احمد افشار: نظام درجه‌بندی حلقه مفقوده‌ای در تلویزیون ما به‌شمار می‌رود که تاکنون توجه کمی از سوی مدیران رسانه ملی به این امر شده است و این کم‌توجهی در ماجراهایی مثل تقلید یک کودک از یک سریال در ماه رمضان شکل تازه‌ای به خود گرفت.

به همین دلیل با 2 نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نظام درجه‌بندی سنی برنامه‌های تلویزیون گفت‌وگو کرده‌ایم.

سیدرمضان شجاعی کیاسری، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، درخصوص نظام درجه‌بندی برنامه‌های تلویزیون تنها به طبقه‌بندی محتوایی شبکه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: طبقات تولیدی برنامه‌ها براساس ماهیت، هزینه، نیرو و عناصری که به‌کار گرفته می‌شوند درجه‌بندی می‌شوند. البته هر شبکه‌ای برای خودش تعریف خاصی دارد. در حال حاضر شبکه یک شبکه عمومی است. شبکه 2 برنامه کودک و پخش فیلم‌های سینمایی را به‌عهده دارد. شبکه 3 خاص ورزش و جوانان است. شبکه4 برای فرهیختگان و 5 هم شبکه استانی است. 6 هم که شبکه خبر است. هفت شبکه آموزش است و 8 هم شبکه قرآنی است.

شبکه‌های جام‌جم هم که برون‌مرزی است. 2 شبکه خبر داخل کشور شامل شبکه پرس‌تی‌وی و شبکه العالم هم به زبان های انگلیسی و عربی اطلاع رسانی می‌کنند. شبکه ورزش هم در حال راه‌اندازی است که به‌صورت آزمایشی در تهران پخش می‌شود. البته صدا و سیما تولیداتی در طبقات مختلف دارد؛ مثلا در طبقه هزینه‌ای سریال‌ها برخی سریال‌ها در گروه الف ویژه قرار دارند که با صرف هزینه‌های سنگین ساخته می‌شوند. مانند سریال مختارنامه.

وی درباره ماجرای تقلید یک کودک از سریال ماه رمضان سال گذشته می‌گوید: متأسفانه بعد از پخش یکی از سریال‌های ماه رمضان سال گذشته این اتفاق افتاد. ببینید موضوع رده‌بندی سنی در برنامه‌های تلویزیون بحث جداگانه‌ای است. در حال حاضر در تلویزیون ما اساسا درجه‌بندی سنی مرسوم نیست که هنگام پخش موظف باشند به‌صورت زیرنویس آن‌را اعلام کنند که برای چه سنینی قابل استفاده است. البته ما در شورای نظارت آیین‌نامه‌هایی را با هدف پیشگیری تهیه و ابلاغ کرده‌ایم، تا سریال‌ها به‌گونه‌ای ساخته نشود که تبعات اینچنینی داشته باشد. البته این مسئله به مجلس ربطی پیدا نمی‌کند و مجلس جای قانونگذاری است.

همچنین جواد آرین منش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا برای نظام درجه‌بندی برنامه‌های تلویزیون در کمیسیون فرهنگی مجلس اقدامی صورت گرفته است، می‌گوید: خوشبختانه کمیسیون فرهنگی در حال حاضر در حال تهیه قانون نحوه مدیریت و نظارت بر صدا و سیماست. در واقع در این قانون اهداف صدا و سیما مورد توجه قرار گرفته است. لذا ما فکر می‌کنیم به‌طور کلی هرگونه تولیدات رادیویی و تلویزیونی و سریال‌ها، بایستی در راستای اهداف تعریف شده برای رسانه ملی باشد. در چشم‌انداز برنامه‌های صدا و سیما و در آیین‌نامه‌ها و ضوابط صدا و سیما که مبتنی بر رهنمود‌های مقام معظم رهبری است، سیاست‌های کلان مشخص هست. و سریال‌ها هم بایستی ما را به سمت آن اهداف هدایت بکند.

یعنی هم جنبه سرگرم‌کننده و جاذبه داشته باشد و هم از یک محتوایی برخوردار باشد که نهایتا باعث هدایت جامعه به سمت اهداف مورد نظر باشد. بنابراین صرف جاذبه و سرگرم‌کننده بودن سریال‌ها کافی نیست و صرف آموزشی بودن بدون جاذبه هم ممکن است مخاطب نداشته باشد. لذا باید یک مجموعه عوامل و فاکتورهایی در تولیدات رسانه ملی مورد نظر قرار بگیرد و طبیعی است در درجه‌بندی این سریال‌ها، همه این متغیر‌ها یعنی کیفیت کار، جاذبه کار و پیام‌دار بودن تولیدات و سریال‌ها مد نظر قرار گیرد.

وی درباره اینکه آیا در این قانون به نظام درجه‌بندی سنی هم توجه شده یا نه می‌گوید: تلویزیون رسانه‌ای ملی است برای همه آحاد مردم و تفکیک کردن برنامه‌ها در تلویزیون امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 166810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز