چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - آرزو فیروزفر: تلویزیون ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی مسیر روبه‌ رشدی را پیش گرفت و توانست در مسیر توسعه کیفی، توسعه کمی را هم با ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های جدید در دستور کار خود قرار دهد.

طرح - تلویزیون

ازجمله این پیشرفت‌ها در ابتدا راه‌اندازی شبکه‌های 3، 4، تهران و خبر بود. در ادامه راه نیز بحث تخصص‌گرایی شبکه‌ها مطرح شد و هر‌کدام از آنها نامی را بر‌خود یدک کشیدند، مانند شبکه یک شبکه ملی، شبکه2 شبکه کودک و خانواده که به تازگی و بدون هیچ سروصدایی به شبکه زندگی تغییر نام داده، شبکه3 شبکه جوانان، شبکه4 شبکه فرهیختگان.

البته در بحث تخصصی‌شدن این شبکه‌ها جای صحبت بسیاری باقی است و به‌نظر می‌رسد این شبکه‌ها تنها اسامی را برای دلخوشی مدیران بر خود یدک می‌کشند و وقتی به برنامه‌های شبکه‌ها سرکی می‌کشید می‌بینید خبری از اتفاق‌های تخصصی در محتوای برنامه‌ها نیست. در کنار این آشفته‌بازار تلویزیونی، مدیران این‌بار تصمیم گرفتند برای ثبت برگ‌های زرین در کارنامه خود اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های جدیدی بکنند که آنها هم اتفاقا نام تخصصی را بر دوش دارند اما هنوز معلوم نیست که برای چه و با چه هدفی تاسیس شده‌اند و به‌رغم هزینه‌های هنگفتی که برای راه‌اندازی آنها صرف می‌شود، در‌نهایت به چه مسیری خواهند رسید؟

شبکه‌آی فیلم؛ برای دیگران

این شبکه تلویزیونی در سال89 افتتاح شد و ماموریت اولیه آن پخش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به زبان عربی برای جهان عرب در تمام طول ساعات شبانه‌روز است. اما گویا مدیران تلویزیون از توجه مخاطبان ایرانی به برنامه‌های این شبکه استفاده کرده و ضمن دو‌زبانه‌کردن این شبکه، اقدام به پخش سریال‌های ایرانی برای مخاطبان کشورهای عربی کردند؛ آن‌هم در حالی‌که بسیاری از داستان‌ها و ماجراهای سریال‌های ایرانی فقط مختص ذائقه و مردم ایران ساخته شده و شاید اعراب با دیدن آن چیزی سردرنیاورند. پخش این سریال‌ها در حالی ادامه دارد که زیرنویس‌های این شبکه دائم نشان از استقبال عرب‌زبانان از این شبکه دارد و حتی در ادامه چند شوی تلویزیونی با حضور مجری و مخاطبان عرب‌زبان پخش شد که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت. این شبکه این روزها برنامه گپ را با اجرای رامبد جوان و حضور بازیگران ایرانی برای مخاطبان خود پخش می‌کند.

شبکه مستند؛ بدون حاشیه

از جمله شبکه‌های بی‌حاشیه‌ای است که در سال 88 پخش آزمایشی خود را به‌عنوان نخستین شبکه دیجیتال کشور آغاز کرد و در سال89 با افتتاح رسمی به کار خود ادامه داد. این شبکه در حال حاضر فقط اقدام به پخش مستندهایی می‌کند که بیشتر آنها یا قدیمی هستند یا قبلا از شبکه 4 سیما پخش شده‌اند. برنامه‌های‌ این شبکه در حوزه مستندسازی خیلی با شبکه4 تفاوتی ندارد و شاید در جاهایی شبکه4 نسبت به این شبکه پیشرو باشد.

شبکه شما؛‌ آنتن پر‌کن

شبکه شما دومین شبکه دیجیتال کشور است که در سال گذشته با‌حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان افتتاح شد. قرار شد این شبکه با اتکا به تولیدات برنامه‌ای سیمای مراکز استان‌ها از طریق تأمین و تولید برنامه، یکپارچگی اقوام و اقشار مختلف کشور را در عین گوناگونی نمایش ‌دهد و عموم مردم را به‌عنوان مخاطبان همیشگی به‌خود جلب کند اما این شبکه که از پوشش سراسری برخوردار است در‌حالی‌که به یکسالگی خود نزدیک می‌شود، هنوز نتوانسته نظر مخاطب عام را به‌خود جلب کند و با پخش برنامه‌هایی که معمولا از افت کیفی صدا و تصویر رنج می‌برند فقط آنتن را پر می‌کند؛ در حالی‌که این شبکه از جمله شبکه‌های پر پتانسیل است و درصورت برنامه‌ریزی صحیح و درست می‌توان از آن به‌عنوان شبکه‌ای استفاده کرد که میراث‌دار سنت‌ها و آداب و رسوم اقوام مختلف کشورمان است. همچنین معرفی نقاط گردشگری از جمله دیگر کارکردهای این شبکه تلویزیونی است که تا به حال خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. ضمن اینکه پخش برنامه‌های استانی نشان از آن دارد که بیشتر برنامه‌سازان ما در مراکز استان‌ها از برنامه‌سازان پایتخت‌نشین تبعیت می‌کنند و به‌رغم امکانات کمی که در اختیار دارند، از آنها الگوبرداری می‌کنند.

شبکه بازار؛ صرفا برای تبلیغ

پس از اجرای سیستم پخش دیجیتال و گسترش این سیستم در کشور، مدیران صداوسیما در طرحی به فکر افزایش تعداد شبکه‌های سراسری افتادند که در این راستا پس از افتتاح شبکه مستند و شبکه شما، پخش رسمی شبکه بازار در ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۰ شروع شد. این شبکه صرفا تبلیغاتی است و بنادارد با دریافت رقم‌های پایین اقدام به پخش تبلیغات کالاهای ایرانی کند. این طرح درنظر اول بسیار مطلوب جلوه می‌کند اما در عمل مخاطبان می‌بینند که در این شبکه کالاهایی تبلیغ می‌شود که برخی از آنها متعلق به کشورمان نیستند و فقط در ایران مونتاژ می‌شوند، حتی در یک مورد تبلیغ کالایی در این شبکه صورت گرفت که چینی از آب درآمد و موجب اعتراض مخاطبان بسیاری شد. در حال حاضر نیز تبلیغات این شبکه بسیار ساده و پیش‌پاافتاده است و خبری از تبلیغات پرزرق‌وبرقی که در بقیه شبکه‌ها می‌بینیم نیست. البته این بدان معنی نیست که کالاهای خارجی محمل جدیدی برای تبلیغ خود بیابند بلکه نشان از آن دارد که احتمالا هزینه ساخت تبلیغات شیک تلویزیونی به قدری بالاست که تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند همان تبلیغ‌های دم‌دستی را روانه آنتن کنند.

شبکه نمایش؛ نمایش بدون قانون

این شبکه، با حذف شبکه جام‌جم یک در فرستنده‌های دیجیتال استان‌ها، پخش سراسری خود را آغاز کرد. شبکه نمایش روزانه فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بسیاری را با چند نوبت تکرار روانه آنتن می‌کند و توانسته است در مدت کمی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد جایگاه خوبی برای خود دست‌وپا کند البته این شبکه تلویزیونی مشخص نیست که در چیدمان فیلم‌های خود از چه قاعده و قانونی پیروی می‌کند؟ این شبکه به‌طور جزیره‌ای مستقل عمل کرده و گاهی فیلم‌هایی را روی آنتن می‌برد که سایر شبکه‌ها خیلی جرات پخش آنها را ندارند. در این میان نیز سهم سینمای ایران بیشتر است و خوشبختانه مخاطبان این شبکه تا‌به‌حال توانسته‌اند فیلم‌های خوبی از سینمای ایران را در شبکه نمایش ببینند که ازجمله آنها می‌توان به بچه‌های ابدی ساخته پوران درخشنده اشاره کرد.

شبکه ورزش؛ رقیب شبکه 3

این شبکه با تبلیغات وسیعی در نوع پخش مواجه بود. ضرغامی پیش از آغاز به کار این شبکه گفت که کیفیت آن به‌صورت اچ‌دی خواهد بود و روی این امر تأکید بسیاری کرد اما وقتی پخش آزمایشی آغاز شد، خبری از کیفیت اچ‌دی نبود و این شبکه نیز فعلا مانند سایر شبکه‌ها با کیفیت معمولی در دسترس است. اما شبکه ورزش سوای بحث‌های اینچنینی با شبکه3 سیما در نقاطی مناقشاتی دارد که از جمله آنها می‌توان به پخش زنده فوتبال لیگ‌های ایران و اروپا اشاره کرد. شبکه3 با پخش زنده مسابقات ورزشی مهم به‌عنوان شبکه جوان، مخاطبان بالایی برای خود پیدا کرده و گویا حاضر نیست این نقطه قوت را به همین راحتی در اختیار شبکه ورزش قرار دهد.

کد خبر 172523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز