شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد، آسپیرین یا ایبوپروفن به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد و افرادی را که به طور منظم از این داروها استفاده می‌کنند در برابر سرطان پوست محافظت می‌کند

آسپیرین

به گزارش ایرنا، پیش از این مشخص شده بود که این مسکن‌های معمولی، خطر سکته قلبی، سکته مغزی، آرتریت روماتوئید، سرطان سینه و حتی پارکینسون را کاهش می‌دهند.

اکنون دانشمندان دریافته‌اند این داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) می‌توانند افراد را حتی در برابر کشنده‌ترین سرطان‌های پوست محافظت کنند.

سیگرون آلبا جانسندوتیر از بیمارستان دانشگاه آرهوس دانمارک و مجری این تحقیقات گفت:با توجه به بالا بودن بروز سرطان پوست و استفاده گسترده از داروهای مسکن غیر استروئیدی، اثر پیشگیرانه این داروها ممکن است پیامدهای درمانی مهمی داشته باشد.

تحقیقات پیشین نشان داده بود این داروها که شامل - آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌شود می‌تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها مانند معده، سینه، مثانه، لوزالمعده، ریه، سرطان پروستات، کلیه، مری و مثانه را کاهش دهد.

این تحقیق دانمارکی تاثیرات این داروهای NSAID را بر روی سرطان پوست بررسی کرد.

سالانه بیش از دو هزار و 749 نفر در انگلیس بر اثر ابتلا به این سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

آنها در این تحقیق سه نوع اصلی سرطان پوست ،کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول فلسی و ملانوم را که کشنده ترین نوع آن است بررسی کردند.

این پژوهشگران موارد ثبت شده پزشکی و داده‌های تجویزی در دانمارک رادر طول سال‌های 1991 تا 2001 بر روی بیماران مبتلا به یکی از این سه نوع سرطان بررسی و این نتایج را با افراد سالم را مقایسه کردند.

افرادی که در این بررسی بیش از دو تجویز از این داروها داشتند، 15 درصد خطر ابتلا به سرطان پوست کارسینوم سلول فلسی ، و 13 درصد خطر ابتلا به ملانوما در آنها کاهش یافت.

این بیماران به مدت هفت سال و یا بیشتر از این دارو‌ها استفاده کرده بودند.

این در حالی است که هازل نون از مرکز تحقیقات سرطان انگلیس گفت: اگرچه محققان از وجود شواهدی دال بر کاهش خطر ابتلا به برخی سرطانها با مصرف اسپیرین خبر می‌دهند اما هنوز تایید تاثیر این داروها در پیشگیری از سرطان پوست خیلی زود است.

به گفته وی، آسپیرین عوارض جانبی بسیار جدی دارد از این رو مصرف مداوم این دارو باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

کد خبر 172811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز