همشهری آنلاین: آژانس پژوهش سرطان سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دود خروجی از موتورهای گازوئیلی را در رده مواد سرطان‌زا قرار داده است و خواستار اقدام برای کاهش قرارگیری انسان‌ها در معرض آن شد.

diesel

به گزارش خبرگزاری فرانسه کریستوفر پواتیه رئس گروه کاری آژانس بین‌المللی پژوهش درباره سرطان (IARC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه 12 ژوئن اعلام کرد: "دود خروجی موتورهای گازوئیلی باعث سرطان ریه در انسان‌ها می‌شود."

IARC همچنین اعلام کرد "رابطه مستقیمی" میان قرارگیری در معرض دود موتورهای گازوئیلی و افزایش خطر سرطان مثانه وجود دارد.

بیانیه IARC می‌گوید: "جمعیت‌های بزرگی در جهان به طور روزمره یا به علت شغل‌شان یا از طریق هوای محیطی در معرض دود موتورهای گازوئیلی قرار می‌گیرند."

از جمله منابع تولید دود گازوئیل می‌توان به ماشین‌ها، قطارها، کشتی‌ها و ژنراتورهای برق گازوئیلی اشاره کرد.

پواتیه می‌گوید: "با توجه به اینکه دود گازوئیل اثرات زیانبار دیگری هم بر سلامت دارد، قرار گرفتن در معرض این مخلوط مواد شیمیایی باید در سراسر جهان کاهش یابد."

IARC در سال 1988 دود موتورهای گازوئیلی را در رده "با احتمال سرطان‌زایی" (probably carcinogenic) (گروه 2A)قرار داده بود. اما در رده بندی جدیدش آن را به گروه 1، مواد سرطانزا برای انسان،فرستاده است.

این سازمان در بیانیه‌اش دود موتورهای بنزینی را مانند ارزیابی قبلی‌اش در سال 1989 همچنان در رده "با امکان سرطان‌زایی "(possibly carcinogenic) (گروه 2B) قرار می‌دهد.

کد خبر 173925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز