چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند بحران بدهی‌های یونان به شدت بر به وضعیت سلامت در این کشور ضربه زده است، به طوری که شمار خودکشی‌ها در حال افزایش است، افراد بیشتری به مواد مخدر و فحشا روی می‌آورند و میزان عفونت‌های HIV به سرعت در حال افزایش است

Greece

به گزارش رویترز کسری بودجه هنگفت و بیکاری فراینده تعداد بیشتری از افراد را به افسردگی شدید و اعتیاد به مواد مخدر کشانده است، و کاهش هزینه‌های بیمارستانی و خدمات مراقبت بهداشتی به معنای کاسته شدن از افرادی است می‌توانند به ویزیت پزشکی و یا به کمک پزشکی دسترسی داشته باشند.

دیوید استاکلر، جامعه‌شناس در دانشگاه کمبریج در بریتانیا که این یافته‌ها درباره در وضع بهداشت یونان را در دوشنبه 17 اکتبر (25 مهر) در نشریه لنست منتشر کرده است، گفت: "دورنمای سلامت در یونان نگران‌کننده است."

"ما روندهای نگران‌کننده‌ای را مشاهده می‌کنیم‌- دو برابر شدن میزان خودکشی‌ها، افزایش قتل‌ها، 50 درصد افزایش در عفونت‌های HIV و افزایش شمار افرادی که گزارش می‌کنند وضع سلامت‌شان بدتر شده است، اما با وجود احساس نیاز برای مراجعه به پزشک، به نزد دکتر نمی‌روند."

دولت یونان در طول دو سال گذشته در حالیکه کشور به عمیق‌ترین رکود در 40 سال گذشته وارد شده و مجبور شده است در برابر وام‌های اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول دست به اقدامات ریاضتی شدیدی را در مواجهه با بحران بدهی‌ها دست بزند.

انتظار می‌رود یونان به زودی در میانه ماه نوامبر بدون نقدینگی بماند. بازرسان اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا - یا ترویکا- درحال حاضر برای تایید کمک‌های مالی بیشتر، دارند تحقق یافتن معیارهای لازم را بررسی می‌کنند.

در همین حال کسب و کارها در حال تعطیل‌شدن هستند، شمار کارکنان بخش عمومی (یا دولتی) کاهش یافته است و بیکاری به بیش از 16 درصد رسیده است.

کاهش بودجه‌های بهداشتی باعث شده است، میزان پرداخت برای داروها را به شدت پایین بیایید و نگرانی درباره فراهم‌آوری دارو بالا گرفته است.

گروه استاکلر دریافت که شمار خودکشی‌ها در فاصله سال‌های 2007 تا 2009 هفده درصد افزایش یافت است و به گفته آنها آمار غیررسمی ذکرشده در پارلمان یونان به افزایشی حتی بیشتر، از 25 تا 40 درصد اشاره دارد.

این داده‌ها با گزارش‌های خبری محلی ناگوار مطابقت داد. در ماجراهایی که آتنی‌ها را شوکه کرده است، گزارش شده است یک کاسبکار پیشین با گذاشتن یادداشتی درباره اینکه بحران مالی باعث این کار او شده است، خود را از بلندی پرت کرده و کشته است، و مالک یک شرکت کوچک عمده‌فروشی خودش را از پلی به دار آویخته است. یادداشت خودکشی او به سادگی می‌گوید: "به دنبال دلیل دیگری نباشید. بحران اقتصادی مرا به این کار وادار کرد."

درس‌هایی برای دیگران

مارتین مک‌کی از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن که با استاکلر در تهیه این مقاله در لنست همکاری داشت، گفت سایر کشورهای اروپایی نیز باید از وضع یونان عبرت بگیرند.

او در مصاحبه‌ای گفت: "تجربه‌ یونان هشداردهنده وضعی است که ممکن است در سایر کشورها نیز در صورت کاهش‌های عمده در بودجه مراقبت‌های بهداشتی در مواجهه با رکود اقتصادی رخ دهد."

یک بررسی قبلی بوسیله مک‌کی، استاکلر و سایرین در ماه ژوئیه امسال نشان داد که میزان‌های خودکشی در سراسر اروپا در طول دو سال منتهی به 2009 در زمانی که بحران مالی باعث شدت یافتن بیکاری و کاهش درآمد شهروندان شد، به سرعت افزایش یافته است. این افزایش شمار خودکشی‌ها به خصوص در یونان و ایرلند رخ داده است.

پژوهشگران در مقاله تازه خود همچنین دریافته‌اند که افزایش قابل‌توجهی در شمار عفونت‌های HIV در اواخر سال 2010 رخ داده است و می‌گویند داده‌ها بیانگر آن است که عفونت‌های جدید با این ویروس ایجادکننده ایدز در مقایسه به سال قبل 52 درصد افزایش یابد.

میزان‌های مصرف هروئین نیز در سال 2009 بیست درصد افزایش یافت، و در همان زمان کاهش بودجه‌ها در سال‌های 2009 و 2010 باعث کنارگذاشتن یک سوم برنامه‌های کار میدانی برای کمک به معتادان و مواد مخدر و خدمات پیشگیری HIV شد.

استاکلر می‌گوید گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف‌کنندگان مواد مخدر عامدانه خودشان را با HIV آلوده می‌کنند، تا از مزایای رفاهی 700 یورو در ماه برخودار شوند و سریع‌تر در برنامه‌های جایگزینی مواد مخدر مورد پذیرش قرار گیرند.

یونان در نتیجه این بحران رابطه‌ای پرتنش با شرکت‌های دارویی پیدا کرده است، چرا که با اقدام به بیشترین کاهش در قیمت‌ داروها از هر کشور اروپایی دیگر، به همراه عدم پرداخت صورتحساب‌ها بار بیشتری را بر دوش شرکت‌های داروسازی انداخته است.

گروه سویسی روش تحویل داروهای ضدسرطان را به برخی از بیمارستان‌های دولتی در یونان را که صورت حساب‌های خود را نپرداخته‌اند، متوقف کرده است، و به بیماران گفته شده است که داروهای خود را از داروخانه‌های خصوصی تهیه کنند، زیرا آنها صورت‌حساب‌های خود را سرموقع پرداخت می‌کنند.

روش و سایر شرکت‌های داروسازی همچنین مجبور شده‌اند برای طلب‌های‌شان به جای پول نقد، اوراق قرضه دولت یونان را قبول کنند- اقدامی که علیرغم سهم تنها یک درصدی یونان در بازار جهانی دارو، باعث افزایش بدهی‌های بد یا غیرقابل‌وصول خواهد شد.

کد خبر 148865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز