گروه ادب و هنر - مهدی قنبر: مسابقه «چهار، سه، دو، یک» که سری دوم آن چندی پیش به اتمام رسید، یکی از چندین مسابقه تلویزیونی است که ساخت سری بعدی آن شروع شده‌است.

مسابقه چهار، سه، دو، یک

این مسابقه به‌دلیل رویکرد خاصش به سینما، حضورداوران و چهره‌های مختلف سینمایی، تئاتری و استادان دانشگاه‌های سینمایی و پخش آن از شبکه4 توانسته علاقه‌مندان به سینما را به‌خود جلب کند. با حسین مروی تهیه‌کننده این برنامه به صحبت نشستیم.

  • ملاکتان برای انتخاب شرکت‌کنندگان چه بود ؟

بی‌شک ملاک انتخاب شرکت کننده‌ها در یک مسابقه تخصصی هم باید به شکل دقیق و تخصصی از دانشجویان و هنرجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها انجام گیرد. البته دانش آموختگان و هنرجویان دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های سینمایی ما نیز محدود هستند.

  • برای جذب این تعداد شرکت‌کننده که فیلم کوتاه نیز ساخته باشند و سواد علمی هم داشته باشند چگونه عمل کردید.

ما برای سری دوم فراخوان‌های متعددی به دانشکده‌ها و آموزشکده‌های سینمایی دادیم. البته تعداد زیادی علاقه‌مند به سینما نیز درمیان مخاطبان ما وجود دارد. زمانی که سری اول مسابقه پخش شد بسیاری با ماتماس گرفتند تا در مسابقه شرکت داده شوند. بی‌شک این تعداد از علاقه‌مندان را نیز نمی‌توان ندیده گرفت. برای این گروه نیز آزمونی در نظر گرفتیم. بقیه شرکت‌کنندگان نیز از مؤسسات و دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های سینمایی در مسابقه شرکت کردند.

  • این سیاست در انتخاب شرکت‌کنندگان رقابت را نابرابر و چند دست می‌کند.

وجود این شرایط نابرابر را می‌پذیرم. اما برای اینکه به چنین سطح نابرابری نرسیم از علاقه‌مندان نیز آزمون ابتدایی گرفتیم زیرا اگرهم قراربود مسابقه را فقط به دانشجویان سینما اختصاص دهیم انحصاری می‌شد. از سوی دیگر طیفی از دانشجویان سینما از حضور در چنین مسابقه‌هایی واهمه دارند؛ زیرا برخی از دانشجویان و هنرجویان آموزشکده‌های سینمایی هم آثار غیرکیفی تولید کرده بودند و هم سطح سواد و اطلاعاتشان در حد شرکت در این مسابقه نبود. به همین دلیل برای شرکت در آن استقبالی نیز نمی‌کردند. این دانشجویان نسبت به جایگاهشان مدعی هستند.

  • متأسفانه داوران این مسابقه بسیار سلیقه‌ای امتیاز دهی می‌کنند؛ به‌عنوان مثال ابوالفضل جلیلی بسیار دست بالا نمره می‌دهد و میکائیل شهرستانی و شهرام جعفری‌نژاد دست پایین. به‌هرحال باید این امتیاز دادن‌ها قانونمند و تابع یک چارچوبی باشد.

اگر وارد مقوله مسابقه شویم نظر شما درست است اما در بحث هنر ماجرا فرق می‌کند. بخشی از هنر سلیقه است و ممکن است قصه‌ای برای یک نفر جذاب باشد ولی برای دیگری خیر.

  • اما این فاصله نمی‌تواند 5 امتیاز اختلاف باشد. با این امتیازهای متفاوت شخصی که بالا می‌آید ممکن است واقعاً آن توانایی علمی را نداشته باشد و در حق دیگران اجحاف می‌شود.

من هم در مواردی این اختلاف را با دوستان دارم. حتی در مواقعی ضبط را قطع می‌کنم و به دوستان توضیح می‌دهم اما نمی‌شود دستوری با داوران برخورد کرد.

کد خبر 165787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز