همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند از هر سه نفر بزرگسال در جهان یک نفر به فشار خون بالا دچار هستند که یک علت اصلی ایجاد بیماری قلبی است و شمار موارد این بیماری در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است.

blood pressure

به گزارش خبرگزاری فرانسه به گفته سازمان جهانی بهداشت کانادا و آمریکا دارای کمترین بیمار دچار فشار خون بالا هستند، یعنی کمتر از 20 درصد بزرگسالان، اما در برخی از کشورهای آفریقایی این رقم به 50 درصد می‌رسد.

افزایش امید به زندگی (طول عمر) و تغییرات سبک زندگی باعث شده است بیماری‌های مزمنی که زمانی منحصر به کشورهای ثروتمندتر بود، اکنون در کشورهای با درآمد کمتر هم شیوع پیدا کند.

کالین مترز، هماهنگ‌کننده واحد مرگ و میر و بار بیماری سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: "ما در کاهش اثر بیماری‌های عفونی و پایین آوردن مرگ و میر کودکان موفق بوده‌ایم- به این ترتیب تعداد بیشتری از افراد به سنین بالا می‌رسند و دچار بیماری‌های غیرواگیردار می‌شوند."

"هر چه افراد طول عمر بیشتری پیدا می‌کنند، بیشتر مستعد دچار شدن به بیماری‌های مزمن می‌شوند."

مترز به افزایش عوامل خطرساز برای این بیماری‌ها مانند چاقی و سیگار کشیدن اشاره می‌کند.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته که میزان بروز بیماری‌های قلبی در دهه 1960 و 1970 به اوج خود رسید، بیماری‌های افراد تشخیص‌ داده و درمان می‌شود. اما به گفته مترز این درمان‌ها عموما در کشورهایی آفریقایی در دسترس نیستند.

آمار سازمان جهانی بهداشت در این باره سه شنبه 15 مه منتشر شد، برای اولین بار ارقام مربوط به بالا بودن فشار خون و بالا بودن قند خون که با دیابت مربوط است، را در کشورهای جهان منتشر کرده است.

تخمین زده می‌شود که از هر 10 نفر در جهان یک نفر مبتلا به دیابت باشد، اما این رقم در کشورهای جزایر اقیانوس آرام به یک سوم افراد افزایش پیدا می‌کند.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: "این گزارش شواهد بیشتری درباره افزایش قابل‌توجه عوارض زمینه ساز بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن، به خصوص در کشورهای با درآمد کم و متوسط است."

این گزارش همچنین می‌گوید میزان چاقی در فاصله سال‌های 1980 تا 2008 در جهان دو برابر شده است و نیم میلیارد نفر یا 12 درصد از جمعیت جهان در حال حاضر چاق شمرده می‌شدند.

آمریکایی‌ها دارای بیشترین میزان چاقی، در 26 درصد از بزرگسالان، و کشورهای آسیای جنوب شرقی با 3 درصد کمترین میزان چاقی دارد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید مرگ در کودکان زیر پنج سال از حدود 10 میلیون مورد در سال 2000 به 7.6 میلیون نفر در یک دهه پس از آن کاهش یافته ، و به خصوص کاهش مرگ و میر ناشی از سرخک و بیماری‌های مربوط به اسهال قابل توجه بوده است.

مجمع جهانی بهداشت، مجموعه تصمیم‌گیرنده سازمان جهانی بهداشت از 21 تا 26 مه در ژنو برگزار خواهد شد و اعضا درباره تعیین اهداف جدید برای کاهش موارد بیماری قلبی و ریوی، دیابت و سرطان به بحث خواهند پرداخت.

کد خبر 170829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز