همشهری آنلاین: گسترده‌ترین بررسی جهانی درباره میانگین طول عمرو بزرگترین تهدیدات بهداشتی نشان می‌دهد که تقریبا در هر جایی در سراسر جهان افراد طول عمر بیشتری می‌کنند و کودکان کمتری می‌میرند، اما افراد به طور فزاینده‌ای با بیماری‌‌های و ناتوانی‌های ناشی از زندگی مدرن دست به گریبان هستند.

health

به گزارش آسوشیتدپرس آخرین بررسی فراگیر در این باره در سال 1990 انجام شد و بر اساس نتایج آن مشکلات بهداشتی اصلی جهان بر اساس آن مرگ و میر کودکان زیر 5 سال بود- بیش از 10 میلیون کودک در هر سال می‌مردند. از آن هنگام به بعد کارزارهایی برای واکسن زدن به کودکان بر ضد بیماری‌هایی مانند فلج اطفال و سرخک شمار مرگ و میر کودکان در هر سال را به 7 میلیون نفر کاهش داده است.

همچنین سوءتغذیه زمانی عامل عمده تهدیدکننده سلامت کودکان بود. اکنون همه جای دنیا به جز آفریقا، کودکان بیش از آنکه در معرض گرسنگی باشند، در معرض افراط در غذا خوردن هستند.

فشار خون بالا به عامل اصلی خطرساز برای سلامت در سراسر دنیا بدل شده است و در رده‌های بعدی سیگار و الکل قرار دارد.

یکی از سرپرستان این پژوهش، کریستوفر موری، رئیس انستیتوی سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: "بزرگترین عامل دخیل درباره بهداشت جهانی مرگ‌های زودرس نیست، بلکه بیماری‌های مزمن، جراحات و صدمات، مشکلات بهداشتی روانی و بیماری استخوان و مفاصل است."

در کشورهای توسعه‌یافته، چنین بیماری‌هایی اکنون مسئول بیش از نیمی از مشکلات بهداشتی هستند و افزایش جمعیت سالمند نیز این وضعیت را تشدید می‌کند. در حالیکه امید به زندگی (میانگین طول عمر) تقریبا در همه جای دنیا در حال افزایش است، شمار سال‌هایی که افراد با مشکلاتی مانند نقصان بیناییی و شنوایی مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی درگیرند، نیز دارد افزایش می‌یابد.

این پژوهش در 7 مقاله در روز پنجشنبه 13 دسامبر در نسخه آنلاین جورنال "لنست" منتشر شده است. بیش از 480 پژوهشگر در 50 کشور داده‌های به دست آمده از نظرخواهی‌ها، سرشماری‌ها و بررسی‌های پیشین تا سال 2010 را گردآوری کردند. این پژوهشگران از مدل‌سازی آماری برای پر کردن شکاف‌‌های مربوط به کشورهایی که اطلاعاتی از آنها در دست نبود، استفاده کردند. هزینه تحقیقات عمدتا بوسیله بنیاد بیل و ملیندا گیتس پرداخته شده است.

ژاپن در سال 2010 نیز مانند 1990 در راس فهرست میانگین طول عمر قرار دارد، 79 سال برای مردان و 86 سال برای زنان. 

این پژوهش نشان داد که تنوع زیادی از لحاظ علل مرگ و میر در سراسر جهان وجود دارد.  از جمله‌های یافته‌های جالب توجه این بررسی درباره علل مرگ و میر به این موارد می‌توان اشاره کرد:

- قتل سومین علت مرگ و میر در آمریکای لاتین است؛ در جهان قتل در رده بیستم علل مرگ و میر قرار دارد.

- در حالیکه در سراسر جهان خودکشی بیست و یکمین علت مرگ و میر است، منطقه‌ای که اصطلاحا "کمربند خودکشی" نامیده می‌شود و از هند تا چین کشیده شده است، خودکشی نهمین علت مرگ و میر در میان زنان است. 

- در گروه سنی 15 تا 49 سال، دیابت در آفریقا عامل مهم‌تری در مرگ و میر نسبت به اروپای غربی است (8.8 مورد نسبت به یک مورد در هر 100000 نفر).

- آسیای مرکزی و جنوب شرقی بالاترین میزان سکته مغزی مرگبار در میان بزرگسالان جوان را دارند، حدود 15 مورد در هر 100 هزار نفر.

در سراسر جهان بیماری قلبی و سکته مغزی در راس علل مرگ و میر باقی می‌ماند. سرطان ریه با توجه با افزایش جمعیت سالمندان به علت رده پنجم مرگ و میر در جهان صعود کرده است، و سایر سرطان‌ها از جمله سرطان کبد، معده و روده بزرگ نیز در میان 20 علت اول مرگ و میر قرار گرفته‌‌اند. ایدز از سی و پنجمین علت مرگ و میر در سال 1990 دو دهه بعد به ششمین علت مرگ و میر صعود کرده است.

در حالیکه بیماری‌های مزمن تقریبا در هر کجای جهان افراد بیشتری را می‌کشد، روند کلی در آفریقا بر خلاف این است؛ در این قاره بیماری‌هایی مانند ایدز، مالاریا و سل هنوز عوامل اصلی مرگ و میر هستند. و کارشناسان درباره عدم توجه کافی به این بیماری‌ها هشدار می‌دهند.

کد خبر 194268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز