دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دفاع از اولین پایان نامه کار‌شناسی ارشد با موضوع شبکه نمایش خانگی کشور و محوریت سریال قهوه تلخ، روز گذشته برگزار شد.

بررسی قهوه تلخ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه نمایش خانگی، پایان نامه مصطفی محمودی با عنوان: «بررسی تاثیر سریال طنز قهوه تلخ در آسیب‌های فرهنگی» به تحقیق در خصوص تاثیرگذاری محصولات شبکه سینمای خانگی کشور در آسیب‌های فرهنگی مخاطبان شبکه و با محوریت سریال قهوه تلخ به عنوان یکی از شاخص‌ترین و پر تیراژ‌ترین محصولات این شبکه که حجم وسیعی از نظرات موافق و مخالف را در سطح جامعه و رسانه‌های مختلف گروهی به خود اختصاص داد، پرداخته بود.

مصطفی محمودی در جلسه دفاع از پایان نامه‌اش در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران گفت: این پایان نامه حاصل یک سال فعالیت مستمر پژوهشی و تحقیقی است که خوشبختانه به عنوان اولین پایان نامه کار‌شناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی موضوع شبکه سینمای خانگی کشور را دستمایه قرار داده است. 

او اظهار داشت در این تحقیق پانصد نفر از شهروندان تهرانی در رده‌های سنی ۱۵ تا ۳۵ سال در پنج نقطه جغرافیایی شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفته و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند و در باره پیام‌های گوناگون مستتر در این سریال اظهار نظر کرده‌اند. 

بنا به گفته مصطفی محمودی در پایان تحقیق و پژوهش مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد از شهروندان تهرانی معتقدند  سریال قهوه تلخ در نگاه تاثیرگذار به آسیب‌های فرهنگی موفق بوده و به ترتیب پیام‌هایی با محتوای آموزشی، طنز، انتقادی و واقع گرایی داشته است. از دیدگاه مخاطبان صداقت، افزایش تلاش برای رفاه خانواده، انعطاف پذیری درباره نظرهای دیگران، رعایت حقوق دیگران، کمک به دیگران، شرکت در فعالیت‌های خیریه، برخورد بیش از پیش با خونسردی، ترجیح به بودن در کنار خانواده، کاهش بدگویی از دیگران، کاهش تمسخر، استهزا و رفتار نامناسب از جمله رفتارهایی بود که پس ازمشاهده سریال قهوه تلخ در آن‌ها تقویت شده بود. 

این پژوهشگر با اشاره به نتایج تاثیر گذار و مثبت این مجموعه، انجام پژوهش‌های جدی، مستمر و علمی توسط موسسات ویدئو رسانه در بخش خصوصی و همچنین راه اندازی و احیای مجدد مرکز مطالعات و تحقیقات سینمایی در سازمان سینمایی کشور و حمایت از پروژه‌های دانشجویی مرتبط با حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی توسط سازمان سینمایی  بنیاد سینمایی فارابی، موسسه رسانه‌های تصویری را خواستار شد. 

در پایان جلسه دفاعیه، اساتید حاضر شامل: استاد دکتر علی اکبر فرهنگی (استاد راهنما ی پروژه) دکتر سید وحید عقیلی و دکتر طهمورث شیری (اساتید مشاورپروژه) و دکتر محمد سلطانی فر (استاد داور پروژه) به اتفاق آرا پایان نامه مذکور را با درجه ممتاز و بالا‌ترین نمره مورد تایید قرار دادند. 

در این جلسه همچنین حجت الاسلام محمد علی زم (رییس انجمن صنفی ویدئو رسانه کشور) حمیدرضا نوروزی (رییس اتحادیه موسسات ویدئو رسانه کشور) نصراله قادری (مدیر انتشارات نمایش مرکز هنرهای نمایشی) جمعی از دانشجویان و اساتید رشته علوم ارتباطات اجتماعی و تعدادی از دست اندرکاران رسانه‌های گروهی حضور داشتند. 

کد خبر 179304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز