گروه شهری: با آغاز به کار مجلس نهم و شکل‌گیری فراکسیون محیط‌زیست و کمیسیون‌های تخصصی بار دیگر تلاش مسئولان شهری برای اصلاح قانون معافیت پنج‌‌ساله از معاینه فنی خودروها آغاز شده است.

سیدعلی رضوی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با شهر نوشت با تأکید بر اینکه بالغ بر 80 درصد آلودگی هوای فعلی شهر تهران به‌ دلیل خودروها و منابع متحرک است، گفت: گازهای آلاینده مانند مونواکسیدکربن که بی‌بو و بی‌رنگ است، اگر بو و رنگ داشت قطعا بیشتر از زلزله مردم را می‌ترساند.

وی با پرداختن به اینکه تردد خودروهای با استاندارد پایین و احتراق سوخت بی‌کیفیت طی سال‌های اخیر سبب شده آلودگی بیشتری وارد هوای تهران شود، افزود: در دیگر کشورهای دنیا تمام خودروها با سطح بالای استاندارد، سالانه معاینه فنی می‌شوند، این در حالی است که در ایران به‌رغم استاندارد پایین خودروها یکباره با تصویب قانونی، سن معاینه فنی از دوسال به پنج سال افزایش می‌یابد.

رضوی افزود: با توجه به اینکه یک پنجم نمایندگان مجلس نهم را نمایندگان کلانشهرها تشکیل می‌دهند، ما اکنون چشم مان به اهتمام نمایندگان مردم در مجلس نهم است تا با اخذ مصوباتی خوب در زمینه معاینه فنی و اصلاح برخی قوانین گام مؤثری در کاهش آلاینده‌ها در شهر برداشته شود. به‌گفته وی اینکه ستاره‌ها شب‌ها در آسمان شهر نامحسوس‌تر از اطراف تهران است، علتش آلودگی هوا و وجود آلاینده‌های زیاد است.

این درحالی است که با معاینه فنی مستمر، سالانه و کارآمد می‌توانیم شاهد کاهش 25 درصدی آلایندگی خودروها باشیم که اثرات آن بر هوای تهران ناگفته پیداست. بهار سال گذشته همزمان با اصلاح قوانین رانندگی، قانون معافیت پنج‌ساله خودروها از معاینه فنی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بدون حضور مسئولان محیط‌زیست به‌تصویب رسید؛ مصوبه‌ای که دلخوری بسیاری از مسئولان و کارشناسان را به همراه داشت. البته همگان تا آخرین روزهای مجلس هشتم چشم امید به اصلاح آن داشتند اما با پایان دور هشتم مجلس امیدها ناامید شد. حال با شکل گیری دور نهم مجلس شورای اسلامی بار دیگر تلاش‌ها برای اصلاح این قانون در مجلس شکل گرفته است.

کد خبر 173781
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز