یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوری مالکی نخست‌وزیر عراق امروز 13 اسفند از ترمیم کابینه‌اش به منظور استفاده از وزای تواناتر، حداکثر تا دو هفته دیگر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مالکی که در منطقه امنیتی عراق موسوم به منطقه سبز با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت که در کابینه 29 نفره‌اش تغییراتی صورت خواهد گرفت.

نخست‌وزیر عراق اندکی پس از پذیرش این پست از تعدادی از وزرایش ابراز نارضایتی کرده بود. وی معتقد بود که چون در شرایط بحرانی و حاد مجبور به قبول پست نخست‌وزیری شده فرصت کافی برای انتخاب وزرا نداشته است.

اگر چه مالکی درظاهر این قدرت را دارد که خود وزرایش را انتخاب کند اما واقعیت این است که با توجه به ترکیب پارلمان وی عملا باید سهمی از وزارت به گروه‌های سیاسی مختلف حاضر در عرصه سیاسی عراق بدهد.

از همین روی وی از مدت‌ها پیش مذاکرات فشرده‌ای را با گروه‌‌های سیاسی مختلف عراق آغاز کرده است که هدف از آن انتخاب وزرای جایگزین برای تعدای از وزرای فعلی، با موافقت احزابی است که وزرای مذکور در آن عضویت دارند.

مالکی قول داده است که هروزیری را که تعویض می‌کند از همان گروه سیاسی وزیر دیگری را برگزیند.

60 کشته و زخمی در حوادث امروز

گزارش خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا ، مهر و فارس به نقل از خبرگزاری های خارجی  حاکی از قتل افزون بر  20 نفر و جراحت حدود 40 نفر در حوادث امروز عراق دارد. این تلفات و جراحات که بیشترین آن ناشی از انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده بود در موصل ، بغداد و دیاله بوقوع پیوست.

درهمین حال منابع امنیتی عراق از آزاد سازی مشاور وزیر دفاع عراق خبر دادند. وی روز گذشته توسط تروریست‌ها ربوده شده بود و نیروهای امنیتی عراق توانستد او را طی یک عملیات امروز آزاد کنند.

آسوشیتد‌پرس هم امروز از قتل سه سرباز عراقی در مرکز شهر بغداد خبر داد.
این سربازان بر اثر انفجار یک بمب جاده‌ای در کنار خودروی حامل آنها به قتل رسیدند.

حمله به دفاتر اطلاعاتی بصره

نیرو‌های انگلیسی مستقر در بصره از حمله به دفاتر اطلاعاتی عراق در این شهر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این نیرو‌ها با همراهی نیرو‌‌های ضد تروریسم عراقی با حمله به تعدادی ازدفاتر اطلاعاتی نیرو‌های عراقی در بصره ضمن آزاد سازی تعدادی از شهروندان، که درزندان‌های مخفی بازداشت بودند ، توانستند مدارکی از شکنجه افراد و همراهی اعضای این دفاتر در عملیات تروریستی بدست ‌‌آورند.

نفوذ تروریست ها در مراکز مهم و امنیتی عراق یک موضوع  دیرینه است که بار‌‌ها از سوی گروه‌‌های سیاسی عراق به ‌‌‌آن اعتراض شده است.

یورش به شهرک صدر

به گزارش شبکه خبری الجزیره نیرو‌‌های امریکایی امروز با یورش به شهرک صدر در بغداد به جستجوی خانه به خانه این منطقه پرداختند. شهرک صدر از جمله مراکز اصلی طرفداران مقتدا صدر رهبر یک گروه شیعی مخالف حضور آمریکا در عراق است.

آمریکایی ها حدود دو ماه است که بر حملات خود علیه این گروه شیعی افزوده‌اند. در این مدت آنها تعداد زیادی از دستیاران صدر و فرماندهان بازوی نظامی این گروه موسوم به جیش‌المهدی را بازداشت کرده‌اند.

دیروز یکی از سخنگویان گروه صدر به  آمریکایی ها هشدار داد که اگر بخواهند عرصه را بر فعالیت‌های این گروه تنگ کنند، آنان نیز علیه آمریکایی ‌ها مقابله به مثل خواهند کرد.

در حال حاضر مقتدا صدر، رهبر این گروه در اختفا بسر می‌برد.

کد خبر 17094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز