقاد به برخی تصمیمات کمیسیون ماده 5

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از تاییدیه ساخت یک برج 27 طبقه در خیابان آفریقا انتقاد کرد و گفت: چگونه است که زمینی که قرار است پارکینگ طبقاتی شود مجوز ساخت برج 27 طبقه می‌گیرد.وی ادامه داد: در خیابان آفریقا در قطعه زمینی که براساس طرح تفصیلی در پهنه M113 قرار دارد و براساس قانون تعداد طبقاتی که به آن تعلق می‌گیرد7 طبقه با 80 درصد سطح اشغال است کمیسیون ماده 5 تصویب کرده است که این زمین در آینده به یک ساختمان بلند تبدیل شود.

شکیب توضیح داد: در 10 مرداد سال 1389 درخواستی از سوی مالک به شهرداری برای ایجاد 10 طبقه پارکینگ، 4طبقه زیرزمین که طبقات منفی یک، یک و 2 تجاری است، ارائه شد. شهرداری نیز با کاهش ارتفاع طبقات از 52 به 32 متر برای ساخت پارکینگ طبقاتی موافقت می‌کند اما این تقاضا به کمیسیون ماده 5 می‌رود و عملا این تفاهمنامه حذف و درخواست تجاری - اداری داده می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زمین مورد اشاره 1800 متر بود که 700متر دیگر نیز به آن افزوده شد، گفت: بنا به درخواست جدید مالک تقاضای 27طبقه تجاری اداری می‌کند با این توجیه که پس از ساخت این برج تمامی املاک با کاربری تجاری اداری حاشیه خیابان آفریقا به این ساختمان منتقل شوند به همین دلیل کمیسیون ماده 5 با تجمیع واحدهای تجاری خطی در این منطقه موافقت می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر ضمن درخواست ابطال پروانه این ساختمان گفت: کمیسیون ماده 5 باید توجه داشته باشد که آیا خیابان آفریقا از لحاظ ترافیکی گنجایش 27 طبقه تجاری را دارد؟ چرا تصمیم مالک مبنی بر ساخت پارکینگ طبقاتی تغییر کرد؟ چرا تعداد طبقات ساختمان مجددا در کمیسیون ماده 5 افزوده شد؟ درآمد شهرداری برای صدور مجوز چقدر بوده است؟ چرا شهرداری درخواست ابطال مصوبه شورای اسلامی مبنی بر نظارت بر تغییرات شهرسازی در طرح تفصیلی را درخواست کرده است؟

در ادامه خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز گفت: ما منکر زحمات زیادی که در شهر کشیده می‌شود نیستیم اما بعضی تصمیمات با انگیزه کسب درآمد گرفته می‌شود ضمن اینکه اعضای کمیسیون ماده 5 افراد مختلف از نهادهای گوناگون هستند که لزوما تخصص آکادمیک علمی در این باره ندارند و درواقع مدارک و اسناد در رده‌های پایین‌تر مثلا در کمیته‌های کار کمیسیون ماده 5 جمع می‌شود.

دانشجو افزود: به همین دلیل من تاکید دارم که تصمیمات کمیسیون ماده 5 یک بار دیگر قبل از اجرا به اطلاع شورای شهر برسد تا اینگونه اتفاقات نیفتد.حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر اما نظر دیگری داشت. وی با بیان اینکه بهتر بود قبل از طرح این تذکر، از مسئولان مربوطه برای ادای توضیح دعوت می‌شد، گفت: فرمایشات آقای شکیب در دستور جلسه نبود. با توجه به حضور اصحاب رسانه بهتر بود از مسئولان مربوطه هم دعوت می‌شد تا فرصت دفاع و بررسی همه جانبه فراهم باشد. وی افزود: این موضوعات باید در دستور جلسه بیاید تا قابلیت دفاع هم پیدا کند.

دانشجو نیز در پاسخ گفت: اعضای شورای شهر قانونا اجازه تذکر دارند و حتما هم نباید این تذکر در حضور مسئولان مربوطه باشد بنابراین چنین رویه‌ای وجود ندارد که وقتی مسئولی نیست که جوابگو باشد پس تذکر داده نشود.بیادی نیز از تذکرات مشابه مطرح شده در سال گذشته سخن گفت که به آن ترتیب اثر داده نشده است؛ درهرحال قرار براین شد که در جلسه آینده شورای شهر از مسئولین مربوطه از جمله معاون شهرسازی شهرداری تهران برای ادای توضیحات در موارد مطروحه دعوت به عمل آید.

پیشنهاد تبدیل کارخانه دخانیات به موزه و فرهنگسرای سلامت

دیروز در جریان تغییر نام محله دخانیات به سلامت، احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پیشنهاد داد ساختمان قدیمی کارخانه دخانیات به‌دلیل برخورداری از ارزش‌های معماری حفظ شده و کاربری آن به فرهنگسرا و موزه سلامت تغییر کند. مسجدجامعی اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم محله دخانیات از کمبود فضاهای فرهنگی رنج می‌برند و اکنون که نام این محله تغییر کرده و ساختمان کارخانه نیز بلااستفاده است، پیشنهاد می‌کنم از این ظرفیت برای امور فرهنگی استفاده شود.

کد خبر 172501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز