امکان دسترسی به سرویس بهداشتی، نمادی از توسعه اجتماعی است؛ نمادی که تضمین می‌کند هر انسانی می‌تواند آزادانه در شهر حرکت کرده و در زمان نیاز با حفظ وقار و بدون خجالت از این سرویس‌ها استفاده کند.

 شهر به‌عنوان فضای زندگی اجتماعی نیازمند سرویس‌های بهداشتی است؛ نیازی عمومی که از توسعه اجتماعی نشأت گرفته است.

اگرچه در سال‌های گذشته بارها شاهد بازسازی مراکز شهرها و خیابان‌ها بوده‌ایم اما سرعت پیشرفت خانه‌سازی‌ و تسهیلات عبور و مرور بسیار بیشتر از تاسیس سرویس‌های بهداشتی بوده است. شهروندان محیطی را می‌بینند که بیش از پیش قابل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دارای امکان استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی هستند ولی اغلب نمی‌توانند زمانی که نیاز مبرم دارند یک سرویس بهداشتی در خیابان بیابند، به‌ویژه برای شهرها و محیط‌های پررفت‌وآمد که درصد بالایی از وسایل و امکانات عمومی را به‌خود اختصاص می‌دهند، وجود این سرویس‌ها حیاتی است.

جمال کامیاب، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه موضوع سرویس‌های بهداشتی در شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: تضمین دسترسی به تسهیلات رفاهی عمومی به افراد کمک می‌کند تا آسودگی بیشتری در اجتماع داشته باشند. او با بیان اینکه فراوانی سرویس‌های بهداشتی عمومی می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای نزدیک شدن یک جامعه به سطح مطلوب توسعه و آرامش اجتماعی باشد، افزود: همین ضرورت در سطح جهانی باعث شد تا از سال 2008به بعد، تعدادی از کشورها با تشکیل روز جهانی توالت، توجه همه را به موضوع سرویس‌های بهداشتی معطوف کنند.

کامیاب با بیان اینکه نامگذاری یک روز برای این موضوع نشان‌دهنده اهمیت آن است، ادامه داد: با توجه به این ضرورت 28آبان ماه، دومین نشست تخصصی سرویس‌های بهداشتی عمومی توسط شهرداری برگزار می‌شود.

به گفته کامیاب، به‌منظور ایجاد طرحی جدید باید تابوی بی‌توجهی به سرویس‌های بهداشتی عمومی در کشور توسط یک نهاد شکسته می‌شد تا زمینه حل مشکلات این بخش فراهم شود. او با تأکید بر اینکه این نشست تخصصی از سوی سازمان زیباسازی و با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و با حضور سازمان‌های مرتبط، شهرداران کلانشهرها، ادارات خدمات شهری و سازمان زیباسازی سایر شهرهای کشور برگزار خواهد شد، افزود: نخستین نشست تخصصی سال گذشته در شهر قزوین برگزار شد که دستاوردهای خوبی به‌دنبال داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران، یکی از اساسی‌ترین و با اهمیت‌ترین موضوعات در سرویس‌های بهداشتی را رعایت استانداردجهانی دانست و گفت: در همایش سرویس‌های بهداشتی که در قزوین برگزار شد در مورد استانداردهای جهانی سرویس‌های بهداشتی، مسائل مفید و قابل توجهی مطرح شد.

به گفته کامیاب امروزه بیش از یک‌میلیاردنفر در جهان به سرویس‌های بهداشتی دسترسی ندارند که این مسئله بهداشت فردی و جمعی را به خطر انداخته و تعدادی از افراد در جهان به‌دلیل مسائل بهداشتی ناشی از این کمبود در اثر بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران، با تأکید بر اینکه علاوه بر ساخت سرویس‌های بهداشتی باید فرهنگ عمومی را در این زمینه ارتقا داد، گفت: ضرورت افزایش آموزش‌های شهروندی و ارتقای فرهنگ عمومی در استفاده از سرویس‌های بهداشتی مسئله‌ای است که نباید فراموش شود.

او با اشاره به اینکه برگزاری کنفرانس جهانی توالت در یک روز خاص و به‌صورت بین‌المللی نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است، ادامه داد: سال گذشته این کنفرانس در چین برگزار شد که یکی از محورهای مهم آن بررسی نحوه سرویس‌دهی بود. کامیاب با تأکید بر اینکه تهران به‌عنوان یک کلانشهر نباید از این موضوع غافل بماند، افزود: ایجاد و راه‌اندازی سرویس بهداشتی عمومی در شهر، علاوه بر ارتقای رفاه عمومی، رابطه مستقیمی با مسئله سلامت شهروندان دارد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با برگزاری کنفرانس جهانی توالت در سال 2012در آفریقای‌جنوبی، نشست تخصصی سرویس‌های بهداشتی در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.او با بیان اینکه در این نشست تخصصی، تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با این موضوع حضور خواهند داشت، گفت: در کنفرانس جهانی توالت در آفریقای‌جنوبی محور‌های عمده‌ای برای اثربخشی مناسب مدیریت بر توالت‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین تلاش می‌کنیم در نشست تخصصی دانشگاه شهید بهشتی این موضوعات مطرح شود. کامیاب معتقد است برای رسیدن به عالی‌ترین مقام انسانیت و معراج نیازمند محراب هستیم و رفتن به محراب نیز نیازمند طهارت است اما گاهی به این نیاز ضروری توجه نمی‌کنیم. او با تأکید بر اینکه بسیاری از کشورهای دارای جاذبه گردشگری به اهمیت موضوع سرویس‌های بهداشتی پی برده‌اند، گفت: امروز اگر با کمبود گردشگر مواجهیم یکی از مشکلاتش نبود سرویس‌های بهداشتی در شهرها و مراکز دینی است. یکی از نیازهای اساسی هر گردشگر در کنار هتل و سایر موارد، تأمین سرویس بهداشتی عمومی است اما در کشور ما این موضوع مغفول مانده است که باید این خلأ جبران شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران دلیل اصلی شکل‌گیری سازمان جهانی توالت را عدم‌دستیابی بیش از دو میلیارد نفر از مردم جهان به سرویس مناسب بهداشتی دانست و ادامه داد: سازمان جهانی توالت با عضویت 51کشور جهان شکل گرفته که توجه به سرویس‌های بهداشتی و امراض ناشی از بیماری‌های ناشی از نبود بهداشت عمومی را تحت پوشش کار خود قرار داده است. کامیاب حضور و مشارکت شهروندان را در برگزاری این نشست تخصصی مهم ارزیابی کرد و افزود: با تأکید دو تن از مراجع بزرگوار در اهمیت موضوع، باید ساخت و نگهداری سرویس‌های بهداشتی عمومی در شهرها و روستاهای کشور جدی گرفته شود و براساس نیاز مردم تأمین شود.

به گفته او یکی از وظایف مهم دستگاه‌های اجرایی رعایت حرمت و تکریم مردم است اما در زمینه سرویس‌های بهداشتی واقعا مردم اذیت می‌شوند و شهروندان با بدترین شرایط از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه طراحی و ساخت توالت‌ها باید با برنامه‌ریزی دقیق و جامع و کارشناسی صورت گیرد و با شکسته شدن تابوی این کار زمینه تأمین نیازهای عمومی مردم فراهم شود، گفت: با تشکیل دبیرخانه همایش سرویس‌های بهداشتی انتظار می‌رود مسائل کارشناسی این موضوع مورد ارزیابی و بررسی جدی قرار گیرد.

کد خبر 191477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز