همشهری‌ آنلاین: طی هزاران سال، تولید و مصرف صابون روبه فزونی گذاشته است و در عصر دیجیتال، صابون‌ و قالب‌های آن، رنگ و بوی دیجیتالی به خود گرفته‌ است.

تاریخچه صابون

صابون‌سازی، هزاران سال ریشه و قدمت دارد. در میان بسیاری از صنایع شیمیایی، هیچکدام مانند صنایع صابون‌سازی چنین تغییرات بنیادی در تولید و مواد اولیه خود تجربه نکرده‌ است. مصرف سرانه صابون نشان‌دهنده سطح زندگی افراد هر کشوری است.

شورول، شیمیدان فرانسوی نشان داد که تشکیل صابون در واقع یک واکنش شیمیایی است. دومنیه، کارهای وی را در زمینه بازیابی گلسیرین از مخلوط‌های صابونی‌شده کامل کرد. تا پیش از کشف مهم لوبلان در زمینه تولید ارزان قیمت کربنات سدیم از کلرید سدیم، نیاز به قلیا از طریق خیساندن خاکستر چوب‌ها یا تبخیر آبهایی مانند رودخانه نیل که بطور طبیعی قلیایی‌ هستند، تامین می‌شد.

صابون چیست؟

در شیمی، صابون، سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرپ است. صابون‌ها عمدتاً برای شستشو، حمام‌کردن و پاکیزگی استفاده می‌شوند ولی در صنعت پارچه بافی نیز از صابون‌ استفاده می‌شود و جز مهمی از روان‌سازها است. صابون‌های بهداشتی و پاک‌کننده عمدتاً از جمع‌آوری روغن‌ها و چربی‌های گیاهی و حیوانی با محلول شدید آلکالین به دست می‌آیند. صابون‌های دستشویی با اضافه کردن روغن نباتی یا چربی حیوانی به یک قلیای قوی ساخته می‌شوند. این کار در دما و فشار بالا صورت می‌گیرد. آنچه حاصل می‌شود، صابون و ماده‌ی دیگری به نام گلیسیرین یا گلیسرول است.

گلیسیرین را با یک محلول غلیظ نمک جدا می‌کنند. سپس صابون مذاب را در دستگاه همزن می‌ریزند.عطر، مواد نگهدارنده و رنگ را در دستگاه همزن به آن اضافه می‌کنند. بالاخره صابون مذاب را در اندازه‌ی معین قالب گیری کرده و یا بعد از سرد شدن برش می‌دهند.

و در عصر دیجیتال، قالب و صابون‌ها هم رنگ و بوی دیجیتالی به خود گرفته‌اند. حال طراحان کامپیوتری با برنامه‌ریزی دیجیتالی توانسته‌اند بدون محدودیت، قالب‌های صابونی از صفر و یک گرفته تا بی‌نهایت را طرحی و ارائه دهند. هر کدام از این طرح‌ها به میلیون‌ها قالب زیبا و منحصر بفرد تبدیل شده‌اند که به نوبه خود، خواستار و طرفدار خاص خود را دارد.

حال، اگر به فروشگاهی وارد شدید و چنین آثار هنری زیبا را دیدید، تعجب نکنید! و با چیز‌های دیگر اشتباه نگیرید، چرا که آنها تنها صابون‌های زیبای عصر "صفرو یک" هستند که در قالب‌های خوراکی، گوشی‌ها،شیرینی‌ها، عروسک‌ها، اعضای بدن و... می‌خواهند، شما را برای خرید اغوا کنند.

منبع: mirror

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵