گروه ادب وهنر: پنج سال دوم ریاست سیدعزت‌الله ضرغامی بر سازمان صداوسیما در حالی به نیمه رسیده که در دوره مدیریت حدوداً هشت ساله او مدیران بسیاری در بخش‌های مختلف این سازمان عریض و طویل آمده‌اند و رفته‌اند.

اما در این میان مدیریت شبکه‌های تلویزیونی به واسطه خروجی مستقیمی که دارند، بیشتر در معرض توجه مخاطبان بوده و عملکرد مدیران شبکه‌ها عینیت بیشتری برای مخاطب داشته است. در هر حال در ادامه موقعیت برخی از شبکه‌های تلویزیونی در مسیر تغییر مدیریت بررسی می‌شود.

شبکه یک در برزخ

سکاندار فعلی شبکه یک سیما مهدی فرجی است. او پیش از این مدیر شبکه دو بود اما وقتی انتقادات به شبکه یک در زمان مدیریت علیرضا برازش اوج گرفت، فرجی به شبکه یک آمد تا رونقی به برنامه‌های ازنفس‌افتاده این شبکه بدهد. اگر چه فرجی با آمدن به شبکه یک وضعیت بسیاری از سریال‌ها را روشن کرد و توانست با تولید و پخش سریال‌هایی نظیر پایتخت، سقوط یک فرشته، چک برگشتی و... علاوه بر جذب مخاطب، رضایت آنها را هم فراهم کند.اما مدتی بعد روند تولید برنامه‌های شبکه یک با افت کیفیت شدید باعث ریزش محسوس مخاطبان این شبکه شد .

البته فعالیت شبکه یک فقط به پخش سریال‌ها برنمی‌گردد؛ او به تازگی مدیر گروه اجتماعی خود را تغییر داده است. با آمدن امیر محمدی به این گروه سعی شده تا برنامه‌هایی که سال‌ها در یک قالب روی آنتن می‌رفتند، رنگ و بوی نویی به خود بگیرند وبرنامه سازان سعی کرده اند با افزودن بخش‌های جدید و ایجاد فضای تازه، مخاطبان را بار دیگر به برنامه‌های صبح تا ظهر این شبکه دلگرم کنند.با وجود این تلاش ها برنامه کلیدی خانواده شبکه یک هنوز با روزهای اوجش فاصله بسیار دارد. این برنامه که زمانی توانسته بود خانواده های زیادی را برای تماشا پای گیرنده ها بنشاند با این آمد و رفت مدیران به وضعیتی رسیده که از پیشینه خود هم فاصله گرفته است.

شبکه دو، راه گم شده

پس از رفتن مهدی فرجی از شبکه دو، برازش به شبکه کودک آمد. در نهایت پس از مدتی علی بخشی‌زاده جای برازش را گرفت. بخشی‌زاده از ابتدای مهر سال89 به شبکه دو آمد و انتظار می‌رفت که پس از گذشت حداقل 6‌ماه شاهد ایجاد تحولی رو به رشد در برنامه‌های این شبکه باشیم. اما متأسفانه نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه برنامه‌های این شبکه روزبه‌روز افت پیدا کردند. تنها ابزار این شبکه تلویزیونی برای جذب مخاطب برنامه پربیننده فیتیله‌ای‌ها بود که آن هم پس از مدتی با ایجاد اختلاف بین مجید قناد و فیتیله‌ای‌ها، مدتی پخش این برنامه متوقف شد و در نهایت به دو گروه مستقل از هم تبدیل شدند. دو گروهی که برنامه‌هایشان ساختار مشابهی دارد و به‌دلیل کثرت پخش، دیگر جذابیتی برای مخاطبان این برنامه ندارد.

این شبکه که طی سال‌های گذشته با پخش سریال‌هایی نظیر میوه ممنوعه مخاطبان خود را میخکوب می‌کرد، چند سالی است که توفیقی در تولید سریال به‌ویژه سریال‌های مناسبتی نداشته است. این شبکه تلویزیونی سریال‌های نیمه‌کاره‌ای هم دارد که تکلیف مشخصی ندارند. به‌عنوان مثال چند سال پیش سریال راه‌شیری در این شبکه تولید شد. این سریال بنابر اخبار اعلام شده قرار بود در 78 قسمت ساخته شود که بخش‌هایی از آن هم ساخته شد اما تکلیف ادامه و پخش همان قسمت‌ها روشن نشد. به‌تازگی شبکه دو نام خود را از شبکه کودک ونوجوان به شبکه زندگی تغییر داده است.

شبکه سه ، حرکت بر مدار جوان‌گرایی

شبکه سه سیما از معدود شبکه‌هایی است که کمتر شاهد افت و خیز کیفی برنامه‌ها در آن هستیم. این شبکه در گذشته سریال‌های جذاب و پربیننده‌ای پخش کرده و در حال حاضر نیز سریال‌هایی پخش می‌کند که اصطلاحا یکی در میان می‌گیرند. اما با این حال کمتر شاهد تولید آثار ضعیف در این شبکه هستیم.

شبکه‌سه که رقابت جدی هم در پخش مسابقات ورزشی با شبکه ورزش دارد، برگ برنده‌ای به نام نود دارد که طی سال‌های پخش این برنامه، این شبکه را همچنان در صدر شبکه‌های پربیننده قرار داده است. مدیریت شبکه سه سیما بر عهده علی اصغر پورمحمدی است که سال‌هاست بی‌وقفه بر این سمت تکیه داده است.

شبکه چهار و قدم در راهی بی‌حاشیه

شبکه چهار هم ازجمله شبکه‌هایی است که شاهد چرخش مدیریتی بوده است. این شبکه که تا چندی پیش چندان موفقیتی در جذب مخاطب نداشت با آمدن رضا پورحسین، جانی تازه گرفت و با طی مسیر نخبه‌گرایی توانست قشر فرهیخته جامعه را با تولید برنامه‌هایی فاخر به‌خود جذب کند. اما پس از مدتی پورحسین برای رونق به شبکه مستند که تازه تاسیس شده رفت و اردشیر رستم‌زاده جای او را گرفت. رستم‌زاده ازجمله مدیران بی‌حاشیه است که همچنان در مسیر پورحسین قدم برمی‌دارد و اگر نتوانسته برنامه‌های شبکه را ارتقا ببخشد، از کیفیت آنها هم نکاسته است.

شبکه تهران ،حرکت به سمتی نامعلوم

مجید رجبی معمار، مدیری بود که سال‌های پر رونقی را برای شبکه تهران رقم زد. او با تولید برنامه‌های چالشی گفت‌وگو‌محور نظیر مثلث شیشه‌ای، تهران 20 و... نظرها را به سمت این شبکه جلب کرد اما پس از مدتی بساط نقد و انتقادها در این شبکه برچیده شد. البته همچنان توفیقات نسبی در تولید سریال شامل این شبکه بود و سریال‌های خوبی طی مدیریت وی تولید شد. با رفتن مجید رجبی‌معمار به شبکه جهانی جام جم؛ مسعود احمدی افزادی به این شبکه آمد.

او پیش از این مدیر رادیو جوان بود و در زمان مدیریتش در این شبکه به‌رغم جذب کارگردان‌های نام‌آور، سریال‌های پرمخاطبی در این شبکه ساخته نشد. البته یکی از امتیازات شبکه تهران در زمان مدیریت احمدی، تولید برنامه بچه‌های دیروز بود که پخش کارتون‌های قدیمی منجر به رواج حسی نوستالژیک در جامعه شد و مخاطبان بسیاری را هم به‌خود جذب کرد. البته الان سعید مقیسه جای احمدی را در شبکه تهران گرفته و هنوز معلوم نیست که این شبکه در حال حاضر به کدام سمت در حرکت است.

شبکه آموزش؛ به سمت پویایی

شبکه آموزش سیما مشتری چندانی نداشت. اما مدتی است که به یمن آمدن مهدی قاسمی در این شبکه شاهد تغییر کامل ساختار و محتوای برنامه‌های این شبکه هستیم. در حال حاضر نیز شبکه آموزش توانسته با تولید برنامه صبحگاهی صبحی دیگر، پخش برنامه رادیو هفت و مشاعره، بخش اعظمی از مخاطبان سایر شبکه‌های اصلی را از آن خود کند. البته این میزان مخاطب در زمان پخش صبحی دیگر و رادیو هفت به‌مراتب بیشتر از سایر اوقات است. شاید بتوان گفت شبکه آموزش در مدت دو‌سال گذشته، موفق‌ترین شبکه در ایجاد تحول و جذب مخاطب بوده است.

شبکه شما؛ پیش به سوی ترقی

شبکه تازه تاسیس «شما» نیز از بدو راه‌اندازی تا به حال چندان رونقی نداشت؛ اما به یمن آمدن مسعود احمدی افزادی به این شبکه، در مدت زمان کمی شاهد تغییرات فاحش در برنامه‌های این شبکه که هر روز به یک استان می‌پردازد هستیم و با این شتاب می‌توان خوش بین بود که شبکه شما به‌زودی به یکی از شبکه‌های پربیننده در سرتاسر ایران تبدیل می‌شود. علاوه بر اینها با افتتاح شبکه‌های جدید مدیران قدیمی تر تلویزیون به این شبکه ها فرستاده شدند اما این شبکه های تازه هم نتوانستند موفق باشند.

آرزو فیروزفر

کد خبر 177024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز