چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - مریم غفاری: برای انجام غربالگری کنترل سرطان، خود مردم باید داوطلب شوند و مراجعه خانه‌به‌خانه و غربالگری اجباری وجود ندارد.

دکتر حسین دانشور، مدیر دبیرخانه شبکه ملی تحقیقات سرطان در گفت‌وگو با همشهری درخصوص برنامه جهانی کنترل سرطان افزود: این برنامه آیتم‌های مختلفی دارد که پیشگیری، تشخیص و درمان از مهم‌ترین اولویت‌ها هستند که باید با مدیریت واحد و ایجاد یک مرکز تصمیم‌گیری برنامه را پیش برد تا تحقیقات پراکنده در این حوزه تبدیل به سیاستگذاری منسجمی شود و بتواند به‌عنوان بازوی مشورتی قوی این برنامه عمل کند.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن این روند و کنترل قابل توجه این بیماری در کشورهای غربی از طریق تشخیص زودهنگام سرطان، اگر این اقدام در ایران انجام نشود، با توجه به هرم سنی جمعیتی و پیرشدن جمعیت طی ۲ یا حداکثر ۳دهه آینده سرطان در ایران افزایش خواهد داشت.

به گفته او، در راستای اجرای برنامه کنترل سرطان در کشور، لازم است سیاستگذاران بهداشتی افزایش آگاهی عموم جامعه را در مورد سرطان به‌عنوان اولویت بهداشتی در نظر بگیرند و با مذاکره مستمر با رسانه‌های جمعی، پیشگیری از سرطان را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

پیشنهاد می‌شود به‌عنوان نخستین اولویت در درمان بیماران مبتلا به سرطان، پروتکل درمانی در هر بیمارستان با مشارکت تمامی ‌متخصصان مربوطه (انکولوژیست، رادیوتراپیست، جراح، روانپزشک، مددکار اجتماعی، پرستار سرطان، روانشناس و متخصص تغذیه) و برای هر بیمار نوشته شود و بیمار براساس آن اقدامات درمانی را دریافت کند. همکاری و مدیریت درمانی گروهی به‌عنوان یک راهکار مناسب در شرایط فعلی می‌تواند در کاهش هزینه‌های درمانی و کاهش تاخیر در درمان بیماران مؤثر باشد. فرهنگسازی در این مورد باید از مراکز دانشگاهی و علمی‌کشور آغاز شود.

بیماران مبتلا به سرطان در نهایت نیاز به کنترل درد و سایر عوارض سرطان دارند. همچنین اجرای یک برنامه پنج‌ساله برای تربیت تعدادی فلوشیپ طب تسکینی در دوره‌های خارج کشور برای آموزش دانشجویان پزشکی، پیراپزشکی و دستیاران رشته‌های جراحی، انکولوژی، رادیوتراپی و بیهوشی می‌تواند سیاست مناسب آموزشی وزارت بهداشت باشد. اما مهم‌ترین چالش در مورد پیشگیری از سرطان، زما‌نبر بودن برنامه فوق است و چندین سال زمان می‌برد تا شاهد کاهش میزان بروز سرطان در کشور باشیم. بسیاری از مدیران بهداشتی و سایر مدیران مرتبط راغب نیستند درگیر برنامه‌ای شوند که در زمان مدیریت آنها به ثمر نمی‌رسد. بنابراین باید در جامعه فرهنگسازی شود تا نسل‌های مدیران آینده نتیجه فعالیت‌های امروز مدیران فعلی را مشاهده کنند.

این گزارش حاکی است، برنامه جامع ملی سرطان، شیوه‌های مختلف کنترل بیماری را ارزیابی کرده و مواردی را برای اجرا برمی‌گزیند که بیشترین کارایی را داشته و برای بزرگ‌ترین بخش از جمعیت مقرون‌به‌صرفه باشد. این برنامه راهکارهای درمانی را توسعه می‌دهد .

کد خبر 162109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز